Trans Polonia jest zainteresowana ewentualnymi przewozami LNG (gazu ziemnego w postaci ciekłej) z Terminala w Świnoujściu i oczekuje oficjalnego zapytania do firm transportowych w tej sprawie, poinformował prezes Dariusz Cegielski. Według niego, w kraju nie ma podmiotów gotowych świadczyć takie przewozy i ich rozpoczęcie będzie wiązało się z dużymi inwestycjami flotowymi.
"Transport LNG odbywa się poprzez zastosowanie innych cystern drogowych - takich w Polsce nie ma. Można więc powiedzieć, że kiedy ten system ruszy, będzie potrzeba bardzo poważnego doinwestowania. W momencie, gdy ten temat dojrzeje, wyjdzie na rynek, my będziemy zainteresowani. LNG wozi się cysternami w grubym płaszczu, praktycznie nikt na rynku nie jest do tego przygotowany. Dla każdej firmy jest to wyzwanie technologiczne" - powiedział Cegielski podczas konferencji prasowej.
"Do wyłonienia dostawców trzeba będzie zrobić podejście. Oni [zarządzający terminalem] pracują nad tym, ale nie ma ciągle oficjalnego zapytania. W pewnym momencie będzie zapytanie do profesjonalnego rynku, ale najpierw muszą zdecydować jak to przewozić, jakie będą parametry ilościowe, jakie zapotrzebowanie flotowe, rynki, pomysły sprzedażowe. Tu nikt nie ma pierwszeństwa, wszyscy się przyglądają" - podsumował prezes.
TRN (TRANSPOL) to operator transportowo-logistyczny oferujący przewozy cysternowe płynnych surowców chemicznych i spożywczych oraz mas bitumicznych. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r.
Prezes Gaz-Systemu Tomasz Stępień zapowiadał wcześniej w maju, że terminal LNG w Świnoujściu powinien być gotowy do przyjmowania statków gazowych od początku czerwca. Poinformował także, że dotychczas zainteresowanie zakupem gazu w terminalu zgłosiły PGNiG oraz wstępnie ukraiński Naftohaz.
Wcześniej w maju URE udzielił koncesji na skraplanie gazu ziemnego i regazyfikację skroplonego gazu ziemnego w instalacjach skroplonego gazu ziemnego spółce Polskie LNG S.A. oraz wyznaczył ją operatorem systemu skraplania gazu ziemnego.
W końcu kwietnia wojewoda zachodniopomorski wydał pozwolenie na użytkowanie dla terminalu LNG w Świnoujściu. Zakończyły się również kluczowe testy eksploatacyjne terminalu.
Terminal LNG w Świnoujściu umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Analizowana jest możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę - do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo-Wschodniej.