Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

W 2020 r. przychody Grupy PKP CARGO spadły 14,8% r/r

Udostępnij

Grupa PKP (PKPCARGO) w 2020 roku wygenerowała ponad 4 mld zł przychodów z tytułu umów z klientami, EBITDA wyniosła 580 mln zł, a strata na działalności operacyjnej utrzymała się na poziomie 186 mln zł. Najistotniejszy wpływ na sytuację rynku kolejowych przewozów towarowych miała epidemia COVID-19.

W 2020 roku rynek towarowych przewozów kolejowych w Polsce zmniejszył się o blisko 7 proc. w ujęciu rocznym – z 55,8 mld tkm w 2019 roku do 52,2 mld tkm w 2020 roku. Sytuacja w najważniejszych grupach przewożonych towarów była w 2020 roku determinowana przez trudne otoczenie rynkowe, głównie przez osłabienie międzynarodowej wymiany handlowej ze względu na pandemię koronawirusa oraz spadek konsumpcji energii elektrycznej w Polsce w 2020 roku związany z obostrzeniami działalności ekonomicznej wprowadzonymi w związku z pandemią COVID-19. Istotny wpływ na sytuację gospodarczą w kraju miały również zmiany w krajowym miksie energetycznym – spadek udziału węgla kamiennego w całkowitej produkcji energii w ubiegłym roku, a także wstrzymanie nowych projektów budownictwa infrastrukturalnego zaplanowanych na 2020 rok.

Grupa PKP CARGO przewiozła łącznie w 2020 roku 93,6 mln ton towarów (-13,8 proc. r/r). W ogólnej tendencji spadkowej przewozów warto jednak zauważyć wzrost o 2 proc. zrealizowanych przewozów w kluczowym dla Grupy PKP CARGO segmencie – w kategorii przewozów intermodalnych (9,7 mln ton w 2020 roku w porównaniu z 9,5 mln ton w 2019 roku). Systematyczny wzrost w segmencie przewozów intermodalnych (+6 proc. r/r) można zauważyć także w zrealizowanej w 2020 roku pracy przewozowej (wzrost z 4,1 mld tkm w 2019 roku do 4,3 mld tkm w 2020 roku). Łącznie we wszystkich kategoriach w 2020 roku praca przewozowa Grupy PKP CARGO wyniosła 23,6 mld tkm (-12,0 proc. r/r).

Warto jednak zaznaczyć, iż mimo trudnej sytuacji gospodarczej, w okresie ostatnich kilku miesięcy Grupa PKP CARGO zintensyfikowała swoją działalność handlową – podpisała umowy m.in. z Krajową Spółką Cukrową na przewozy cukru do terminala w Gdańsku, kontrakty ze spółkami ArcelorMittal, a także na dostawy węgla dla PGNiG i ENEA. Grupa zawarła także umowę o powołaniu spółki intermodalnej z LTG CARGO Polska.

– Podnosimy jakość naszych usług, dbamy o dotychczasowych klientów, ale staramy się także pozyskiwać nowych. Dostosowując naszą ofertę do potrzeb kontrahentów, wygrywamy przetargi mimo dużej konkurencji na rynku kolejowych przewozów towarowych – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.

W 2020 roku przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 4,08 mld zł (-14,8 proc. r/r), a rentowność Grupy w 2020 roku była determinowana głównie przez recesję gospodarczą spowodowaną pandemią COVID-19 oraz związane z tym ogłoszenie licznych obostrzeń – EBITDA uplasowała się na poziomie 580 mln zł (-32,5 proc. r/r). Natomiast EBIT wyniósł -186,4 mln zł.

Trudna sytuacja rynku kolejowych przewozów towarowych, spowodowana trwającą już od ponad roku pandemią koronawirusa, jeszcze wyraźniej potwierdziła słuszność kierunku rozwoju Grupy PKP CARGO w najbliższych latach – przekształcenie z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w europejskiego operatora logistycznego. O perspektywach tego kierunku świadczą także główne czynniki, które będą miały wpływ na rozwój sektora kolejowego w najbliższych latach, to m.in. realizacja programu dekarbonizacji gospodarki i obniżenia hałasu w transporcie towarów oraz rozwój portów morskich i Nowego Jedwabnego Szlaku. Istotny wpływ na sektor kolejowy będzie miał także dalszy wzrost międzynarodowej wymiany handlowej i konteneryzacji, a także modernizacja i rozbudowa sieci kolejowej oraz inwestycje w terminale intermodalne.

– Transport ładunków intermodalnych zapewnił nam ponad 18 proc. pracy przewozowej wykonanej przez Grupę w 2020 roku. Nie mam wątpliwości, że aby się dalej rozwijać, Grupa PKP CARGO musi ten wskaźnik stale zwiększać, by wypełnić lukę zwłaszcza po przewozach węgla kamiennego, które po prostu będą spadać z racji tego, że energetyka będzie konsumować coraz mniej tego paliwa – podkreśla prezes Warsewicz.

Proces przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w operatora logistycznego jest systematycznie realizowany przez Grupę PKP CARGO m.in. dzięki rozbudowie terminala kontenerowego w Małaszewiczach oraz rozszerzeniu oferty połączeń intermodalnych – pod marką CONNECT OPERATOR uruchomiono pociągi operatorskie m.in. na trasie Warszawa-Gdynia-Warszawa i z Małaszewicz do terminali w różnych regionach Polski. Wyraźnie widać to również w zmianie struktury przewozów PKP CARGO INTERNATIONAL, w której przewozy intermodalne zyskują sukcesywnie coraz większy udział.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus