Grupa AB, notowany na GPW największy dystrybutor IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce i regionie CEE, zwiększa skalę działalności. W IV kwartale 2018 roku (II kw. roku finansowego 2018/2019) skonsolidowane przychody wzrosły o 7% w ujęciu rok do roku, osiągając wartość blisko 3 mld PLN. W całym roku 2018 było to ponad 8,4 mld PLN.
- Wzrost sprzedaży w minionym kwartale byłby jeszcze wyższy, gdyby utrzymał się boom na karty graficzne (koparki kryptowalut) oraz gdyby podaż procesorów Intela zrównoważyła wysoki popyt na nie. Systematycznie wzmacniamy naszą wiodącą pozycję rynkową, konsekwentnie realizując długoterminową strategię rozwoju. Nasi kontrahenci – a jest ich ponad 16 tysięcy - doceniają, że wsłuchujemy się w ich potrzeby, stawiamy na najlepsze rozwiązania e-commerce, działamy niezwykle efektywnie i skutecznie. Dzięki temu jesteśmy dystrybutorem pierwszego wyboru zarówno dla producentów, jak i dla resellerów - komentuje Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu ABE (ABPL)
W IV kw. bardzo dobrze przyjęły się w naszym regionie nowe smartfony Apple (Grupa AB jest nr 1 w dystrybucji całego asortymentu tego producenta w Polsce, Czechach i na Słowacji), a cały segment telco był szczególnie silny w Czechach. W dwucyfrowym tempie rozwijał się m.in. segment RTV/AGD, jak również zarządzane przez Grupę AB sieci franczyzowe blisko 1,8 tys. niezależnych sklepów detalicznych (8 marek, w Polsce to Alsen, Kakto i Wyspa Szkrabów). Grupa AB dynamicznie rozwija nowe projekty biznesowe: segment smart home (+188% w IV kw. wobec III kw.) oraz wpisujący się w światową rewolucję dystrybucji oprogramowania segment cloud (+155% w IV kw. w ujęciu rok do roku), gdzie Grupa AB jest regionalnym partnerem firmy Microsoft.
- W wielu przypadkach rośniemy wyraźnie szybciej niż rynek. To dobra baza do dalszego rozwoju. Spodziewamy się jednocześnie, że po burzliwym okresie zmian strukturalnych w zakresie naszej konkurencji w Polsce, krajowy rynek powróci do stabilizacji i bardziej rynkowych marż. W tak wymagającym otoczeniu rynkowym Grupa AB osiąga stabilne i solidne wyniki finansowe – podkreśla Grzegorz Ochędzan, Członek Zarządu ds. Finansowych w AB S.A.
W roku 2018 Grupa AB zanotowała 104 mln PLN wyniku EBITDA oraz blisko 58 mln PLN zysku netto, z czego prawie 36 mln PLN wyniku EBITDA oraz blisko 24 mln PLN zysku netto wypracowała w IV kw. Wyrazem odpowiedzialnej strategii rozwoju jest wzrost kapitałów własnych do rekordowych ponad 764 mln PLN. Jednocześnie zadłużenie finansowe na koniec grudnia utrzymało się na poziomie sprzed roku (257 mln PLN) i stanowiło jedynie 34% kapitałów własnych, a wskaźnik długu netto do EBITDA utrzymał się poniżej 2,5. Bezpieczne i stabilne wskaźniki płynności idą w parze z najniższym w branży wskaźnikiem SG&A (zaledwie 2,9%), obrazującym efektywność działalności dystrybutora.
Warto zauważyć, że w minionym roku Grupa AB, posiadająca najszerszą ofertę produktową (blisko 100 tys. indeksów dostępnych od ręki), kontynuowała rozszerzanie asortymentu. Wśród najważniejszych nowych lub rozszerzonych umów dystrybucyjnych można wymienić kontrakty z takimi firmami, jak: Elica, Sharp, Tchibo, Husqvarna-Viking, Opus czy Begood w segmencie AGD/RTV, Amscan, Click Toys, Wader-Polesie, Beleduc czy Hape w segmencie zabawek, a także Ezviz, Fibaro, Somfy czy Alhua w segmencie smart home. W zakresie podstawowego obszaru, jakim jest IT i telco, należy wskazać na umowy z firmami Acer, iPOS, JBL-Harman, Thrustmaster, a także OPPO (marka smartfonów nr 4 na świecie). Sprzedaż zaawansowanych technologicznie smartfonów OPPO w Polsce rozpoczęła się w I kw. br., a AB jest ich głównym dystrybutorem. W ofercie dostępne są takie modele, jak OPPO Find X, który miał swoją europejską premierę w paryskim Luwrze. Model ten wyróżnia się m.in. wyjątkowym designem, gdyż ekran zajmuje aż 93,8% powierzchni frontu, co jest rekordowym wynikiem wśród smartfonów. Dodatkowo posiada funkcję ładowania Super VOOC (wystarczy 35 min., aby naładować całą baterię) oraz wysuwane aparaty – dwa z tyłu i jeden z przodu.