Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Eurocash rozwija sieć handlu mobilnego „abc na kołach”

Udostępnij

„abc na kołach”, rozwijana przez Grupę EUR (EUROCASH) sieć agencyjna prowadząca mobilną sprzedaż produktów FMCG w małych miejscowościach i wsiach w Polsce, gdzie brakuje sklepów stacjonarnych, dynamicznie się powiększa. Jeszcze w 2018 roku posiadała zaledwie 33 mobilne sklepy, a aktualnie ma ich już 100.

Sieć „abc na kołach” powołaliśmy do życia w 2015 roku. W tamtym czasie około 4,6 mln Polaków nie miało dostępu do stacjonarnego sklepu spożywczego, a polska wieś zaczynała się intesywnie zmieniać. Choć rynek handlu obwoźnego w Polsce już wtedy istniał, to od zawsze brakowało na nim profesjonalnych graczy, którzy prowadziliby sprzedaż produktów spożywczych z zachowaniem najwyższych standardów, w tym dotyczących higieny i obsługi klienta. Zaczynaliśmy wówczas od 10 mobilnych sklepów i docieraliśmy do wsi i miejscowości w województwie lubelskim, mazowieckim,
i podkarpackim. Później pojawiliśmy się stopniowo w województwie świętokrzyskim, łódzkim, małopolskim i śląskim
– wspomina Arnaldo Guerreiro, członek zarządu Grupy Eurocash. – Aktualnie jesteśmy największą siecią handlu detalicznego na kołach w Polsce i znaczącym graczem w skali całej Europy. Zdecydowanie również chcemy rozwijać się dalej i zwiększać nasz obszar działania. Śmiało możemy powiedzieć, że sprofesjonalizowaliśmy rynek handlu mobilnego w Polsce i zapewniliśmy tysiącom mieszkańców mniejszych miejscowości i wsi dostęp do usług handlowych na poziomie dużych miast i aglomeracji. Tym samym podnosimy jakość życia ich mieszkańców i walczymy z wykluczeniem społecznym – dodaje Arnaldo Guerreiro.

Jak działa sieć „na kołach”?

„abc na kołach” to sieć ogólnospożywczych sklepów mobilnych, które prowadzą sprzedaż ze specjalnie zaprojektowanych do tego celu samochodów. Każdy z nich posiada specjalistyczne wyposażenie, w tym odpowiednio przygotowane lady chłodnicze i mroźnię. Mobilne sklepy zaopatrują się w hurtowniach Eurocash Cash&Carry i mają dostęp do całej oferty liczącej ok. 5 tys. produktów. Ponadto przedsiębiorcy mogą również korzystać z oferty dostawców regionalnych, zamawiając u nich np. pieczywo, wędliny czy ciasta. W samym aucie „abc na kołach” dostępnych jest średnio ok. 500-600 produktów.

Największą sprzedaż z mobilnych sklepów notują produkty nabiałowe, takie jak mleko czy jajka, a także produkty świeże, w tym warzywa i owoce, wędliny, pieczywo, a ponadto napoje, asortyment suchy i słodycze.

– Wartość średniego koszyka zakupowego w naszym przypadku jest wyższa niż w sklepach małoformatowych działających w mieście. Nasz sklep odwiedza klientów 2–3 razy w tygodniu. Oznacza to, że kupują rzadziej niż mieszkańcy miast, ale za to więcej. Wśród najchętniej kupowanych produktów jest nabiał, warzywa i owoce, co pokazuje nam, że polska wieś się zmienia i dezagraryzuje. Z naszych analiz wynika, że zaledwie około 10% mieszkańców wsi utrzymuje się z rolnictwa, zatem produkcja własna jest dużo mniejsza niż dawniej, i my również możemy na tę potrzebę odpowiedzieć – wskazuje Arnaldo Guerreiro, – Co ciekawe, sporym zainteresowaniem cieszą się również produkty convenience, w tym dania gotowe do spożycia. Nas samych to trochę zaskoczyło, biorąc pod uwagę, że naszymi klientami są głównie mieszkańcy wsi i małych miejscowości, a nie dużych miast, w których tego typu produkty notują najwyższą sprzedaż – dodaje członek zarządu Grupy Eurocash.

Jak zacząć prowadzić taki biznes?

W związku z intesywną ekspansją sieci, jej przedstawiciele cały czas szukają chętnych do pracy. Sieć działa w modelu agencyjnym, a zainteresowanym przedsiębiorcom oferuje bardzo atrakcyjne warunki finansowe. Każdy z nich otrzymuje specjalistyczne, w pełni zatowarowane auto i comiesięczne dofinansowanie do paliwa. W razie jego awarii, można liczyć na szybki serwis zewnętrznej firmy.

Przedsiębiorcy współpracujący z siecią „abc na kołach” mogą liczyć na gwarantowane wynagrodzenie w kwocie 4 000 zł netto oraz atrakcyjny system prowizyjny, zależny od wypracowanego obrotu. Sieć zapewnia również bieżące wsparcie operacyjne, a także szkolenia i działania marketingowe.

Podstawowe wymagania stawiane przez sieć przedsiębiorcom, którzy chcieliby podjąć się prowadzenia sklepu „na kołach”, to konieczność prowadzenia własnej działalności gospodarczej i posiadanie prawa jazdy kat. B.  Mile widziana jest również łatwość w nawiązywaniu relacji i świadomość, że w przypadku „abc na kołach” jedną z gwarancji sukcesu takiego przedsiębiorcy są właśnie dobre kontakty z klientami. W tym modelu detalicznym, co pokazały badania sieci, liczy się to szczególnie. 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus