TRN (TRANSPOL) zakupiła w tym roku m.in. 53 nowe cysterny, co oznacza, że zrealizowała plan inwestycyjny, który pierwotnie miał być domknięty na koniec 2018 r. i tym samym przyspieszyła realizację planu o rok, poinformował ISBnews prezes Dariusz Cegielski. Grupa zrealizowała już w tym roku nakłady inwestycyjne w wysokości 14 mln zł, z czego na sam III kw. przypadło 13 mln zł, dodał.
"Nakłady inwestycyjne zrealizowane w tym roku to już 14 mln zł. Zapewne do końca roku dojdzie jeszcze kolejne 2 mln zł. Tylko w III kw. br. rozliczyliśmy 13 mln zł inwestycji, co związane było z kumulacją płatności i odbiorów. Cały program mamy rozłożony na 3 lata. W tym roku zakupiliśmy już 53 cystern, czyli około połowę z planowanych docelowo 106 jednostek zakupionych na własny rachunek" - powiedział Cegielski w rozmowie z ISBnews.
Oznacza to, że spółka zrealizowała plan, jaki miał być pierwotnie realizowany do końca 2018 r., dodał.
"Wcześniej nie zakładaliśmy, że odbiory wystąpią w tym roku. Pierwotnie planowaliśmy być teraz na etapie zamawiania, musieliśmy jednak przyspieszyć z uwagi na koniunkturę. Proszę zwrócić uwagę, że w tym roku po trzech kwartałach obserwujemy wzrost konsumpcji benzyny o 6,2%, a oleju napędowego o 16,1%. Moglibyśmy inwestować jeszcze dynamiczniej, ale wstrzymuje nas brak kierowców" - dodał Cegielski.
By przeciwdziałać problemom kadrowym, spółka uruchomiła pierwszy w Polsce projekt "Szkoła Kierowców".
"Aby zaradzić problemom związanym z dostępnością kierowców, uruchomiliśmy w Płocku szkołę kierowców, która w zamian za zobowiązanie pracy dla nas przez minimum 3 lata pomaga uzyskać w 3 miesiące wszelkie niezbędne zezwolenia, kursy oraz zdać egzaminy" - wskazał prezes.
Szkoła została uruchomiona we wrześniu i szkoli 60 kursantów, którzy mają zdobyć prawo jazdy kategorii C+E oraz uprawnienia pozwalające na podjęcie pracy przy przewozie materiałów niebezpiecznych ADR.
"Przygotowania do tego projektu trwały około roku. Po przejęciu OTP pracowaliśmy nad tą koncepcją. Wyławiamy osoby, które przejawiają chęć, ale nie mają środków, by wyrobić uprawnienia, bo koszt takich kursów i egzaminów to ok. 10 tys. zł i intensywne 3 miesiące pracy. Pokrywamy koszty, ale w zamian podpisujemy umowy zakładające, że kandydaci będą dla nas pracować 3 lata i spłacić sukcesywnie koszty kursów" - tłumaczył Cegielski.
Aktualnie spółka zatrudnia ok. 640 kierowców, dodano.
"Chcemy kontynuować projekt szkoły kierowców. Uważamy, że jest to optymalne rozwiązanie w sytuacji niedoboru kierowców na rynku. Mamy nadzieję, że dzięki naszej innowacyjności, poprawimy zaplecze kadrowe w grupie" - podsumował prezes.
Plany na przyszły rok zakładają kontynuowanie projektu szkoły oraz dalsze inwestycje. Docelowo (do 2020 r.) spółka chce dysponować flotą 712 cystern, czyli ma się zwiększyć o 212 jednostek.
"Obecnie jesteśmy w połowie realizacji zakupów. Nakłady inwestycyjne w przyszłym roku będą zależały właśnie od dostępności kierowców. Jeśli nasza szkoła będzie dostarczała kierowców, będziemy mogli przyspieszyć nasz program inwestycyjny" - powiedział prezes.
Trans Polonia to operator transportowo-logistyczny oferujący przewozy cysternowe paliw, płynnych surowców chemicznych i spożywczych oraz mas bitumicznych. Spółka jest obecna w kilkunastu krajach Europy, posiada swoje przedstawicielstwa we Francji, Holandii, Hiszpanii i Niemczech. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r.