Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Marek Kwiatkowski, Sescom: W tym i minionym roku zintensyfikowaliśmy realizację projektów pilotażowych naszych usług

Udostępnij

SES (SESCOM), spółka technologiczna skoncentrowana na technicznym Facility Management (FM), nowych technologiach do optymalizacji działalności biznesu oraz na potrzebach otoczenia związanych ze zrównoważonym rozwojem, zainstalowała i skonfigurowała w 2020 r. 899 kas samoobsługowych (SCO, tj. self-checkout), co oznacza wzrost rok do roku o 168 proc. Zarząd firmy obserwuje wzmożony popyt na tę usługę także na początku 2021 r.

- Pod koniec lutego rozpoczęliśmy kolejny kompleksowy projekt, zakładający instalację ok. 290 kas samoobsługowych w 80 obiektach klienta z sektora detalicznego. Do lipca w 114 obiektach naszych klientów zainstalowane zostaną łącznie 352 kasy SCO. Nasi kontrahenci coraz częściej decydują się na takie rozwiązanie w związku z potrzebą automatyzacji procesów oraz w reakcji na zmiany wywołane przez pandemię, w tym m.in. rosnącą potrzebę bezpieczeństwa czy spadającą skłonność klientów do stania w kolejkach przy kasach tradycyjnych - szczególnie tych z małym koszykiem, nastawionych na szybkie zakupy - komentuje Sławomir Halbryt, prezes Sescom.

Myśląc o technologiach i rozwiązaniach wpisujących się w walkę z pandemią oraz będących odpowiedzią na zmiany, które przyspieszyła, Sescom wskazuje na automatyzację. Jej najbardziej widocznym przejawem w ostatnim czasie jest rosnąca skala instalacji kas samoobsługowych. Zasięg tych zmian wymaga kompleksowego podejścia zarówno od strony budowlanej i przystosowania przestrzeni do montażu nowych urządzeń, jak również kompetencji z zakresu zarządzania projektem, logistyki, instalacji infrastruktury teletechnicznej IT oraz bieżącego utrzymania
i serwisowania urządzeń.

Wdrożenie kas SCO wymaga kompleksowego podejścia, w tym m.in. dostosowania przestrzeni, pierwotnie przeznaczonej do tradycyjnej obsługi klientów. Sescom w 2020 r. zrealizował również projekt przebudowy 149 tradycyjnych stref kasowych pod kasy SCO dla sieci hipermarketów.
W harmonogramie na obecny rok znajduje się przebudowa stref pod kolejne 76 kas.

Według raportu firmy analitycznej Technavio, epidemia COVID-19 zdynamizowała rozwój światowego rynku SCO. W okresie 2020-2024 jego wartość wzrośnie do poziomu ok 2,5 mld USD, co oznaczać będzie średni roczny wzrost na poziomie ok. 17 proc. W 2019 r. ogólnoświatowa sprzedaż kas samoobsługowych wyniosła ok. 123 tys. jednostek. Według danych Global Market Insights, w ciągu najbliższych pięciu lat liczba ta wzrośnie do ok. 150 tys. urządzeń rocznie.

- Automatyzację widzimy we wszystkich obszarach działalności handlowej. W tym i minionym roku zintensyfikowaliśmy realizację projektów pilotażowych naszych usług opartych o technologie: zarządzanie towarami i majątkiem w ramach Sescom Digital. Poza automatyzacją widzimy rosnące zainteresowanie optymalizacją zużycia energii. W 2020 przeprowadziliśmy w sumie 22 pilotaże
z zakresu nowoczesnego FM, wykorzystującego nowe technologie, nastawionego na wzrost efektywności. Część z nich zaowocuje podpisaniem komercyjnych kontrakt
ów w tym roku - mówi Marek Kwiatkowski, dyrektor handlowy Sescom.

- Ostatnie miesiące to bliska współpraca naszych zespołów eksperckich z klientami. Pracują one nad indywidualnymi projektami automatyzującymi procesy pomocnicze z wykorzystaniem RFID. Mówimy tu m.in. o zarządzaniu majątkiem, na który składają się miliony urządzeń, elementów wyposażenia i infrastruktury technicznej. Ich łatwa identyfikacja, monitoring i mapowanie w obiekcie stają się niezbędne. Jeżeli chodzi o efektywność energetyczną - usługa ta budzi rosnące zainteresowanie różnych klientów od sieci fashion, spożywczych czy stacji benzynowych po większe obiekty, jak centra handlowe czy biurowce - dodaje Kwiatkowski.

- Pandemia, w związku z obostrzeniami gospodarczymi, wpłynęła na spadek zapotrzebowania na tradycyjny FM, ale jednocześnie stworzyła szersze możliwości rozwoju w obszarze naszych najnowszych usług, tj. nowych technologii i efektywności energetycznej. Równolegle do rozwoju nowoczesnego FM, tradycyjny musi mocniej wspierać omnichannel - obsługiwać rosnącą liczbę automatów, urządzeń i technologii - podsumowuje Halbryt.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus