Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Basel Olten Pharm realizuje plan ekspansji zagranicznej, planuje wejście na GPW

Udostępnij

 Basel Olten Pharm realizuje plan ekspansji zagranicznej, której celem jest m.in. dywersyfikacja źródeł przychodów. W perspektywie dwóch lat spółka planuje debiut na głównym parkiecie warszawskiej GPW. W związku z dynamicznym rozwojem rynku zdrowia i urody Basel nie wyklucza przejęć w segmentach pokrewnych do kosmetycznego, poinformowała ISBnews dyrektor generalna Katarzyna Warzecha.

"Giełda to kierunek, o którym myślimy. Na dziś najważniejsze jest dla nas zbudowanie solidnego, stabilnego i zdywersyfikowanego źródła przychodów. Działamy tak, by w momencie debiutu na giełdzie zaoferować akcjonariuszom wysoką wartość spółki. Nasze plany rozwojowe są ambitne i zakładamy emisję akcji na poziomie kilkuset milionów złotych" - powiedziała Warzecha w rozmowie z ISBnews.

Od połowy roku zarząd skupia się na podpisywaniu nowych umów z partnerami, którzy realizować będą sprzedaż i dystrybucję na rynkach zagranicznych. Obecnie spółka ma już podpisane kontrakty dystrybucyjne m.in. w Iranie, Arabii Saudyjskiej, Wietnamie, Tajlandii, Niemczech, Rosji, Łotwie, Litwie i Gruzji. Wielkie nadzieje spółka pokłada w Iranie, gdzie już rozpoczął się proces certyfikacji produktów, a początek sprzedaży planowany jest na koniec I kwartału 2018.

"Mamy silnego dystrybutora w Wietnamie, który posiada rozległą sieć dystrybucji w kanale aptecznym. Już w styczniu za jego pośrednictwem będziemy sprzedawać produkty do kilku tysięcy punktów w tym kraju. Jesteśmy też na etapie zaawansowanych negocjacji z dystrybutorami - m.in. w RPA, Nigerii, Czechach, Finlandii i Chorwacji. Fazę negocjacji cen mamy tutaj już za sobą i finalizujemy umowy. Nasza oferta spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem w państwach afrykańskich. To trudny kierunek, ale z sukcesem realizujemy założone cele" - powiedziała Warzecha.

"W sumie jesteśmy w trakcie finalizacji prawie 20 nowych umów dystrybucyjnych, a w fazie negocjacji jest około 100. W najbliższym czasie planujemy podpisanie kolejnych dużych umów w krajach Bliskiego Wschodu, Europy Zachodniej, Afryki i CEE" - powiedziała dyrektor generalna.

"Efekty podpisanych umów będą w znaczący sposób widoczne w I półroczu 2018 r." - podkreśliła.

Warzecha poinformowała, że docelowo, tj. do 2021 roku przychody z eksportu mają stanowić 70-80% przychodów spółki ogółem. Już w przyszłym roku będzie to ok. 50%.

"Spodziewamy się, że już w przyszłym roku będziemy zbliżać się do proporcji, gdzie połowę przychodów stanowić będą te z rynków zagranicznych. Równolegle zakładamy dynamiczny rozwój w Polsce, gdzie podobnie jak w 2017 planujemy minimum podwojenie sprzedaży" - powiedziała.

Dyrektor generalna nie chciała ujawnić, jakiego rzędu przychodów spółka oczekuje w 2017 roku i w kolejnym.

"Przed nami najgorętszy i najlepszy sprzedażowo okres w kosmetyce w całym roku - święta, więc ten okres będzie miał znaczący wpływ na wyniki" - zaznaczyła.

Planowy dynamiczny wzrost sprzedaży w Polsce oraz realizowane plany ekspansji na rynkach międzynarodowych będą wymagały dodatkowych mocy produkcyjnych. Obecnie spółka jest w trakcie przygotowywania planu inwestycyjnego i jeszcze w tym roku zdecyduje, gdzie zbuduje lub wynajmie fabrykę i jakie będzie ona miała moce produkcyjne.

"Chcemy wchodzić w nowe kategorie produktowe, szczególnie po wizycie w Afryce widzimy, że jest tam gigantyczny potencjał sprzedaży produktów w kategoriach, w których w naszym portfelu produktowym jeszcze nie ma. Chcemy dopasować asortyment do tego rynku. Będziemy wchodzili tam przede wszystkim z marką Buna, która jest pozycjonowana bliżej segmentu ekonomicznego" - powiedziała Warzecha.

Dyrektor generalna poinformowała, że plan inwestycyjny na 2018 rok może obejmować nakłady rzędu kilkudziesięciu milionów złotych. Jak zaznaczyła, obecnie spółka finansuje się ze źródeł własnych, kredytów bankowych i obligacji.

Warzecha podkreśliła, że Basel Olten Pharm obserwuje wśród klientów wzrost zainteresowania kosmetykami naturalnymi, co związane jest z rosnącą świadomością dotyczącą zdrowego trybu życia. Spółka zamierza odpowiadać na te potrzeby rynku, nie tylko poprzez poszerzanie oferty produktów własnych, ale również poprzez ewentualne przejęcia.

"Rozglądamy się na rynku w poszukiwaniu ciekawych marek, czy konceptów. Budujemy też nowe kategorie produktów. Chcemy rozwijać się w kierunku holistycznego dbania o piękno i zdrowie. Mamy zamiar zdecydowanie wyjść poza kategorie artykułów kosmetycznych i obserwujemy rynek z myślą o ewentualnych przejęciach.  Będziemy odpowiadać na potrzeby konsumentów własnymi konceptami i chcemy to robić w ten sposób, aby zawsze być o krok przed konkurencją" - podsumowała Warzecha.

Basel Olten Pharm S.A. powstała z połączenia spółek Skinea Polska sp. z o.o. oraz MCR Packaging sp. z o.o. Działalność spółki opiera się na opracowywaniu receptur i sprzedaży innowacyjnych produktów kosmetycznych pod brandami Mincer Pharma, Evre i Bunã oraz marek dedykowanych rynkowi aptecznemu, Neuronica i Solvea.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus