MON (MONNARI) odnotowało 4,52 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2017 r. wobec 8,82 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
Zysk operacyjny wyniósł 6,48 mln zł wobec 7,4 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 61,52 mln zł w II kw. 2017 r. wobec 57,36 mln zł rok wcześniej.
W okresie I-II kw. 2017 r. spółka miała 3,88 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 12,17 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 115,47 mln zł w porównaniu z 109,97 mln zł rok wcześniej.
"W roku I półroczu 2017 grupa kapitałowa Monnari Trade S.A. wygenerowała wzrost przychodów na poziomie 5 %, jednocześnie salony działające zarówno w I półroczu 2016 r. jak i 2017 odnotowały wzrost obrotów o 2,3%, co należy uznać za podniesienie efektywności działania dojrzałych placówek sprzedażowych. Nowo otwierane miejsca sprzedażowe pozostają w fazie dojrzewania" - czytamy w sprawozdaniu.
Spółka podała, że na wolniejszą dynamikę przychodów wpłynęły:
- spadek sprzedaży hurtowej o 36,3 % (5 484 tys. zł w I pół.2017 r. vs. 8 613 tys. zł w I pół. 2016 r.);
- ostrożniejsza polityka przecen w okresach wyprzedażowych;
- późniejsze dochodzenie do prawidłowych przychodów salonów nowo otwartych, m.in. jest to związane ze wzrostem liczby centrów handlowych i większą konkurencyjnością na tym rynku; brak centralnego magazynu, który usprawniłby logistykę grupy kapitałowej.
Przy zwolnieniu dynamiki przychodów pod względem wartości, warto zaznaczyć, że pod względem sprzedaży jednostek, grupa kapitałowa zwiększyła w sprzedaż jednostek towaru o 16,1 % w relacji do I pół. 2016 r., podano także.
"Z uwagi na realizowanie zakupów towarów w USD (w ok. 70% - 80% ) oraz wzrost tej waluty w 2016 r. o ponad 7,13 % r/r w relacji do PLN (znaczna część zakupu kolekcji 2017 była realizowana w 2016 r.), marża brutto na sprzedaży spadła w relacji do I półrocza 2016 r. do poziomu 52,9 % vs. 55,0 % w ub. roku. Dodatkowo na wskaźnik ten, wpłynęło skrócenie okresu sprzedaży w pierwszych cenach z powodu dużej konkurencji na rynku i utrzymujący się trend do obniżania cen odzieży i obuwia" - czytamy także w sprawozdaniu.
Spółka podała, że niższy wynik netto w I półroczu to efekt silnej presji na obniżanie cen przez konkurencję, co sprawia, że Grupa Monnari również prowadzi ostrożną politykę w zakresie ustalania pierwszych cen i ich obniżania w okresach wyprzedażowych. Według Monnari, na rynku odzieży i obuwia jest odczuwalna większą podaż tych towarów w różnych segmentach rynku.
W ujęciu jednostkowym strata netto w okresie I-II kw. 2017 r. wyniosła 0,38 mln zł wobec 7,87 mln zł zysku rok wcześniej.
Monnari Trade to spółka odzieżowa istniejąca od 2000 r. Na GPW jest notowana od 2006 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 232 mln zł w 2016 r.