Pierwsza połowa 2019 roku Grupy Amica, największego polskiego producenta dużego AGD, wpisuje się w długookresowy trend ekspansji sprzedażowej. Przychody wzrosły o 4,7% rdr, do blisko 1,4 mld zł, co przełożyło się na podobne tempo wzrostu zysku operacyjnego i wyniku EBITDA, odpowiednio do 61,2 mln zł oraz 87,7 mln zł. Na wynik brutto wpływ miało niższe o 2 mln zł saldo działalności finansowej, a rezultat netto (38,1 mln zł) obarczony był zaksięgowaniem wyższego w ujęciu rok do roku o 10,7 mln zł podatku dochodowego. Jest to m.in. efekt wykorzystywania aktywa podatkowego, związanego z ulgami specjalnej strefy ekonomicznej (7,4 mln zł w I połowie 2019 roku) oraz braku aktywowania w roku 2019 wydatków strefowych (9,7 mln zł w I połowie 2018 roku).
- W samym drugim kwartale zysk operacyjny wzrósł o 11% rok do roku, a marża na tym poziomie - o 0,4 pkt proc., do 4,5%. Konsekwentnie pracujemy nad optymalizacją miksu produktowego, w którym skupiamy się na wzroście sprzętu grzejnego. W minionym półroczu dzięki korzystnym uwarunkowaniom rynkowym to jednak towary handlowe, jak lodówki i pralki, były lepiej zachowującym się segmentem – komentuje Michał Rakowski, Członek Zarządu AMC (AMICA) ds. finansowych.
Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostają wyzwaniami dla Grupy Amica na cały bieżący rok.
- Konsekwentnie realizujemy jednak strategię wzrostu, podejmując działania zwiększające efektywność operacyjną. Największą inwestycją w tym obszarze był w ostatnim czasie automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z centrum logistycznym przy fabryce kuchni we Wronkach. Jeśli z kolei chodzi o sprzedaż, to rośniemy obecnie organicznie, ale cały czas jesteśmy aktywnym podmiotem na rynku M&A. Przejmując brytyjskie CDA i francuskie Sideme nie powiedzieliśmy ostatniego słowa w tym zakresie – dodaje.
Grupa Amica dba jednocześnie o pozycję gotówkową oraz bezpieczne wskaźniki finansowe. Pomimo wypłaty dywidendy wyższej o jedną trzecią (4 zł na akcję, łącznie 30,1 mln zł), na koniec czerwca stan środków pieniężnych (59,3 mln zł) był wyższy o blisko 33% rok do roku. Wskaźnik długu netto do EBITDA to niskie 1,35, a wskaźniki płynności znajdują się na stabilnych poziomach.
Prognozy podstawowych pozycji finansowych na najbliższe lata są dostępne dla abonentów Biznesradar Premium na profilu spółki w zakładce PROGNOZY
Patrząc na strukturę geograficzną przychodów Grupy Amica w I połowie 2019 roku, widać dalszy dynamiczny rozwój w Europie Zachodniej (+6% rdr), będącej największym rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży produktów i towarów na poziomie 44% (577 mln zł). W Niemczech wzrosła sprzedaż szerokiego asortymentu produktowego, w Wlk. Brytanii szczególnym powodzeniem cieszyły się kuchnie wolnostojące, a we Francji - sprzęt grzejny. Na rynku polskim (+8% rdr), który odpowiadał za 26% łącznej sprzedaży, największą dynamikę sprzedaży zanotowały kuchenki mikrofalowe (+67%) i sprzęt chłodniczy (+17%). Rynki wschodnie stanowiły 15% w całkowitej sprzedaży Grupy Amica przy stabilnej wartości nominalnej, przy czym rynek rosyjski spadł o 15%, a ukraiński wzrósł o 33% rdr. W Skandynawii, stanowiącej 8% łącznej sprzedaży asortymentem wzrostowym były piekarniki, lodówki, zmywarki i pralki. Natomiast w regionie Południe, stanowiącym 7% w obrotach, półrocze upłynęło pod znakiem zrównoważonego rozwoju.
Wzrost Grupy Amica wspiera ekspansja produktowa - do oferty wprowadzono w tym roku nowe linie produktów Q-type oraz X-type. Oprócz atrakcyjnej stylistyki oferują również innowacyjne rozwiązania użytkowe. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei dzięki BakingPro System piekarniki pieką lepiej, czyszczą się same i eliminują przykre zapachy, a ponadto można nimi sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu już nic się nie przypali ani nie wykipi. Większa wydajność okapów to jeszcze szybsze pochłanianie zapachów. Z kolei rozwiązania w zmywarkach gwarantują perfekcyjne zmywanie przy minimalnej obsłudze. Dodatkowo Amica wprowadziła do oferty urządzenia, których do tej pory nie miała w portfolio produktów przeznaczonych na rynek polski, jak szuflada grzejna i winiarki, które z powodzeniem sprzedaje m.in. we Francji i Wielkiej Brytanii.
Strategicznie ważne dla Grupy Amica jest także rozpoczęcie prac nad projektem Amica 4.0. Jest to największe w historii firmy zadanie, dotyczące informatyzacji i digitalizacji procesów związanych zarówno z zarządzaniem zakupami i marketingiem, jak również planowaniem, projektowaniem i procesami produkcyjno-logistycznymi.