TOR (TORPOL) oczekuje zdecydowanego wzrostu przychodów i poprawy marży w II półroczu 2017 w stosunku do I połowy roku, poinformował prezes Grzegorz Grabowski. Wskazał także, że harmonogram wykonania posiadanych kontraktów narzuca sprzedaż powyżej 1 mld zł w kolejnych dwóch latach.
"Na pewno sprzedaż zdecydowanie wzrośnie w II półroczu w stosunku do I półrocza. W kolejnych dwóch latach musimy przekraczać 1 mld zł [sprzedaży], żebyśmy zamknęli projekty zgodnie z harmonogramem" - powiedział Grabowski podczas konferencji prasowej.
"III i IV kwartał będą przychodowo zdecydowanie lepsze, marżowo też będzie istotna poprawa w ujęciu półrocze do półrocza. Ciężko będzie [natomiast] dogonić wynik roku poprzedniego. Już bardziej 'normalnym' będzie 2018, w którym przychody przekroczą 1 mld 'z przodu'" - uzupełnił prezes.
Grabowski podtrzymał, że Torpol chce w okresie realizacji Krajowego Programu Kolejowego osiągać trzyletni portfel zamówień na poziomie 3,5-4 mld zł, więc "na pewno będzie dokładać" dalsze kontrakty do backlogu. Obecnie spółka oczekuje na kolejne rozdanie w przetargach PKP PLK.
"Jest kilka dużych projektów do pokazania się na przełomie roku - m.in. prace na linii Poznań-Szczecin" - wskazał Grabowski.
Przy publikacji raportu półrocznego spółka podała, że na początek września portfel zamówień Torpolu miał wartość ok. 3,06 mld zł netto bez konsorcjantów i z uwzględnieniem wyboru najkorzystniejszych ofert złożonych w przetargach. Średnia rentowność na sprzedaży brutto posiadanego portfela zamówień na datę raportu kształtuje się na poziomie ok. 5%.
W I połowie roku spółka miała 213 mln zł skonsolidowanych przychodów. Grabowski wyjaśnił, że "kilkaset milionów złotych" przychodów, które zostaną dodatkowo zrealizowane do końca tego roku będą pochodzić przede wszystkich z kontraktów na kolei w Polsce, które są w trybie "buduj", m.in. prac na obszarze LCS Konin, na E59 Leszno-Czempiń i E30 Kraków Mydlniki - Kraków Główny.
Choć, jak wskazał, marża powinna się poprawiać, Torpolowi pozostały do realizacji jeszcze kontrakty o "ściśniętej" marży, pochodzące z ofertowania w trudnym 2016 r., m.in. Kraków Mydlniki - Kraków Główny i prace na linii nr 18 Kutno - Toruń Główny, podsumował.
Torpol specjalizuje się w budowie oraz modernizacji stacji, linii i szlaków kolejowych oraz linii tramwajowych. Spółka zadebiutowała na rynku głównym GPW w lipcu 2014 roku. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 770 mln zł w 2016 r.