Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BZ WBK zwiększy udział w rynku MSP do 20%, liczbę klientów o 100 tys. w 2018 r.

Udostępnij

Bank Zachodni WBK chce zwiększyć swój udział rynkowy w segmencie małych i średnich firm do 20% na koniec 2018 roku wobec ok. 15% obecnie. Celem jest pozyskanie 100 tys. nowych klientów. W ramach nowej strategii dla MSP bank zaoferuje nie tylko finansowanie, ale również narzędzia i szkolenia służące rozwojowi firm, także za granicą, poinformowali przedstawiciele banku.

"Obecnie nasz udział w tym segmencie szacujemy na ok. 15%, ale naszą ambicją jest, by pod koniec 2018 roku ten udział zwiększył się do 20%, a nawet ten poziom przekroczył. Najważniejsze jest, by rosła baza aktywnych klientów" - powiedział członek zarządu BZ WBK, zarządzający pionem bankowość MSP Feliks Szyszkowiak podczas konferencji prasowej.

Dodał, że obecnie spośród bazy 250 tys. klientów MSP 75% to klienci aktywni. Ich liczba ma wzrosnąć o 100 tys. do końca 2018 roku, a udział klientów aktywnych zwiększyć się do 80%.

Szyszkowiak podkreślił, że nowa strategia ma być odpowiedzią na bolączki MSP, a ambicją banku jest współpraca z tym sektorem, która obejmuje nie tylko produkty bankowe i  finansowanie, ale również szkolenia, pomoc w ekspansji zagranicznej, czy pozyskiwaniu środków z UE. Bank zamierza finansować staże dla najlepszych studentów w małych i średnich firmach, zaś oferta szkoleń dla zostanie skierowana również do przedsiębiorców, którzy nie są jeszcze klientami BZ WBK.

"Chcemy być bankiem pierwszego wyboru dla małych i średnich firm i partnerem dla rozwoju. W tym roku bardzo mocno skupiamy się na obszarze Agro, eksporterach i importerach oraz na pomocy w pozyskiwaniu przez firmy środków z Unii Europejskiej. Będziemy dostarczać narzędzia, które pozwolą firmom obniżać koszty i zwiększać przychody" - powiedział Szyszkowiak.

Z badania, które zostało zrealizowane na zlecenie BZ WBK wynika, że jedną z większych barier rozwoju MSP jest brak wiedzy i szkoleń zarówno dla pracowników, jak i właścicieli firm, znajdowanie nowych rynków zbytu poza granicami kraju, poszukiwanie pracowników i ich zatrudnianie, a także transformacja biznesu ze świata realnego do wirtualnego. Z kolei jednym z największych wyzwań jest pozyskiwanie klientów oraz finansowania. Coraz większe problemy sprawia rekrutacja pracowników i inne kwestie związane z HR.

Jednym ze sposobów na zwiększenie udziałów w segmencie MSP będzie kompleksowa platforma wsparcia pozafinansowego dla firm - Firmowe Ewolucje. Poprzez tę platformę BZ WBK będzie udostępniać także własne oraz oferowane przez grupę Santander narzędzia, w tym m.in. portal SantanderTrade.com dla firm planujących ekspansję zagraniczną. Większość szkoleń będzie miała formułę wirtualną. Bank nie rezygnuje także ze spotkań stacjonarnych w ramach Akademii Przedsiębiorczości, konferencji Unii Biznesu, czy innych spotkań regionalnych.

Partnerami platformy zostały m.in. serwis księgowości internetowej, system terminowych płatności, serwis tłumaczeniowy, firma świadcząca usługi marketingowe, firma udostępniająca domeny internetowe i tworząca strony internetowe, kancelaria prawna. 

Inwestycje w Firmowe Ewolucje oraz równolegle w ofertę produktową (w tym także rozwój bankowości internetowej i mobilnej) mają przynieść bankowi synergię oraz podnieść skuteczność pozyskiwania nowych klientów z segmentu MSP.

Jak poinformował szef Global SME Banking w Santander Javier Castrillo Penadés, nowa strategia dla segmentu MSP została już wdrożona w 8 krajach spośród 10, które geograficznie są dla grupy kluczowe w ubiegłym i 2014 roku, a jej efekty są bardzo pozytywne i przełożyła się na podwojenie wskaźnika satysfakcji klientów.

"W Polsce obserwujemy dynamiczny wzrost firm z tego segmentu dzięki środkom z UE. Nasz bank w Polsce stosuje już rozwiązania technologiczne, które dla grupy będą stanowić punkt odniesienia. Platforma Firmowe Ewolucje to unikalny program na polskim rynku i pokazuje duże zaangażowanie Santandera w operacje w Polsce" - powiedział podczas konferencji Javier Castrillo Penadés.

Bank Zachodni WBK należy do czołówki banków uniwersalnych w Polsce. Jego akcje są notowane na warszawskiej GPW. Jego głównym akcjonariuszem jest hiszpański Santander, pierwszy bank w strefie euro i 11. na świecie pod względem kapitalizacji.

 

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus