WLT (WIELTON) przewiduje nakłady inwestycyjne na poziomie 40 mln zł w tym roku oraz 25-28 mln zł w roku przyszłym, poinformował wiceprezes Tomasz Śniatała.
"Jeśli chodzi o łączny capex Grupy, to 40 mln zł jest przewidziane na ten rok i na rok przyszły 25-28 mln zł" - powiedział Śniatała podczas konferencji prasowej.
W marcu br. prezes Mariusz Golec poinformował ISBnews, że Wielton planuje przeznaczyć w tym roku na nakłady inwestycyjne ok. 40 mln zł wobec 18 mln zł w 2015 r., w związku z realizacją planu wzrostu mocy produkcyjnych w Polsce do 16 tys. sztuk naczep i przyczep do 2018 r. (z 8 tys. obecnie).
W prezentacji wynikowej spółka wskazała na zaawansowanie prac związanych z rozbudową parku maszynowego w Wieluniu. Linia zabezpieczenia antykorozyjnego w technologii KTL ma być gotowa w I kw. 2017 r.; w tym samym kwartale ma zostać zakończona automatyzacja linii montażowej; z kolei rozbudowę linii spawalniczych zaplanowano na IV kw. 2017 r.
"Działamy w 35 krajach, w niektórych z nich nasza pozycja jest lepsza, główne rynki to Francja i Polska. We Francji potrzebne jest wsparcie produktowe, wprowadzenie nowych produktów" - powiedział Golec podczas konferencji prasowej.
W maju 2015 r. Wielton nabył 65,31% akcji spółki Fruehauf Expansion za 9,5 mln euro. Fruehauf jest wiodącym producentem naczep i przyczep do pojazdów ciężarowych z ponad 40% udziału w kluczowym segmencie rynku naczep we Francji. Firma produkuje rocznie ponad 4 000 naczep, podał Wielton w raporcie półrocznym.
"Kolejny ważny rynek to Włochy. Podtrzymujemy, że chcemy osiągnąć 20% udziału w tym rynku w ciągu 5 lat" - dodał prezes.
Golec poinformował także, że Grupa będzie intensyfikować sprzedać w Czechach, Rumunii i Bułgarii. Wskazał, że są to istotne rynki dla Grupy.
"Chcemy powalczyć o rynek w Niemczech - trwa tam budowanie struktur i zespołów sprzedażowych. Sprzedaż jest tam realizowana na wyższym poziomie niż w 2015 r. - ok. 180 szt. w I pol. tego roku. Ten rynek jest zdecydowanie w kręgu naszych zainteresowań" - powiedział również prezes.
Zauważył także, że Grupa dostrzega powolne odradzanie się rynku rosyjskiego, sprzedaż jest tam stabilna, ale na niskim poziomie. Z kolei na Ukrainie odnotowała wzrost w ujęciu rocznym.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 551,78 mln zł w I poł. 2016 r. wobec 319,18 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż krajowa ogółem wyniosła 231 mln zł, tj. 25,5% wzrostu r/r, zaś sprzedaż zagraniczna - 321 mln zł, tj. 137% więcej w relacji r/r.
W ujęciu wolumenowym sprzedaż Grupy w I półroczu 2016 r. wyniosła 6 627 sztuk naczep i przyczep wobec 3 720 sztuk rok wcześniej (wzrost o 78,1% r/r). Sprzedaż w kraju wyniosła 2 421 sztuk wobec 2 187 sztuk rok wcześniej, zaś sprzedaż zagraniczna - odpowiednio: 4 206 sztuk wobec 1 533 sztuk.
Rynki wschodnie, tj. Rosja i Ukraina (+Kazachstan, +Turkmenistan, +Białoruś) zanotowały sprzedaż na poziomie 242 sztuk (wobec 245 szt. rok wcześniej). Italiana Rimorchi wygenerowała sprzedaż na poziomie 321 sztuk, a Fruehauf sprzedał - 2 439 sztuk.
Wielton umocnił pozycję na polskim rynku, odnotowując wzrost udziałów w rynku na koniec czerwca 2015 r. do 15,5% z 15,2% w analogicznym okresie 2015 r.
Wielton to największy producent i sprzedawca naczep i przyczep w Polsce, a w Europie jeden z wiodących graczy tego sektora. Spółka zadebiutowała na GPW w 2007 r. W 2015 r. miała 630,32 mln zł skonsolidowanych przychodów.