Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Redan zakończył 2020 r. z 3,8 mln zł jednostkowej straty netto

Udostępnij

RDN (REDAN) opublikował sprawozdanie finansowe za 2020 r. W tym okresie spółka poniosła jednostkową stratę netto w wysokości 3,8 mln zł, co jednak oznacza olbrzymią poprawę względem poprzedniego roku. Zarząd Redan widzi potencjał do dalszego rozwoju i systematycznej poprawy efektywności w oparciu o ścisłą współpracę z marką odzieżową Top Secret. W planie jest również poszerzenie działalności przede wszystkim w zakresie usług logistycznych, a docelowo także informatycznych świadczonych dla innych podmiotów.

„W 2020 roku osiągnęliśmy znacznie lepsze wyniki finansowe niż w poprzednim roku, choć nadal ponieśliśmy stratę. Olbrzymia poprawa nastąpiła, pomimo że był to bardzo trudny i specyficzny okres. Z jednej strony działalność całej gospodarki, a w szczególności branży odzieżowej została mocno ograniczona z powodu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Przełożyło się to na znaczne zmniejszenie obrotów. Duże zmiany wystąpiły także w strukturze Grupy Redan w związku ze sprzedażą udziałów w spółce Top Secret. W efekcie w sierpniu ubiegłego roku zakończona została konsolidacja wyników tej firmy i od tego czasu sprawozdawczość finansowa opiera się na raportach jednostkowych” - powiedział Bogusz Kruszyński, Prezes Zarządu Redan.

Redan w minionym 2020 r. poniósł jednostkową stratę netto w wysokości 3,8 mln zł, przy obrotach na poziomie 84,5 mln zł (w związku z otwarciem postępowania restrukturyzacyjnego Top Secret, zgodnie z MSSF15, dokonano odpisu na nieopłaconą sprzedaż do tej spółki w wysokości 7,7 mln zł, przez co obroty wykazane w sprawozdaniu wyniosły 76,7 mln zł). Wynik netto był jednak aż o blisko 109 mln zł lepszy niż w 2019 roku (wówczas dokonanych zostało szereg odpisów związanych ze spółką Top Secret oraz należności od kontrahentów działających na rynku ukraińskim i rosyjskim). Z kolei obroty w ujęciu r./r. zmniejszyły się o 46% (51% po uwzględnieniu odpisu).

W minionym roku wystąpiła konieczność dofinasowania działalności operacyjnej marki Top Secret. Jednym z powodów było pogorszenie sytuacji finansowej związane ze skutkami niezrealizowanych planów sprzedażowych kolekcji jesień-zima 2018. Na potrzebę dokapitalizowania wpłynęła także pandemia koronawirusa SARS-CoV-2. Jedynym możliwym źródłem pozyskania nowego finansowania niezbędnego dla zapewnienia płynności dostaw nowych towarów oraz perspektywy odzyskania rentowności, okazało się wsparcie finansowe ze strony Radosława Wiśniewskiego (założyciela marki i wiodącego akcjonariusza Redan). Wypracowane zostało wówczas rozwiązanie polegające na zainwestowaniu nowych środków w finansowanie zakupu nowych kolekcji. Zabezpieczeniem było natomiast przejęcie przez Radosława Wiśniewskiego pełnej kontroli nad spółką Top Secret. Redan zgodnie z umową ma jednak prawo do odkupienia udziałów Top Secret w okresie 5 lat.

„Pomimo sprzedaży udziałów w spółce Top Secret obsługa operacji dotyczących tej marki była i pozostaje podstawowym przedmiotem naszej działalności. Redan w dalszym ciągu będzie zajmował się obsługą logistyczną towarów sprzedawanych pod marką Top Secret (kupował towary od dostawców, przechowywał na magazynie, dokonywał ich odprawy celnej, konfekcjonował przed wysyłką do sklepów lub klientów itd.) oraz ich sprzedażą poza granicami Polski. Zakładamy również systematyczną poprawę efektywności działania. Marża na sprzedaży do Top Secret w minionym roku wyniosła 11,7% (po oczyszczeniu o dokonany odpis), natomiast na 2021 prognozujemy ją na poziomie 15,4%” – dodał Bogusz Kruszyński.

Działalność Top Secret jest wciąż perspektywiczna. Duża część sklepów detalicznych znajduje się w mniejszych miejscowościach lub mniejszych centrach handlowych. W obecnej sytuacji pandemicznej widać wyraźną tendencję, że ruch klientów w takich lokalizacjach odbudowuje się znacznie szybciej, niż w topowych galeriach w dużych miastach. Dostawy towarów realizowane są w trybie just-in-time zapewniając większą elastyczność w reagowaniu na wahania popytu. W ten sposób potencjalny nadmiar zapasu do sprzedaży w sklepach marki Top Secret został ograniczony już na początku pandemii. „W naszej opinii są to silne argumenty wskazujące, że Redan, który współpracuje ściśle z marką Top Secret ma potencjał do dalszego rozwoju” - stwierdził Bogusz Kruszyński.

W kolejnych okresach Redan, poza rozwojem sprzedaży krajowej (do spółki Top Secret) oraz zagranicznej, będzie poszukiwał także nowych klientów w zakresie obsługi logistycznej i IT.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus