Przychody Atal w roku 2019 wyniosły 720,17 mln zł wobec 1 055 mln zł odnotowanych w okresie poprzedniego roku. Z kolei wynik na działalności operacyjnej spadł w ubiegłym roku do 145,9 mln zł z 259,6 mln zł w 2018 r. W 2019 r. spółka odnotowała wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie 113,58 mln zł w porównaniu do 200,71 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu 1AT (ATAL) do akcjonariuszy:
Szanowni Państwo,
zeszły rok dla ATAL S.A. był przełomowy, nie tylko zamknęliśmy go kolejnym rekordowym wynikiem sprzedaży – kontraktacja wyniosła wówczas 3196 lokali mieszkaniowych, inwestycyjnych oraz usługowych, ale spółka rozszerzyła również działalność o segment biurowy, a ponadto rozpoczęła działalność w Niemczech.
Spółka ATAL Development GmbH – w której ATAL S.A. posiada 49%, udziałów, a Juroszek Investments Sp. z o.o. 51% udziałów – zawarła w sierpniu 2019 roku umowę nabycia gruntu pod budownictwo mieszkaniowe dla inwestycji wieloetapowej znajdującej się na terenie Drezna. Umowa zakupu o wartości 44,25 mln EUR była realizowana etapami, a całkowite zamknięcie transakcji zostało dokonane na początku 2020 roku. Jest to pierwsza tak duża inwestycja polskiego dewelopera na terenie Niemiec.
W zeszłym roku spółka rozwinęła kompetencje także na rynku komercyjnym, wprowadzając do oferty kolejne biurowce w ramach usług ATAL Business Centers. Pierwszy nowy obiekt – o powierzchni ok. 13,5 tys. PUM – powstaje w południowej części Wrocławia, przy ul. Krakowskiej 35. Biurowiec zdobył certyfikat BREEAM Very Good dla Design Stage. Deweloper planuje kolejne projekty zlokalizowane na działkach należących do spółki, m.in. we Wrocławiu czy Krakowie.
W 2019 roku Grupa ATAL dokonała zakupu 10 gruntów inwestycyjnych za ok. 90 mln zł w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu oraz Trójmieście. Łączny PUM nowych terenów to niemal 164 tys. mkw., co pozwala na budowę ok. 3 000 lokali. Obecny bank ziemi Spółki w pełni zabezpiecza plany inwestycyjne na najbliższe lata. Przy realizacji polityki zakupowej spółka nie uczestniczy w wyścigu cenowym, zeszłoroczny koszt zakupu 1 mkw. PUM to jedynie 544 złote.
W zeszłym roku ATAL SA na bieżąco rozszerzał ofertę mieszkań, wprowadzając do sprzedaży 20 nowych projektów. Łączna liczba lokali wprowadzonych w zeszłym roku do portfolio wyniosła blisko 2800 – w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Poznaniu, Trójmieście czy aglomeracji śląskiej. Na 31 grudnia 2019 roku w ofercie Grupy było ponad 4400 lokali.
ATAL SA w zeszłym roku pozyskał dodatkowy kapitał w drodze emisji obligacji. Spółka zrealizowała dwie emisje dwuletnich obligacji serii AP i AU na łączną kwotę 200 mln złotych. Środki zostały przeznaczone na dalszą rozbudowę oferty oraz zakup nowych gruntów.
W 2019 spółka – po przekazaniu 1769 lokali – odnotowała 720,2 mln złotych skonsolidowanych przychodów. Zysk netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł za to 113,6 mln zł. Wyniki finansowe potwierdzają efektywność wypracowanego modelu biznesowego, jak i potencjał rozwojowy spółki. Marża brutto ze sprzedaży wyniosła 23,7%, a marża netto 16% w 2019 roku.
Podstawowym celem działalności Grupy ATAL pozostaje niezmiennie realizacja projektów mieszkaniowych, zapewniających wysoki poziom rentowności. Spółka przygląda i przystosowuje się jednak do nowych okoliczności związanych z wpływem zagrożenia epidemicznego. Obecnie jest zdecydowanie zbyt wcześnie na właściwą ocenę sytuacji oraz prognozowanie potencjalnych zagrożeń dla gospodarki. Spółka nie może wykluczyć jednak czasowych lub jednostkowych rewizji swoich polityk, w tym tej dotyczącej dywidendy. Trudno bowiem przewidzieć wszystkie możliwe skutki i czas, w jakim koronawirus będzie wpływał na znajdujący się dotychczas w wysokiej fazie aktywności rynek nieruchomości.
Z wyrazami szacunku
Zbigniew Juroszek, Prezes Zarządu
Szczegółowe dane finansowe Atal są dostępne na profilu spółki w zakładce analiza finansowa.