- Przychody EUR (EUROCASH) w pierwszym kwartale 2020 r. sięgnęły 5,92 mld zł, co oznacza wzrost o 8% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. Sprzedaż w segmencie hurtowym wzrosła o 6% r/r, a w segmencie detalicznym o 12% r/r.
- EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) przekroczyła 126 mln zł i była o 4% wyższa niż przed rokiem. Koszty związane z pandemią COVID-19 obciążyły wynik Grupy kwotą około 10 mln zł.
- Grupa Eurocash zakończyła pierwszy kwartał br. stratą netto wynoszącą 62 mln zł (wobec straty netto na poziomie 40 mln zł rok wcześniej). Znaczący wpływ na wynik netto miały różnice kursowe wynikające z przeszacowania kontraktów leasingowych zgodnie ze standardem MSSF16 w kwocie -25,5 mln zł.
Ważna rola Grupy Eurocash w czasach pandemii
– Niemal 15% żywności sprzedawanej w polskich sklepach przechodzi przez centra dystrybucyjne i hurtownie Grupy Eurocash. Skala naszej działalności nakłada na nas wyjątkową odpowiedzialność w dobie pandemii koronawirusa. Nasze działania koncentrujemy na zapewnieniu ciągłości dostaw artykułów żywnościowych do sklepów, z zachowaniem jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa naszych pracowników oraz klientów – właścicieli niezależnych sklepów, jak i ich pracowników – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– Wprowadzone w marcu ograniczenia w przemieszczaniu się i funkcjonowaniu placówek handlowych wpłynęły istotnie na decyzje zakupowe konsumentów. Jako konsumenci, zaczęliśmy zdecydowanie rzadziej odwiedzać sklepy, wydając w nich jednak średnio więcej niż przed wybuchem pandemii. Skutkiem pandemii COVID-19 dla Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2020 r. był czasowy wzrost sprzedaży zarówno w segmencie detalicznym, jak i w segmentach hurtowych, które współpracują ze sklepami franczyzowymi, partnerskimi i niezrzeszonymi. Jednocześnie odnotowaliśmy spadek sprzedaży w segmencie HoReCa, z uwagi na zamknięcie gastronomii i hoteli. Poniesione w pierwszym kwartale dodatkowe koszty związane z pandemią szacujemy na około 10 mln zł. Związane były z czasowo wyższymi kosztami wynagrodzeń dla pracowników oraz zapewnieniem im środków ochrony osobistej – wyjaśnił Jacek Owczarek.
Hurt: silny wzrost organiczny
W segmencie hurtowym w pierwszym kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży o ponad 6% r/r do 4,36 mld zł. Wypracowana w tym segmencie EBITDA sięgnęła prawie 114 mln zł, czyli o 13% więcej niż rok wcześniej.
– Pozytywny wpływ na wyniki segmentu hurtowego miała wysoka dynamika sprzedaży like-for-like w hurtowniach Cash&Carry, która wzrosła o 8,5% rok do roku, a także niemal 16-proc. wzrost sprzedaży papierosów, głównie do dużych klientów. Wzrosty te z nawiązką skompensowały spadek sprzedaży w formacie Eurocash Gastronomia, zaopatrujący kanał HoReCa – wskazał Jacek Owczarek.
W segmencie hurtowym pozytywne efekty przynosi ponadto zakończona w ubiegłym roku integracja Eurocash Dystrybucja z Eurocash Alkohole. W ramach formatu Eurocash Dystrybucja z powodzeniem kontynuowany był również rozwój platformy eurocash.pl. Obecnie korzysta z niej już 12,6 tysięcy klientów Grupy – niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Wartość sprzedaży zrealizowanej za pośrednictwem eurocash.pl w pierwszym kwartale tego roku sięgnęła 1 mld zł (wobec 0,8 mld zł w analogicznym okresie 2019 r.).
Detal: integracja zakończona, inwestycje we wzrost efektywności
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale 2020 r. sięgnęła 1,49 mld zł, co oznacza wzrost o 12% w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku. Sprzedaż detaliczna Delikatesów Centrum w ujęciu LFL wzrosła o 11,3% r/r. EBITDA segmentu Detal wyniosła 54,5 mln zł i była o 5% wyższa niż przed rokiem.
– W wyniku zakończonej integracji przejętych w poprzednich latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum, od początku tego roku segment detaliczny działa już jako jednorodny i scentralizowany biznes. W pierwszym kwartale inwestowaliśmy w promocje i działania komunikacyjne wspólne dla wszystkich sklepów, co powinno przełożyć się na wzmocnienie rozpoznawalności i konkurencyjności sieci oraz dalszą poprawę efektywności – skomentował członek zarządu Grupy Eurocash.
Projekty: Duży Ben na drodze do osiągnięcia progu rentowności
Segment Projekty, w ramach którego Grupa Eurocash rozwija innowacyjne formaty detaliczne, takie jak Duży Ben (markety alkoholowe), abc na kołach (ogólnospożywcze sklepy mobilne) oraz Kontigo (salony kosmetyczne), w pierwszym kwartale 2020 r. osiągnął sprzedaż na poziomie 38 mln zł, czyli 2,4-krotnie większą niż przed rokiem (16 mln zł). Z uwagi na wzrost nakładów związany z ekspansją wszystkich tych formatów, wpływ segmentu Projekty na skonsolidowany wynik EBITDA w pierwszym kwartale br. wyniósł -14 mln zł wobec -10 mln zł rok wcześniej.
– Największy udział we wzroście sprzedaży w segmencie Projekty miały markety alkoholowe Duży Ben. Ich liczba na koniec marca sięgała już 91 wobec 77 na koniec 2019 r. Dużymi krokami zbliżamy się do osiągnięcia progu rentowności w bieżącym roku – szacujemy, że nastąpi to, gdy sieć Duży Ben będzie liczyć około 120 marketów – zapowiedział Jacek Owczarek.
Wg szacunków Grupy Eurocash, sieć Kontigo osiągnie próg rentowności przy liczbie około 100 placówek (na koniec marca br. było ich 33), a projekt abc na kołach zacznie przynosić zyski, gdy będzie liczyć około 240 samochodów (99 na koniec pierwszego kwartału 2020 r.).