Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Odzieżowa ofensywa. Podsumowanie drugiego kwartału w spółkach modowych

Udostępnij

Notowane na warszawskim parkiecie spółki z branży odzieżowo-obuwniczej poinformowały już o przychodach osiągniętych w czerwcu, zamykając tym samym pierwsze półrocze roku. Łączna sprzedaż spółek była r/r o ponad 21% wyższa niż w 2015, a praktycznie wszystkie spółki mogą zaliczyć zakończony kwartał do udanych. Niektóre nawet do bardzo udanych.

W drugim kwartale bieżącego roku najwyższy wzrost przychodów należał do spółki o nominalnie najniższej wartości sprzedaży. Mowa o PRC (PROCHNIK), który w stosunku do analogicznego okresu 2015 odnotowała niemal +78% r/r wzrost przychodów. Kluczowy dla tak wysokiego wyniku był kwiecień, kiedy sprzedaż spółki wyniosła 6,5 mln zł (+79% r/r), ustępując pod tym względem jedynie zwykle rekordowemu grudniowi. Chociaż tak wysoka sprzedaż była wsparta silną akcją marketingową, na uwagę zasługuje stała powierzania handlowa sklepów spółki. Prezes Próchnika, Rafał Bauer tak komentował kwietniową sprzedaż:

„Wyniki kwietnia to rezultat konsekwentnej realizacji strategii wspartej zoptymalizowanymi kosztami pozyskania kolekcji. Atrakcyjną dynamikę sprzedaży notowaliśmy już w minionych miesiącach, choć z całą pewnością nie tak spektakularną.” – mówił w wypowiedzi dla Parkietu prezes Próchnika

Nieco niższa dynamiką mogła w zakończonym kwartale pochwalić się spółka CCC. Ponad +40% wzrost sprzedaży jest w tym przypadku jednak równie imponujący, ponieważ mówimy o kilkadziesiąt razy wyższych obrotach. Tak dobry wynik to efekt ambitnej ekspansji obuwniczego giganta, głównie na rynki Rumunii, Niemiec oraz Austrii. Sprzedaż dodatkowo wsparł nowy nabytek grupy, serwis eobuwie.pl. Zdaniem analityków PKO BP, perspektywy spółki na dalszą część roku są równie optymistyczne.

„Oczekujemy znacznego przyspieszenia wzrostu przychodów CCC, do +33% r/r w 2016. Łącznie spodziewamy się, że sprzedaż wzrośnie o ponad 750 mln PLN r/r, w tym eobuwie.pl doda 252 mln PLN skonsolidowanych przychodów i będzie odpowiedzialne za jedną trzecią przyrostu sprzedaży. Przychody organiczne CCC powinny wzrosnąć o 22%.” – czytamy w rekomendacji z 16 czerwca

Nieco gorzej poradziła sobie największa na warszawskiej giełdzie spółka odzieżowa LPP. Chociaż odnotowała ponad +16% wzrostu przychodów przy wzroście powierzchni handlowej o niecałe +13%, to podobnie jak w pierwszym kwartale, w dużej mierze został on wygenerowany przez w dalszym ciągu spadające marże. Niewielkim pocieszeniem może być fakt, że zakończony kwartał wypadł pod tym względem lepiej niż pierwszy. Spadek marży był mniejszy, a maj był jedynym w tym roku miesiącem, kiedy marża brutto na sprzedaży spółki wzrosła (o 1% r/r).

Z uwagi na wysoką sezonowość, którą charakteryzuje się branża modowa, drugi kwartał jest dla większości spółek niezwykle istotnym okresem. Najwyższe obroty generują oczywiście trzy ostatnie miesiące roku (średnio 30%), ale przełom wiosny i lata plasuje się tuż za nimi i odpowiada za ponad jedną czwartą rocznych przychodów. Gorsza sprzedaż w tym okresie może rzutować na całoroczne wyniki spółki.

Wraz z końcem czerwca rozpoczyna się mniej lubiany przez spółki z branży modowej okres letni. Przy słonecznej pogodzie część klientów zamienia spacery po galeriach handlowych na te na świeżym powietrzu. Spółki nie zamierzają jednak biernie czekać na koniec lata, przeprowadzając szerokie akcje marketingowe i wyprzedaże. W odmienny sposób na sezonie wakacyjnym postanowiła skorzystać spółka CDL (CDRL), otwierając sezonowe sklepy w nadmorskich miejscowościach. Najbliższe miesiące pokażą czy dzięki temu pomysłowi będzie liderem kolejnego podsumowania.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus