Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

PZU w strategii do 2020 roku chce mieć 18% ROE, stawia na zdrowie i inwestycje

Michał Krupiński,prezes PZU
Michał Krupiński,prezes PZU
Udostępnij

W nowej strategii na lata 2016-2020 grupa PZU położy nacisk na rentowność, wzrost i innowacyjność. Wskaźnik ROE ma sięgać poziomu 18%, koszty stałe spadną o 400 mln zł średniorocznie w ciągu trzech lat. Celem grupy PZU jest dynamiczny wzrost poziomu przychodów oraz zysku w segmentach PZU Zdrowie i PZU Inwestycje oraz budowa silnej i rentownej pozycji w segmencie bankowym, podało PZU.

 Kluczowe założenia strategii, które będą realizowane do 2020 roku to:

  • rentowność jednostki dominującej mierzona wskaźnikiem ROE na poziomie 18%;
  • udział Grupy PZU w polskim rynku ubezpieczeń majątkowych równy 35% oraz utrzymanie liczby klientów PZU Życie na poziomie 11 milionów klientów;
  • redukcja rocznych kosztów stałych w działalności ubezpieczeniowej o 400 mln zł do końca 2018 roku (w porównaniu do 2015 roku);
  • osiągnięcie poziomu 100 mld zł aktywów pod zarządzaniem, w tym 50 mld zł aktywów klientów zewnętrznych (podwojenie obecnej wartości);
  • wzrost przychodów PZU Zdrowie z 260 mln zł w 2015 roku do 1 mld zł w 2020 roku;
  • budowa grupy bankowej, która znajdzie się w pierwszej piątce banków w Polsce z aktywami o wartości ponad 140 mld zł.

"Chcemy rozwijać działalność w Polsce i na rynkach zagranicznych, na których już jesteśmy obecni. Równocześnie, aby zapewnić możliwość dalszego wzrostu wartości PZU, będziemy realizować ambitne projekty rozwojowe. Będziemy rosnąć w szczególności w obszarach opieki zdrowotnej oraz zarządzania aktywami" - powiedział prezes PZU Michał Krupiński, cytowany w komunikacie.

PZU będzie kontynuować plany akwizycji dotyczące zakupu placówek o stabilnej rentowności i generujących efekty synergii (założenia dotyczące wydatków akwizycyjnych to 330 mln zł do 2020 roku). Rosnąca skala biznesu ma mieć odzwierciedlenie w systematycznej poprawie rentowności PZU Zdrowie (marża EBITDA w 2020 roku ma sięgnąć co najmniej 12%).

Rozwój współpracy ze szpitalami, jednostkami samorządów terytorialnych oraz spółkami Skarbu Państwa poprzez stworzenie dedykowanej oferty ochrony ubezpieczeniowej ma przynieść blisko 500 mln zł składki PZUW TUW w 2020 roku.

PZU podało w prezentacji, że wzrost przychodów Grupy PZU będzie realizowany dzięki wzrostowi uproduktowienia klienta detalicznego (do poziomu 1,64 w 2020 roku z poziomu 1,49 w 2015 roku), głównie dzięki dosprzedaży produktów zdrowotnych oraz z przyrostu produktów emerytalnych i majątkowych.

Z kolei redukcja kosztów będzie w głównej mierze wynikała z wykorzystania wdrożenia platformy Everest oraz usprawnienia procesów operacyjnych, w tym automatyzacji. PZU podało, że ze względu na zakończenie projektu wdrożenia platformy Everest możliwe jest zmniejszenie kosztów projektów oraz kosztów IT (zakończenie okresu utrzymywania dwóch systemów polisowych do ub. majątkowych).

Wśród celów strategicznych grupy do 2020 roku są także zbudowanie grupy bankowej o dużej skali i rentowności oraz stworzenie jednej z najbardziej innowacyjnych grup ubezpieczeniowych w Europie.

"PZU dzisiaj ma jedną z najwyższych rentowności w sektorze ubezpieczeniowym. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że aby zapewnić inwestorom tak wysoką rentowność również w przyszłości, w kontekście szybkich zmian technologicznych, musimy inwestować w nasz rozwój. Musimy się ciągle rozwijać, koncentrując się na kliencie i jego zmieniających się potrzebach" - podkreślił prezes.

PZU podało, że w zakresie ubezpieczeń będzie rosnąć w wybranych segmentach rynku, gdzie udział PZU jest poniżej udziału naturalnego (ok. 30%).

Grupa kapitałowa Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń SA (Grupa PZU) jest jedną z największych instytucji finansowych w Polsce, a także Europie Środkowo-Wschodniej. Oprócz działalności ubezpieczeniowej Grupa PZU prowadzi także działalność w zakresie zarządzania otwartym funduszem emerytalnym, funduszami inwestycyjnymi i programami oszczędnościowymi. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus