Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

GTC: Skutki epidemii Covid-19 znajdują odzwierciedlenie w wynikach operacyjnych

Udostępnij

KLUCZOWE DANE ZA I KW. 2020 R.

  • Przychody z czynszu wzrosły o 11% do 145,4 mln euro (130,6 mln euro w I kw. 2019 r.)
  • Marża brutto z wynajmu wzrosła o 1% do 30 mln euro
  • Wskaźnik wynajęcia utrzymał się na wysokim poziomie 95%
  • FFO I wzrosło o 3% do 18,3 mln euro, FFO na akcję wyniosło 0,04 euro
  • Zysk z działalności operacyjnej: 13 mln euro zysku przed opodatkowaniem i korektami wartości godziwej
  • Zysk po opodatkowaniu wyniósł 3 mln euro, zysk na akcję wyniósł 0,01 euro
  • EPRA NAV wzrosła o 1% do 1.208 mln euro na dzień 31 marca 2020 r., przy EPRA NAV na akcję w wysokości 2,49 euro (11,33 zł przy kursie EUR/PLN 4,55)
  • Dobre wskaźniki finansowe
    • Wskaźnik zadłużenia netto do wartości nieruchomości (LTV) na poziomie 44% (44% na dzień 31 grudnia 2019 r.)
    • Średnia ważona stopa procentowa na historycznie niskim poziomie 2,6% (2,6% na dzień 31 grudnia 2019 r.)
  • Środki pieniężne i ich ekwiwalenty wynosiły 196,6 mln euro na dzień 31 marca 2020 r.

AKTUALIZACJA PORTFOLIO (I KW. 2020 R.)

  • Wskaźnik wynajęcia utrzymał się na wysokim poziomie 95%
    • 19.000 m kw. nowo wynajętej lub przedłużonej powierzchni
  • Ukończenie wysokiej jakości powierzchni biurowej i handlowej:
    • Green Heart (N3) w Belgradzie
  • 3 biurowce w budowie, które po ukończeniu i stabilizacji przyniosą przychody z czynszu w wysokości 11,1 mln euro:
    • Matrix B
    • Advance Business Center II
    • Pillar

"Nasze działania zostały przetestowane w ciągu ostatnich kilku miesięcy, kiedy w Europie rozpoczęła się epidemia COVID-19. Zamknęliśmy wszystkie nasze centra handlowe na drugą połowę marca, kwiecień i część maja. Aby zapewnić ciągłość w działalności naszych centrów handlowych, wspieramy naszych najemców po ponownym otwarciu sklepów. Ta sytuacja będzie miała negatywny wpływ zarówno na naszą działalność, jak i na wartość nieruchomości, która, jak wcześniej ogłosiliśmy, w ostatnim czasie spadła o 2,7%. W wyniku spadku wartości nieruchomości na dzień 30 czerwca 2020 r. nie przestrzegaliśmy niektórych kowenantów finansowych zawartych w umowach kredytowych dotyczących aktywów handlowych. W przypadku kredytów dla Galerii Jurajskiej i Ada Mall udało nam się uzyskać zawieszenie tych kowenantów do czerwca 2021 r. Rozpoczęliśmy również negocjacje z kredytodawcą Galerii Północnej. Gdy jednak spojrzymy na statystyki centrów handlowych po ich ponownym otwarciu, wydają się one zachęcające". – skomentował Yovav Carmi, Członek Zarządu GTC

“Zalecamy Walnemu Zgromadzeniu zatrzymanie zysków z 2019 r. w Spółce w celu walki z konsekwencjami wybuchu epidemii COVID-19 oraz przygotowanie się do dalszego rozwoju lub działalności akwizycyjnej, która będzie zależna od warunków rynkowych.” – dodał Yovav Carmi.

DZIAŁALNOŚĆ OPERACYJNA

  • Nowe najmy i przedłużenia umów najmu na 17,9 tys. m kw. (32,7 tys. m kw. w I kw. 2019 r.)
    • Wskaźnik wynajęcia na poziomie 95% (z 95% na dzień 31 grudnia 2019 r.)
  • Ukończenie budowy 5,4 tys. m kw. wysokiej jakości powierzchni w I kw. 2020 r.
    • Green Heart (N3) w Belgradzie
  • 57,5 tys. m kw. wysokiej jakości powierzchni biurowej w budowie
    • Ukończenie prac zaplanowano na lata 2020 – 2021
    • Oczekiwany dodatkowy roczny przychód z czynszu po ukończeniu budowy i stabilizacji w wysokości 11,1 mln euro o Wysoki wskaźnik przednajmu
    • Zachowanie terminowości prac i zgodności z budżetem
  • COVID-19
    • Spadek liczby wniosków od potencjalnych najemców i zamrożenie wymogów dotyczących przyszłego rozwoju
    • Odrzucenie oportunistycznych wniosków o obniżkę czynszu
  • Wielostopniowe środki wsparcia najemców
    • W trakcie zamknięcia, większość najemców została zwolniona z płacenia czynszu
    • Niemal wszyscy najemcy otrzymali krótkoterminowe zniżki (do sześciu miesięcy), możliwość płacenia czynszu w ratach, rezygnację z odsetek za zwłokę i opłat za usługi w zamian za przedłużenie okresu najmu na okres nie krótszy niż okres otrzymania koncesji.
  • Wskaźniki odwiedzalności
    • Stopniowy wzrost wskaźników odwiedzalności po ponownym otwarciu utrzymuje się:
  • Polska: ponad 80% w porównaniu do analogicznego okresu 2019 r., przed ponownym otwarciem kin.
  • Belgrad: ok. 79% w porównaniu do wyników za maj 2019 r. i 88% w porównaniu do wyników za czerwiec 2019 r. Spadek do 60% w pierwszej połowie lipca spowodowany wzrostem przypadków zachorowań na COVID-19.
  • Zagrzeb: ponad 80% (przed ponownym wznowieniem działalności kin) w porównaniu do wskaźników za 2019 r.
  • Sofia: 56% (przed ponownym otwarciem kin) w porównaniu do wskaźników za 2019 r.
  • Obroty
    • Polska: stopniowy wzrost do 82% poziomu obrotów za 2019 r. w Galerii Północnej i 81% w Galerii Jurajskiej (czerwiec 2020 r. vs. 2019 r.)
    • Belgrad: stopniowy wzrost do 90% poziomu obrotów za 2019 r. (czerwiec 2020 r. vs. 2019 r.). Jednak w lipcu sytuacja pogorszyła się i nastąpił spadek stóp procentowych.
    • Zagrzeb: stopniowy wzrost do 87% poziomu obrotów za 2019 r. (czerwiec 2020 r.)
    • Sofia: stopniowy wzrost do 57% poziomu obrotów za 2019 r. (czerwiec 2020 r. vs czerwiec 2019 r.)

WYNIKI FINANSOWE

  • Wzrost do 41 mln euro z 39 mln euro w I kw. 2019 r.

W tym okresie Grupa zwiększyła przychody z najmu dzięki ukończeniu i wynajęciu kompleksu Green Heart oraz otwarciu Ada Mall, Advance Business Center I i Matrix A. Wzrosty te zostały częściowo skompensowane sprzedażą GTC White House w trzecim kwartale 2019 r., Neptun Office Center w czwartym kwartale 2019 r. o wartości 1,5 mln euro oraz zmniejszeniem przychodów o 2 mln euro z tytułu ulg w opłatach czynszowych i opłatach eksploatacyjnych nałożonych przez rządy podczas okresu zamknięcia centrów handlowych, który rozpoczął się w drugiej połowie marca 2020 r. po wprowadzeniu środków zapobiegawczych związanych z epidemią COVID-19.

  • Wzrost do 30 mln euro z 30 mln euro w I kw. 2019 r

Odzwierciedla głównie nowo wybudowane i nabyte nieruchomości, które zostały częściowo skompensowane przez aktywa ze sprzedaży.

  • Wyniosła 6 mln euro wobec 7 mln euro zysku w I kw. 2019 r.

Strata netto z aktualizacji wyceny nieruchomości inwestycyjnych wynika głównie z dewaluacji Ada Mall w wysokości 3 mln euro, spowodowanej dłuższym niż oczekiwano okresem stabilizacji.

Średnie oprocentowanie spadło do 2,6% dzięki refinansowaniu kredytów i strategii hedgingowej. Koszty finansowe wzrosły do 9 mln euro w wyniku wzrostu średniego salda zadłużenia i ukończenia nowych projektów.

  • Podatek wyniósł 5 mln euro wobec 4 mln euro w I kw. 2019 r. Na podatek składa się 1,7 mln euro bieżących zobowiązań podatkowych oraz 3,6 mln euro podatku odroczonego
  • Zysk przed opodatkowaniem i korektami wartości godziwej wyniósł 13 mln euro. Zysk netto wyniósł 3 mln euro. Wynika to głównie ze spadku przychodów z czynszów i opłat eksploatacyjnych w połączeniu ze stratami z tytułu aktualizacji wyceny/utraty wartości aktywów, wyższymi stratami z tytułu różnic kursowych oraz wyższymi kosztami podatkowymi wynikającymi z dewaluacji walut obcych i jej wpływu na wartość środków trwałych w walutach lokalnych.
  • 18 mln euro w porównaniu z 18 mln euro w I kw. 2019 r., przy FFO I na akcję w wysokości 0,01 euro
  • 2.231 mln euro na dzień 31 marca 2020 r. (2.222 mln euro na dzień 31 grudnia 2019 r.), na co wpływ miały inwestycje w nieruchomości w budowie częściowo skompensowane stratami z tytułu aktualizacji wyceny nieruchomości inwestycyjnych oraz różnicami kursowymi wynikającymi z osłabienia walut lokalnych w wyniku wybuchu epidemii COVID-19.
  • Wzrost o 1% do 2,49 euro z 2,47 euro na dzień 31 grudnia 2019 r. EPRA NAV wyniosła 1.208 mln euro w porównaniu do 1.200 mln euro na dzień 31 grudnia 2019 r.
  • 1.225 mln euro wobec 1.205 mln euro na dzień 31 grudnia 2019 r
  • Średnia zapadalność długu wyniosła 4,2 lata, a średnia ważona stopa procentowa wyniosła 2,6% w skali roku.
  • Wskaźnik zadłużenia netto do wartości nieruchomości (LTV) na poziomie 44% (44% na dzień 31 grudnia 2019 r.)
  • Wskaźnik pokrycia odsetek (interest coverage) wyniósł 4,1x (4,2x na dzień 31 grudnia 2019 r.)
  • Saldo środków pieniężnych wyniosło 197 mln euro na dzień 31 marca 2020 r.
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus