Polska Grupa Energetyczna (PGE) spodziewa się umiarkowanego wzrostu EBITDA r/r w segmentach energetyki odnawialnej i dystrybucji, podała spółka.
Na EBITDA w energetyce odnawialnej wpływ będzie mieć wolumen produkcji zależny od warunków pogodowych, a także średniorocznie wyższe ceny energii, podano w prezentacji wynikowej.
W segmencie dystrybucji kluczowe czynniki to:
- niezatwierdzona jak dotąd taryfa na 2019 r.. Spodziewana wartość regulacyjna aktywów (WRA) to ok. 16,7 mld zł w taryfie na 2019 rok, oraz ok. 132 mln zł z tytułu inteligentnych liczników (AMI),
- średnioważony koszt kapitału (WACC) na 2019 rok spodziewany na porównywalnym do 2018 poziomie. Za 2018 rok wynosił 6,015% (przed opodatkowaniem),
- kontynuacja programów optymalizacyjnych.
W segmencie obrotu perspektywa dla EBITDA jest stabilna. Grupa zakłada utrzymanie trendów rynkowych.
W segmencie energetyki konwencjonalnej spółka także widzi stabilną perspektywę dla EBITDA. Kluczowe czynniki to:
- średnioroczna cena hurtowa energii na poziomie ok. 238-242 zł/MWh,
- planowane niższe wolumeny produkcji z węgla brunatnego, głównie ze względu na większe obciążenie remontowe w Bełchatowie – remonty BAT/BREF,
- ceny węgla w kontrakcie na 2019 roku wyższe ok. 10%. Wyższe koszty transportu węgla,
- wzrost ogólnego kosztu uprawnień do emisji z powodu dynamicznego wzrostu notowań. Alokacja darmowych uprawnień CO2 na poziomie ok. 10 mln ton w porównaniu do ok. 12 mln ton w 2018 r.,
- niższy poziom przychodów z tytułu wsparcia dla istniejących aktywów kogeneracyjnych w przypadku przyjęcia nowego systemu,
- kontynuacja programów optymalizacyjnych.
Natomiast w segmencie nabytych aktywów PGE spodziewa się spadku EBITDA r/r ze względu na: - wzrost cen węgla i uprawnień do emisji nie w pełni przeniesiony w taryfach na ciepło ze względu na charakter i formułę taryf,
- niższy poziom przychodów z tytułu wsparcia dla istniejących aktywów kogeneracyjnych w przypadku przyjęcia nowego systemu.
Grupa kapitałowa PGE jest liderem sektora z ok. 40-proc. udziałem w rynku wytwarzania konwencjonalnego, 30-proc. w sprzedaży dla klientów końcowych (5,2 mln odbiorców indywidualnych i biznesowych) oraz ok. 12-proc. w OZE. Spółka jest notowana na GPW od 2009 r.