Przychody Artifex Mundi w roku 2019 wyniosły 16,65 mln zł wobec 20,12 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do -14,36 mln zł z -13,1 mln zł w 2018 r. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto na poziomie -13,7 mln zł w porównaniu do -10,48 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu ART (ARTIFEX) do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo,
W imieniu Zarządu Artifex Mundi S.A. przekazuję na Państwa ręce raport Spółki, prezentujący wyniki finansowe oraz najważniejsze informacje dotyczące działalności Artifex Mundi S.A. oraz jej Grupy Kapitałowej w 2019 r.
Jak widać po wynikach, miniony rok był dla Artifex Mundi S.A. już trzecim z rzędu, w którym rezultaty naszych działań znacząco odbiegały od zamierzeń. Skala zmian, które wprowadziliśmy w firmie okazała się zbyt mała, a niektóre decyzje nietrafione. Ponownie zatem zamykamy rok serią trudnych decyzji o cięciach i znaczącym ograniczeniu skali inwestycji prowadzonych przez Spółkę.
2019 r. zakończyliśmy z 16,7 mln zł przychodów, 14,4 mln zł straty operacyjnej i 13,7 mln zł straty netto. Podobnie jak w poprzednich latach, również ubiegłoroczny wynik został obciążony zdecydowanie wyższymi od zakładanych kosztami prowadzonej od 2015 r. transformacji Artifex Mundi z producenta gier HOPA w dewelopera i wydawcę gier z atrakcyjnym portfelem tytułów w sprzedaży i realizacji. W tym roku jednak wnioski przez nas wyciągnięte poszły dużo dalej, a poczynione zmiany są głębsze, dzięki czemu z nadzieją patrzymy na nadchodzące miesiące.
Uwzględniając będące znacząco poniżej oczekiwań wyniki gier Premium zdecydowaliśmy o wycofaniu się z tej gałęzi działalności, znaczącym zmniejszeniu firmy i koncentracji na segmencie mobilnych gier free-to-play oraz kontynuacji działalności wydawniczej w segmencie HOPA. Dzięki radykalnemu zmniejszeniu wydatków zmniejszyliśmy bieżące zapotrzebowanie na wydatki do poziomu, w którym nasze bieżące przychody pokrywają je w pełni nawet przy konserwatywnych założeniach sprzedaży nowych projektów. Grupa nie jest zadłużona i ma zapas gotówki pozwalający jej na płynne działanie przez długi czas. Projekty, które kontynuujemy, mają jasną ścieżkę weryfikacji oraz jasne cele biznesowe, według których będą oceniane. Zespoły, które je realizują, składają się ze wspaniałych, utalentowanych ludzi, którzy są w stanie dostarczyć produkty na najwyższym światowym poziomie. Chociaż jesteśmy dalecy od hurraoptymizmu, uważamy, że sytuacja Grupy jest znacząco bardziej stabilna i jasna, niż w poprzednich latach.
W segmencie gier HOPA, stanowiącym od lat bazę naszego rozwoju, zamierzamy nadal skupiać się na krótko- i średnioterminowym wzroście rentowności biznesu. Ze względu na rosnące koszty produkcji nowych gier oraz niezależne od nas zmiany na rynku, zamierzamy skupiać się przede wszystkim na szukaniu dodatkowych kanałów dystrybucji gier z obecnego portfolio, w mniejszym stopniu natomiast na powiększaniu go o nowe gry. Chcemy jeszcze mocniej wykorzystać szansę, jaką dało nam udane wejście na rynek chiński czy też wciąż rozwijający się pipeline wydawniczy na platformy konsolowe. Prowadzimy również prace badawcze nad nowym podejściem do monetyzacji obecnego portfolio gier HOPA na platformach mobilnych, który może zmienić nasze patrzenie na ten segment ze stabilnego na wzrostowy. Z dużym przekonaniem możemy powiedzieć, że w perspektywie 2-3 lat gry HOPA nadal będą istotną częścią wyników Grupy.
W segmencie gier free-to-play nadal skupiamy się na rozwoju gier Bladebound oraz Tiny Dragons. Pierwsza z gier rozpoczęła w ostatnich miesiącach ogromną metamorfozę, której pierwsze istotne efekty będziemy w stanie ocenić w drugim kwartale tego roku. Jakkolwiek jesteśmy zadowoleni z wdrożonych zmian, musimy pokornie poczekać na odbiór graczy, tuning ekonomii gry i zebranie odpowiedniej ilości danych potwierdzających postęp lub jego brak. Niezmiennie celem, który chcielibyśmy osiągnąć w ramach projektu Bladebound jest stabilny przychód miesięczny zbliżony do wyników segmentu gier HOPA oraz baza technologiczna i know-how pozwalająca z kolejnym projektem celować dużo wyżej. Gra Tiny Dragons, przy której współpracujemy z zewnętrznym partnerem, do tej pory nie potwierdziła swojego rynkowego potencjału. W szczególności prowadzone w ostatnich miesiącach testowe kampanie marketingowe nie dały tak dobrych wyników, jak liczyliśmy, co zaowocowało decyzją o odpisie poniesionych na ten projekt nakładów inwestycyjnych. Obecnie wdrażamy kolejne zmiany, prowadzimy wraz z wydawcą testowe kampanie marketingowe i zbieramy dane, które będą podstawą do wspólnej decyzji o formie i skali prowadzenia dalszych prac nad projektem. Patrząc w przyszłość w 2020 r. możliwe jest rozpoczęcie prac nad prototypem kolejnej gry free-to-play, co będzie jednak uzależnione od rozwoju sytuacji w ramach dwóch obecnie realizowanych projektach gier tego gatunku.
Jak wszyscy wiemy, początek 2020 roku przyniósł niespodziewane i trudne wydarzenia związane z pandemią COVID-19. Artifex Mundi natychmiast zareagowało na apel polskiego rządu wprowadzając zalecenie całkowitej pracy zdalnej od poniedziałku, 16 marca 2020 r. włącznie. Poza pojedynczymi osobami dyżurującymi w biurze, wszystkie zespoły pracują zdalnie i jesteśmy gotowi kontynuować ten tryb działania tak długo, jak będzie trzeba. Jakkolwiek nikt nie jest w stanie przewidzieć jak rozwinie się sytuacja globalna oraz jakie skutki mieć będzie na naszą branżę czy wprost na wyniki Grupy Artifex Mundi, uważamy, że zarówno jeśli chodzi o dobro pracowników, jak i wyniki Grupy jesteśmy tak dobrze przygotowani, jak w tak krótkim czasie było to możliwe. Obserwujemy sytuację i będziemy adaptować się do niej informując niezwłocznie o wszystkich okolicznościach mogących mieć istotny wpływ na kondycję Spółki.
2020 rok ma być rokiem spokojnej pracy u podstaw i może nie natychmiastowego, ale sukcesywnego poprawiania i tak już stabilnej sytuacji finansowej Grupy. Mimo trudnych okoliczności z nadzieją patrzymy na ten rok i liczymy, że niełatwa transformacja Spółki przyniesie nareszcie efekty, a podjęte działania pozwolą nam wrócić na ścieżkę wzrostu wartości Grupy.Z wyrazami szacunku,
Tomasz Grudziński
Prezes Zarządu Artifex Mundi S.A.
Szczegółowe dane finansowe Artifex Mundi są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.