Przychody WTN (WITTCHEN) w roku 2020 wyniosły 211,04 mln zł wobec 284,54 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do 18,44 mln zł z 36,53 mln zł w 2019 r. W 2020 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie 13,27 mln zł w porównaniu do 32,03 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Wittchen do akcjonariuszy:
Szanowni Akcjonariusze,
Przedstawiamy Państwu raport roczny z działalności Grupy Kapitałowej Wittchen S.A. („Grupa”) oraz spółki Wittchen S.A. („Spółka”) za 2020 rok.
Rok 2020 był niewątpliwie jednym z najtrudniejszych lat w historii działalności Grupy Wittchen. Nasze życie prywatne oraz rzeczywistość gospodarcza zostały zdominowane przez sytuację związaną z epidemią COVID-19 i niepewnością wywołaną jej rozwojem. Jako firma musieliśmy zmierzyć się z wieloma przeciwnościami, w tym wprowadzanymi kilkukrotnie ograniczeniami w funkcjonowaniu centrów handlowych, w których Grupa posiada salony sprzedaży detalicznej, jak również ograniczeniami dotyczącymi możliwości przemieszczania się, które wpływały na poziom sprzedaży jednego z głównych asortymentów oferowanych przez Grupę, tj. walizek i akcesoriów podróżnych. Pomimo tak wielu trudności, Grupa wypracowała przychody ze sprzedaży na poziomie 211 mln zł, co stanowiło spadek o 26% w porównaniu do rekordowego 2019 roku.
Realizacja tego poziomu sprzedaży była możliwa dzięki niezmiennie wysokiej jakości produktom cieszącym się uznaniem naszych klientów, dostosowywaniem oferty asortymentowej do ich aktualnych potrzeb, jak również niezmiennie wysokiemu poziomowi obsługi procesu sprzedażowego, który wspiera doświadczenie zakupowe odbiorców zarówno w kanale tradycyjnym jak i kanale on-line. Otrzymane nagrody takie jak 2 miejsce dla sklepu www.wittchen.com w konkursie Koszyk Roku 2020, spośród 100 największych sklepów internetowych w Polsce, jako e-sklep zapewniający najlepszy „user experience” w wersji mobile, czy też 2 miejsce w kategorii Moda i Dodatki w rankingu Zaufanych Sklepów Ceneo 2020, powstałym na podstawie ocen klientów sklepów internetowych, potwierdzają nasze dobre przygotowanie do szybkich zmian jakie zaszły na rynku w ubiegłym roku, w którym sprzedaż internetowa tak bardzo zyskała na znaczeniu. Dowodem na to jest rosnący poziom sprzedaży posiadanych przez Grupę sklepów internetowych w Polsce i za granicą, który wraz z przychodami z platform typu marketplace, stanowi 51% całości przychodów Grupy za 2020 rok. W 2019 roku udział ten wyniósł 35%. Niezależnie od powyższego, Grupa w sposób ciągły śledzi trendy na rynku ecommerce i adaptuje je na swoich stronach, wychodząc w ten sposób naprzeciw oczekiwaniom klientów, co przekłada się na coraz wyższe przychody osiągane ze sprzedaży internetowej.
W 2020 roku w ramach dalszego rozwoju zagranicznego, otworzyliśmy 2 własne salony flagowe naszej marki w Czechach, jak również rozpoczęliśmy działalność na rynku węgierskim poprzez własną stronę internetową (www.wittchen.hu). W 2021 roku w dalszym ciągu będziemy poszukiwać możliwych kierunków rozwoju naszej marki na rynkach zagranicznych, głównie w kanale e-commerce oraz platform sprzedażowych typu marketplace.
W związku z koniecznością prowadzenia biznesu w bardzo trudnej sytuacji rynkowej, Grupa podejmowała działania mające na celu aktywne wspieranie i promowanie sprzedaży w posiadanych sklepach stacjonarnych, sklepach internetowych oraz na platformach marketplace, skupiając się również na ograniczaniu kosztów prowadzonej działalności oraz dbając o płynność finansową prowadzonego biznesu. W ramach wspomnianych działań, Grupa podjęła rozmowy z przedstawicielami centrów handlowych, celem określenia nowych warunków współpracy, w tym obniżenia wysokości płaconych czynszów najmu. Ponadto, Grupa wprowadziła czasowe obniżenia wysokości wynagrodzeń wszystkich pracowników Grupy, występując również o dofinansowania do wynagrodzeń pracowników, umorzenie ZUS oraz inne możliwe do uzyskania w danym czasie formy wsparcia przedsiębiorców w okresie obowiązywania stanu epidemii na terytorium Polski. W efekcie EBITDA Grupy za 2020 rok wyniosła 44,2 mln zł, a rentowność EBITDA 20,9%.
Aby wspierać rozwój w kraju i za granicą oraz zoptymalizować ponoszone koszty logistyczne, zdecydowaliśmy się kontynuować zaplanowaną wcześniej rozbudowę istniejącego centrum logistycznego w Palmirach pod Warszawą. Zrealizowana w 2020 roku inwestycja przyczyniła się do zwiększenia posiadanej powierzchni magazynowej o około 8 tys. m2 , powiększając ją tym samym do około 13 tys. m2.
Nasze dalsze działania chcemy skupić na kontynuowaniu obecnej polityki zrównoważonego rozwoju organicznego, inwestując w dalszy rozwój e-commerce oraz budowę naszej marki za granicą, zawsze stawiając przy tym w centrum naszej uwagi klienta i produkt, który do niego kierujemy, wierząc, że zaprocentuje to wzrostem wartości naszej Spółki dla Akcjonariuszy.
Z poważaniem,
Jędrzej Wittchen