Grupa Kapitałowa PGM (PMPG) zakończyła rok 2020 zyskiem netto w wysokości 5,11 mln zł przy przychodach ze sprzedaży towarów i produktów w wysokości 32,8 mln zł. Skonsolidowana EBITDA wyniosła 2,95 mln zł wobec 0,41 mln zł w roku ubiegłym.
Komentarz Zarządu
Pierwsze miesiące epidemii COVID-19 uderzyły w przedsiębiorców wszystkich branż rzucając wyzwanie organizacjom i kwestionując ich strategie. Dzięki bezzwłocznie podjętym decyzjom, w Grupie PMPG dokonano szybkiej zmiany modelu biznesowego, nie tylko po to, aby przetrwać ten trudny okres, ale by przyśpieszyć to, co nieuniknione i przygotować Grupę do dalszego rozwoju. Nowa rzeczywistość, w tym całkowicie nowa organizacja pracy, początkowo były dużym wyzwaniem, a dziś stały się szansą na rozwój poprzez przyspieszony proces digitalizacji wielu naszych usług i procesów, w szczególności w obszarze dystrybucji i monetyzacji treści wyłącznie cyfrowych. Pierwszy, najodważniejszy krok za nami: tradycyjne medium ustąpiło miejsca w pełni cyfrowej wersji. Zmiany we „Wprost” stały się katalizatorem gruntownych zmian w całej Grupie PMPG Polskie Media S.A., o których informujemy na bieżąco w komunikatach spółki.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej PMPG Polskie Media w roku obrotowym zakończonym 31 grudnia 2020 r. wyniosły 32,8 mln zł i były niższe o 34% w stosunku do roku poprzedniego. Spadek przychodów był wynikiem pandemii koronawirusa i dotyczył głównie przychodów ze sprzedaży drukowanej wersji tygodnika „Wprost”, której wydawanie zakończono w pierwszym kwartale 2020 roku oraz przychodów związanych z eventami, których organizację ograniczyły regulacje reżimu sanitarnego.
W całym roku 2020 Grupa osiągnęła zysk netto w wysokości 5,11 mln zł., a wskaźnik EBITDA wyniósł 2,95 mln zł i był ponad 7-krotnie wyższy od osiągniętego w roku 2019.
Na polepszenie zyskowności Grupy, pomimo spadku przychodów, znaczący wpływ miały spadek kosztów wydawniczych w rezultacie zakończenia wydawania tygodnika „Wprost” w wersji drukowanej oraz działania restrukturyzacyjne, w wyniku których zmniejszono inne koszty funkcjonowania Grupy. Dodatkowo pozytywne rezultaty przyniosło zarządzanie aktywami finansowymi Grupy, w szczególności poprzez pozyskanie spłaty należności oraz sprzedaż akcji w innych spółkach. W wyniku tych ostatnich transakcji PMPG Polskie Media S.A. odnotowała w ub.r. zysk z działalności finansowej na poziomie 3,5 mln zł.
- Podjęte w 2020 roku działania ugruntowały nowy model biznesowy ze zmodyfikowaną strukturą organizacyjną i kosztową oraz procesami sprzedażowymi realizowanymi online. Nie bez znaczenia dla organizacji okazało się dynamiczne tempo działania w tych obszarach - mówi Jolanta Kloc, wiceprezes zarządu PMPG Polskie Media S.A. nadzorująca obszar finansowy.
W minionym roku Grupa odnotowała istotny wzrost przychodów ze sprzedaży usług reklamowych w Internecie, który wyniósł blisko 5 mln zł. Dzięki stale rosnącej liczbie użytkowników serwisów internetowych wprost.pl i dorzeczy.pl, które w raportowanym okresie odnotowały średnio miesięcznie odpowiednio 6,9 mln i 4,1 mln użytkowników, a łącznie 8,2 mln użytkowników (RU), PMPG jest zdecydowanym liderem w kategorii serwisów związanych z tygodnikami opinii. Sam serwis wprost.pl, nr 1 w tej kategorii, osiągnął ponad 18,5% zasięgu wśród wszystkich polskich internautów, a dorzeczy.pl z równie rewelacyjnym wynikiem i wzrostem 11,4 %. (za Gemius/PBI, grudzień 2020 r.).
- Gwarantem przetrwania marek tytułów prasowych jest konsekwentne budowanie ich tożsamości w przestrzeni cyfrowej. Choć sytuacja pandemii nie pozostaje bez wpływu na media, jesteśmy przekonani, że obserwowany trend wzrostowy jest wynikiem odważnie wdrażanych zmian i wysiłków całej organizacji podejmowanych w ramach procesu transformacji cyfrowej oraz dobrego zarządzania posiadanymi aktywami i inwestycjami spółki. Nasze wyniki pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość - skomentowała Katarzyna Gintrowska, prezes zarządu PMPG Polskie Media S.A.