Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

W III kwartale 2019 r. XTB wypracowało 15,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto

Udostępnij

W III kwartale 2019 r. XTB wypracowało 15,5 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec (2,9) mln zł straty rok wcześniej. Skonsolidowane przychody wyniosły 61,0 mln zł (III kwartał 2018: 47,6 mln zł), a koszty działalności operacyjnej 43,0 mln zł (III kwartał 2018: 48,8 mln zł). W III kwartale Grupa pozyskała rekordową liczbę nowych klientów, tj. 10 042 co oznacza wzrost o 105,6% r/r oraz o 8,6% k/k.

W okresie I-III kwartał 2019 r. Spółka wypracowała 20,8 mln zł skonsolidowanego zysku netto w porównaniu do 97,5 mln zł zysku rok wcześniej.

PRZYCHODY

W III kwartale 2019 r. przychody wzrosły o 28,1% wobec III kwartału 2018 r., tj. 13,4 mln zł z 47,6 mln zł na 61,0 mln zł. Do wzrostu tego przyczyniły się: (i) wyższy obrót klientów XTB instrumentami finansowymi wyrażony liczbą zawartych transakcji w lotach– wzrost o 78 215 lotów (z 345 118 na 423 333 lotów), (ii) wyższa rentowność jednostkowa lota – wzrost o 6 zł (z 138 zł na 144 zł).

XTB posiada solidny fundament w postaci stale rosnącej bazy klientów i liczby aktywnych klientów. Intencją Zarządu na 2019 r. jest dalszy przyrost bazy klienckiej. Od początku roku Grupa odnotowała rekordową liczbę nowych klientów wynoszącą 26 131 wobec 14 930 w porównywalnym okresie. W samym III kwartale 2019 r. liczba nowych klientów zwiększyła się o 796 klientów k/k, tj. o 8,6%. To efekt kontynuowania zoptymalizowanej strategii sprzedażowo-marketingowej oraz sukcesywnego wprowadzania do oferty nowych produktów, takich jak akcje i ETF-y. Z kolei średnia liczba aktywnych klientów była wyższa o 7 859 w porównaniu do III kwartału 2018 r., tj. o 38,8%.

Celem XTB jest dostarczenie klientom zróżnicowanego wachlarza możliwości inwestycyjnych, przy jednoczesnym komforcie zarządzania zdywersyfikowanym portfelem na jednej platformie transakcyjnej. Aktualnie Spółka analizuje kolejne możliwości rozszerzenia oferty, które mogą zaowocować nowymi produktami w 2019 r. i latach kolejnych.

Patrząc na przychody pod kątem klas instrumentów odpowiedzialnych za ich powstanie widać, że prym wiodły CFD oparte na walutach. Ich udział w strukturze przychodów na instrumentach finansowych w III kwartale 2019 roku sięgnął 51,6% wobec 22,0% rok wcześniej. To konsekwencja m.in. dużego zainteresowania klientów XTB instrumentami opartymi o parę walutową EURUSD. Drugą najbardziej dochodową klasą aktywów były instrumenty CFD oparte o indeksy. Ich udział w strukturze przychodów w III kwartale 2019 r. wyniósł 36,5% (III kwartał 2018: 18,6%). Wśród tej klasy aktywów największą popularnością cieszyły się instrumenty oparte o niemiecki indeks akcji DAX (DE30) oraz amerykańskie indeksy US100 i US500. Przychody oparte o towary stanowiły 8,8% wszystkich przychodów, wobec 58,9% rok wcześniej.

Klienci XTB, szukając okazji inwestycyjnych do zarobku, handlują co do zasady na instrumentach finansowych, które charakteryzują się w danym okresie wysoką zmiennością rynkową. Prowadzić to może do wahań struktury przychodów wg klasy aktywów, co należy traktować jako naturalny element modelu biznesowego. Z punktu widzenia XTB ważne jest aby paleta instrumentów finansowych w ofercie Grupy była jak najszersza i pozwalała klientom wykorzystać każde nadarzające się okazje rynkowe do zarobku.

XTB kładzie duży nacisk na dywersyfikację geograficzną przychodów. Krajami, z których Grupa czerpie każdorazowo więcej niż 15% przychodów jest Polska i Hiszpania z udziałem wynoszącym odpowiednio 41,4% (III kwartał 2018 r.: 38,4%) oraz 18,5% (III kwartał 2018 r.: 12,5%). Udział pozostałych krajów w strukturze geograficznej przychodów nie przekracza w żadnym przypadku 15%.

Dla XTB ważna jest także dywersyfikacja segmentowa przychodów. W tym celu Grupa rozwija, poza segmentem detalicznym, działalność instytucjonalną (X Open Hub), w ramach której dostarcza płynność i technologię innym instytucjom finansowym, w tym domom maklerskim. Przychody z tego segmentu potrafią podlegać istotnym wahaniom z okresu na okres, analogicznie jak w segmencie detalicznym, co jest zjawiskiem typowym dla przyjętego przez Grupę modelu biznesowego.

Warto nadmienić, że podobnie jak w segmencie detalicznym, interwencja produktowa wprowadzona przez odpowiednich regulatorów na rynkach lokalnych krajów Unii Europejskiej może wpływać na kondycję europejskich partnerów instytucjonalnych XTB i przez to na wolumen obrotu w lotach, jak i przychody XTB z tych klientów. Z drugiej strony Zarząd XTB nie może wykluczyć większej rotacji klientów w segmencie instytucjonalnym w przyszłości.

KOSZTY

Koszty działalności operacyjnej w III kwartale 2019 r. ukształtowały się na poziomie 43,0 mln zł i były niższe o 5,9 mln zł w odniesieniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Najistotniejsze zmiany r/r wystąpiły w:

 kosztach wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych, wzrost o 1,7 mln zł związany z nowym zatrudnieniem oraz wypłaconymi odprawami;

 kosztach utrzymania i wynajmu budynków, spadek o 1,1 mln zł i tym samym wzrost kosztów amortyzacji o 0,9 mln zł, głównie

za sprawą zmiany ujęcia kosztów czynszu najmu powierzchni biurowej od 2019 roku, w związku z wejściem w życie MSSF 16 Leasing;

 pozostałych kosztach, spadek o 7,8 mln zł w następstwie zdarzenia jednorazowego w III kwartale 2018 r., jakim było nałożenie

kary administracyjnej przez KNF w wysokości 9,9 mln zł.

W ujęciu k/k koszty działalności operacyjnej nieznacznie wzrosły o 0,5 mln zł głównie za sprawą wyższych o 0,6 mln zł kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych.

Zarząd przewiduje, że w IV kwartale 2019 r. koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się na poziomie porównywalnym do tego, jaki obserwowaliśmy w poprzednich kwartałach br. Ostateczny ich poziom uzależniony będzie od wysokości zmiennych składników wynagrodzeń wypłaconych pracownikom, od poziomu wydatków marketingowych oraz od wpływu interwencji produktowych wprowadzonych przez odpowiednich regulatorów na rynkach lokalnych krajów Europejskiej na poziom przychodów osiąganych przez Grupę. Na wysokość zmiennych składników wynagrodzeń wpływać będą wyniki Grupy. Poziom wydatków marketingowych uzależniony z kolei będzie od oceny ich wpływu na wyniki i rentowność Grupy oraz stopnia responsywności klientów na podejmowane działania. Wpływ interwencji produktowych wprowadzonych przez odpowiednich regulatorów na rynkach lokalnych krajów Unii Europejskiej na przychody Grupy determinował będzie z kolei, jeżeli zajdzie taka potrzeba, rewizję założeń kosztowych dla kolejnego okresu 2019 r.

PERSPEKTYWY

Wejście w życie interwencji produktowej wprowadzonej przez odpowiednich regulatorów na rynkach lokalnych krajów Unii Europejskiej stworzyło dla XTB zarówno szanse, jak i zagrożenia. Z jednej strony widoczny jest spadek wolumenów handlowych u europejskich brokerów. Z drugiej, Zarząd XTB przekonany jest o witalności biznesu w dłuższym horyzoncie czasowym.

Naturalną konsekwencją decyzji odpowiednich regulatorów na rynkach lokalnych krajów Unii Europejskiej powinna być fala konsolidacji na rynku pozwalająca utrwalić XTB mocną pozycję na rynku europejskim. Mali brokerzy, niebędący w stanie wytrzymać presji regulacyjnej i silnej konkurencji ze strony większych brokerów, w sposób naturalny znikać będą z rynku. W konsekwencji u dużych brokerów należy spodziewać się przyrostu bazy klienckiej.

XTB ma stabilną pozycję rynkową oraz dynamicznie rosnącą bazę klientów. Grupa planuje dalszy rozwój poprzez rozbudowę bazy klienckiej i oferty produktowej, penetrację istniejących rynków oraz ekspansję geograficzną na nowe rynki celem zbudowania globalnej marki.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus