Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

ZUE wypracowała w 2020 r. 9,8 mln zł zysku operacyjnego

Udostępnij

ZUE zanotowała w 2020 roku 849,6 mln zł przychodów oraz zysk brutto ze sprzedaży wynoszący 28 mln zł. Marża brutto ZUE wzrosła do 3,3% w porównaniu do 2,5% rok wcześniej. Spółka wypracowała 9,8 mln zł zysku operacyjnego (+55%), EBITDA na poziomie 22,9 mln zł (+19%) oraz zysk netto w wysokości 4,4 mln zł (+39%).

Grupa ZUE zanotowała w 2020 roku 901,4 mln zł przychodów oraz zysk brutto ze sprzedaży wynoszący 31,3 mln zł. Marża brutto wzrosła do 3,5% w porównaniu do 2,8% rok wcześniej. Grupa wypracowała 10,6 mln zł zysku operacyjnego (+35%), EBITDA na poziomie 23,9 mln zł (+14%) oraz zysk netto w wysokości 4,3 mln zł (+13%).

Przy wysokich przychodach Grupa utrzymuje wysoki poziom portfela zamówień. Wynosi on obecnie ok. 1,5 mld zł i jest efektywnie dywersyfikowany o kontrakty miejskie, które obecnie stanowią ok. 21% portfela. W okresie ostatnich miesięcy Spółka pozyskała 3 kontrakty miejskie o łącznej wartości ok. 208 mln zł i  uczestniczy w kolejnych przetargach na tym rynku.

Dzięki szybko wdrożonym procedurom oraz odpowiedzialności i zaangażowaniu pracowników, trwająca pandemia nie wpłynęła w sposób znaczący na sytuację finansową i organizacyjną Grupy ZUE. Wdrożony wewnętrznie system działań skupiony jest wokół zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i współpracownikom przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka wpływu pandemii koronawirusa na działalność operacyjną firmy.

2020 rok upłynął pod znakiem pandemii COVID-19, która miała wpływ na życie każdego z nas. Dzięki szybkiej reakcji i wdrożeniu odpowiednich procedur, nie wpłynęła ona jednak w sposób istotny na sytuację finansową i organizacyjną ZUE. W minionym roku odnotowaliśmy m.in. poprawę marży brutto na sprzedaży, która wyniosła 3,5% wobec 2,8% w 2019 r. Nadal rozważnie podchodzimy do przyszłości - planując dalsze etapy prac na bieżących projektach, zabezpieczyliśmy już kontrakty zarówno z podwykonawcami, jak i z dostawcami materiałów, a pozyskując nowe kontrakty każdorazowo uważnie analizujemy ich atrakcyjność dla Grupy.  Zgodnie z zapowiedziami zwiększamy udział projektów miejskich w portfelu zamówień - wynosi on obecnie już ok. 21%. Jednocześnie nadal pozostajemy jednym z największych wykonawców kontraktów w ramach Krajowego Programu Kolejowego - powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

93% udziału w przychodach Grupy wygenerowanych 2020 roku ma działalność budowlana realizowana przez ZUE. 

Spółka w 2020 roku zmniejszyła poziom finansowania zewnętrznego finansując działalność operacyjną głównie z środków własnych. Na koniec roku poziom środków pieniężnych ZUE wyniósł 20,2 mln zł, natomiast kapitał pracujący wyniósł 36,4 mln zł.

KOMENTARZ DOTYCZĄCY SYTUACJI RYNKOWEJ

Branża infrastrukturalna nadal relatywnie dobrze radzi sobie z ograniczeniami związanymi z pandemią koronawirusa. Mimo utrudnień gospodarczych związanych z pandemią , prace budowlane na zleconych wcześniej kontraktach są realizowane bez większych przeszkód, co jest pozytywnym czynnikiem. Jeśli chodzi o nowe zlecenia to sytuacja wygląda różnie na rynku kolejowym i miejskim.

Zgodnie z publikowanymi informacjami największy w historii plan modernizacji polskiej sieci kolejowej będzie kontynuowany. Są również plany budowy ok. 1 800 km całkowicie nowych linii kolejowych w  ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W listopadzie 2020 roku PKP PLK przekazało plan ogłoszenia do końca 2021 roku przetargów na roboty budowlane opiewające na kwotę ok. 16-17 mld zł. Plan zakłada realizację końcowych inwestycji zaplanowanych w ramach KPK oraz projektów planowanych z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027. Ma to na celu utrzymanie ciągłości procesu inwestycyjnego i stabilności cen, a także uniknięcie tworzenia się różnic pomiędzy perspektywami, co miało w przeszłości negatywny wpływ na branżę. Nowe kontrakty mają mieć głównie formulę „buduj”, co może skrócić czas realizacji w stosunku do poprzedniego rozdania o ok. 1 rok.

Na chwilę obecną na tym rynku liczba nowych przetargów jest ograniczona, co przekłada się na dużą konkurencję o zlecenia i niskie ceny ofertowe, których poziom nie jest atrakcyjny dla wykonawców. Branża oczekuje szerszego otwarcia w kwestii nowych zleceń w możliwie najbliższym czasie. Ma to ogromne znaczenie dla stabilizacji  i płynności rynku nie tylko dla wykonawców budowlanych, ale dla szerokiego spektrum podmiotów w całym łańcuchu dostaw dla branży kolejowej.

Biorąc pod uwagę możliwość takiego scenariusza na rynku kolejowym, od dłuższego czasu intensywnie ofertujemy na rynku miejskim gdzie jest sporo interesujących zleceń. Są to zadania głównie w formule “buduj” a czas realizacji to często poniżej jednego roku. Na rynku miejskim są również perspektywy do rozszerzenia zakresu usług utrzymaniowych. Dla przykładu,  w tym roku pozyskaliśmy długoletni kontrakt tego typu we Wrocławiu,  przy którym będziemy mogli wykorzystać nasze ponad 18-letnie doświadczenie zdobyte podczas utrzymania infrastruktury tramwajowej w Krakowie.

Pomimo pandemii i mniejszych wpływów podatkowych do budżetów aglomeracji miejskich, na chwilę obecną miasta utrzymują długoterminowe plany modernizacji i rozwoju posiadanych sieci linii tramwajowych, co dla ZUE - jednego z najbardziej doświadczonych wykonawców na tym rynku, dobrze rokuje na przyszłość.

Podsumowując, aktualna sytuacja rynkowa daje perspektywę długofalowego rozwoju, nawet jeśli w  krótkim horyzoncie widoczne jest spowolnienie procesów związanych z pozyskiwaniem nowych zleceń. Planowane w najbliższych latach inwestycje wraz ze stabilnymi źródłami ich finansowania z  perspektywy UE 2021-2027 pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość - dodaje Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus