Rejestracja znaku towarowego, poza ochroną prawną, daje sporo innych korzyści. Ciekawe czy wiedziałeś, że program Amazon Brand Registry umożliwia ci zyskanie przewagi nad twoją konkurencją poprzez różnego rodzaju profity sprzedażowe? W tym artykule opowiem ci na czym polega ten program i co możesz zyskać jeżeli zdecydujesz się do niego dołączyć.
Korzyści z rejestracji znaku towarowego
Zacznijmy od tego co w ogóle daje ci rejestracja znaku towarowego? Korzyści można wymienić wiele, tutaj jednak skupię się na przedstawieniu kilku najważniejszych.
Przede wszystkim stajesz się realnym właścicielem własnej marki. Tym samym zyskujesz także prawo do dysponowania własną nazwą lub logo tj. możliwość jej sprzedaży niezależnie od przedsiębiorstwa. Po rejestracji możesz blokować próby zarejestrowania identycznego lub podobnego do twojego znaku towarowego. Masz więc narzędzie, dzięki któremu możesz chronić swoją markę, na którą pracowałeś latami.
Dużo łatwiejsze staje się też prowadzenie sporów w sądzie. Po rejestracji otrzymujesz świadectwo ochronne, będące dowodem twoich praw do danej marki. Nie musisz wtedy wykazywać przed sądem jak długo działasz na rynku, jakie towary oznaczasz daną marką czy na jakim terenie sprzedawałeś swoje produkty.
Zastrzeżenie znaku pozwala ci na blokowanie konkurencji działającej na portalach takich jak Allegro czy Amazon. Jeśli ktoś wykorzystuje podobne lub identyczne znaki to poprzez zgłoszenie i podanie numeru prawa ochronnego jesteś w stanie uniemożliwić takiej osobie lub firmie dalsze działanie.
Zobacz również:
· Wzór przemysłowy – najszybsza i najtańsza forma prawnej ochrony produktu.
A korzyścią, której chciałbym poświęcić najwięcej uwagi jest możliwość otrzymania potężnych profitów sprzedażowych od Amazon.
Znaki towarowe na Amazonie
Amazon staje się coraz bardziej popularny także w Polsce. Wieści niosą, że niedługo Amazon może zawitać już pełnoprawnie w naszym kraju w formie Amazon.pl. Bardzo możliwy jest zatem wzrost liczby polskich firm obecnych na platformie, szukających nowych kanałów do sprzedaży swoich towarów, oraz zwiększone zainteresowanie konsumentów. Duże znaczenie dla firm posiadających zarejestrowane znaki towarowe ma Amazon Brand Registry.
Amazon Brand Registry – co to jest?
Amazon Brand Registry jest programem stworzonym z myślą o firmach posiadających zarejestrowany znak towarowy. Zapewnia on przedsiębiorcom m.in ochronę przed nieuczciwą konkurencją. Tym co najważniejsze w tym programie jest natomiast możliwość uzyskania licznych profitów umożliwiających rozwój sprzedaży oraz zyskanie znacznej przewagi nad konkurencją.
Jak możesz skorzystać z programu Amazona?
Na początek musisz posiadać zarejestrowany znak towarowy. Program dla firm Amazon Brand Registry nie akceptuje jednak znaków zarejestrowanych w Urzędzie Patentowym RP. Konieczne jest więc uzyskanie unijnego znaku towarowego, poprzez rejestrację w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Warto także wspomnieć, że Amazon akceptuje znaki zarówno w formie słownej, jak i słowno-graficznej.
Rejestracja znaku to dosyć skomplikowana czynność i łatwo tutaj o błąd, który zmniejszy twoje szanse na otrzymanie pozytywnej decyzji. Możesz wtedy stracić wszystkie opłaty za zgłoszenie, które często przekraczają 1 tys. EUR! Z tego powodu warto sięgnąć po pomoc profesjonalnego rzecznika patentowego, który pomoże ci przejść przez procedurę rejestracji. Wspomoże cie on także poprzez badanie zdolności rejestrowej twojego znaku towarowego, musisz bowiem wiedzieć, że jeśli istnieje już identyczny lub podobny znak i jest on zarejestrowany to narażasz się na problemy natury prawnej - możesz nawet zostać zmuszony do zaprzestania korzystania ze swojej marki.
Jeśli uda ci się przejść przez proces zastrzeżenia znaku towarowego, to rejestracja marki na Amazon jest już tylko formalnością. Wszystko sprowadza się do wypełnienia odpowiedniego formularza dostępnego na stronie Amazon. Dane, które będziesz musiał podać to m.in numer rejestrowego znaku towarowego, zasięg prowadzenia działalności gospodarczej oraz informacje na temat urzędu, który wydał świadectwo ochronne. Wiedz także, że platforma Amazon wymaga od ciebie dołączenia w formularzu zdjęć produktów, które chcesz sprzedawać.
Następnie, w ciągu 10 dni od wypełnienia formularza, na twój adres mailowy podany w zgłoszeniu zostanie wysłany specjalny kod weryfikacyjny. Natomiast po 2 dniach możesz już w pełni korzystać ze wszystkich funkcji jakie daje Amazon Brand Registry.

Rejestracja marki na Amazon Brand Registry
Amazon Brand Registry daje wiele korzyści firmom należącym do tego programu. Przede wszystkim jest to lepsze promowanie twojej oferty oraz możliwość skutecznego zwalczania nieuczciwej konkurencji. Zalet tego programu jest jednak więcej.
Szansa na przejęcie Buy Box-a
Buy Box to pole znajdujące się na stronie pozwalające konsumentom na szybki zakup. Tutaj znajdują się wszystkie podstawowe informacje o danym produkcie. To kto przejmie Buy Box zależy od algorytmu Amazon, a jest o co walczyć, bo prawie 90% zakupów jest dokonywanych właśnie tutaj. Uczestnictwo w Amazon Brand Registry nie gwarantuje zwycięstwa, jednakże mocno zwiększa twoje szanse. Głównie decydują jednak czas dostawy, opinie oraz cena za towar.
Pełna kontrola nad stronami twoich produktów
O co w tym chodzi? O tytule ofert oraz o opisach i zdjęciach produktów decydujesz ty sam. Jeśli ktoś kupił produkt oznaczony twoją marką może go odsprzedać, ale to ty zdecydujesz jaka będzie treść tej oferty.
Unikalny adres URL
Mogłoby się wydawać, że to mało znacząca korzyść. Jednakże w tych czasach nawet posiadanie unikatowego dla twojej marki adresu internetowego pozwala na odróżnienie twojej firmy spośród innych, co ma oczywiście przełożenie na sprzedaż.
Zaawansowany edytor treści
Uwagę konsumentów od zawsze przykuwały ładne zdjęcia oraz grafiki. Amazon udostępnia więc przedsiębiorcom z zarejestrowaną marką specjalne narzędzie - Enhanced Brand Content. Narzędzie to pozwala na tworzenie ofert z urozmaiconą szatą graficzną. Takie urozmaicenie z pewnością zostanie zauważone.
Zachęta ze strony Amazon do wystawiania Ci opinii
Na Amazon działa system recenzji w postaci gwiazdek od 1 do 5. Jest to ważne z twojego punktu widzenia, gdyż opinie wpływają na widoczność twojej oferty. Jeśli działasz w programie Amazon Brand Registry, to poprzez Early Reviewer Amazon będzie zachęcał kupujących do wystawienia ci opinii w zamian za karty podarunkowe o wartości od 1$ do 3$.
Dostęp do nowych formatów reklam
Jeśli zarejestrujesz markę na Amazon to otrzymasz dostęp do reklam nagłówkowych, wyświetlających się ponad kategoriami produktów. Jest to poważne wzmocnienie twojej pozycji na portalu.
Ochrona przed nieuczciwą konkurencją
Ochronę taką daje ci już sam fakt rejestracji znaku towarowego. Mimo to wciąż może dochodzić do naruszeń twoich praw. Amazon stworzył więc narzędzia, które pozwolą ci zgłaszać wszelkie przypadki naruszenia, zaś dowodem posiadania przez ciebie praw do marki będzie oczywiście świadectwo ochronne.
Narzędzia do wyszukiwania naruszeń
Na Amazon można znaleźć niezliczone ilości ofert. Wyszukiwanie tych naruszających twoją markę jest więc utrudnione jeśli nie masz zarejestrowanej marki na Amazon. Jako członek programu Amazon Brand Registry zyskujesz możliwość łatwego wyszukiwania poprzez nazwę czy numer produktu, nazwę marki czy zdjęcie.
Grupa analizująca zgłoszenia o naruszeniach prawa
Odpowiedni zespół do badania zgłoszeń o naruszeniu prawa będzie badał wszelkie twoje zgłoszenia w możliwie krótkim czasie.
Ochrona znaku towarowego działa jedynie w określonych krajach czy regionach. Jako że często firmy mają różne polityki cenowe, różne jakości towarów oraz różne sposoby wykonania dla różnych krajów, mogą nie być zainteresowane rozpowszechnianiem ich na niektóre regiony. Jeśli ktoś inny zacznie handlować twoimi produktami w krajach, w których nie prowadzisz działalności, to naruszy on prawo, a naruszenie to będziesz mógł zgłosić.
Amazon Brand Registry - Podsumowanie
Platforma Amazon zdobywa coraz większe rzesze fanów, zarówno po stronie konsumentów, jak i po stronie przedsiębiorców. Program dla firm Amazon Brand Registry daje ci ogromne możliwości rozwoju oraz pozwala wybić się ponad konkurencję na rynku. Pamiętaj jednak, że aby korzystać z programu musisz posiadać zarejestrowany unijny znak towarowy. W tej sprawie niezbędna może okazać się pomoc doświadczonego rzecznika patentowego.