Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Eurocash ma zgodę UOKiK na przejęcie kontroli nad spółką Partner

Udostępnij

Eurocash otrzymał zgodę Urzędu Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) na przejęcie kontroli nad spółką Partner, podał Urząd.

"Działalność uczestników koncentracji pokrywa się m.in. na rynku detalicznej sprzedaży artykułów konsumpcyjnych codziennego użytku w sklepach tradycyjnych (o wielkości do 350 m2) i wielkopowierzchniowych (powyżej 350 m2). Eurocash posiada sieć własnych sklepów m.in. "Delikatesy Centrum", "Eko", a także sklepy zrzeszone w sieciach partnerskich nadzorowanych przez spółkę (np. "Euro Sklep", "Groszek", "Lewiatan"), oraz franczyzobiorców ("Groszek"). Ponadto do grupy należy platforma internetowa frisco.pl. Przejmowana spółka Partner posiada ponad 20 sklepów "Lewiatan" - czytamy w komunikacie EUR (EUROCASH)

UOKiK skierował tę sprawę do drugiego etapu postępowania. Konieczne było  przeprowadzenie badania rynku, w którym urząd sprawdzał, czy działalność poszczególnych sklepów należących do obu spółek pokrywa się ze sobą na lokalnych rynkach, podano także.

"Po transakcji Eurocash nadal będzie musiał rywalizować z innymi sklepami, w zależności od miejscowości, wielkopowierzchniowymi lub tradycyjnymi. Oznacza to, że nie ma ryzyka, że sklepy podniosą ceny dla konsumentów. Konkurencja nie zostanie również ograniczona na rynku hurtowym" - powiedział prezes UOKiK Marek Niechciał, cytowany w komunikacie.

Według Urzędu, analiza tej sprawy i dotychczasowe orzecznictwo urzędu pokazują, że konkurencja pomiędzy sklepami ma charakter asymetryczny. Placówki tradycyjne muszą rywalizować z  wielkopowierzchniowymi, które z kolei nie muszą się liczyć z konkurencją mniejszych sklepów. Sprzedawcy rywalizują ze sobą na lokalnych rynkach. Większe sklepy - na obszarze o promieniu do 10-15 minut jazdy samochodem. Teren rywalizacji pomiędzy tradycyjnymi sklepami wynosi do kilometra. Konsumenci robiąc zakupy w mniejszych placówkach zazwyczaj chcą dotrzeć tam pieszo w ciągu kilku lub najwyżej kilkunastu minut. Na żadnym z tak określonych rynków nie dojdzie do ograniczenia konkurencji.

Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce, podano także.

Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji wygasają, jeżeli transakcja nie zostanie dokonana w terminie 2 lat od ich wydania.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus