BHW (HANDLOWY) oczekuje, że 60-70% wzrostu wyniku z prowizji z II kwartału jest do powtórzenia w kolejnych kwartałach br., poinformował prezes Sławomir Sikora. Wyniki II kwartału są zgodne z oczekiwaniami i zarząd patrzy pozytywnie na drugą część roku.
Wynik z prowizji Banku Handlowego wyniósł 155 mln zł w II kw. br., co oznacza wzrost o 12% w skali roku i 16% w ujęciu kwartalnym.
"My oceniamy, że z tego przyrostu 60-70% powinno być powtarzalne w III kwartale i kolejnym. Niewątpliwie to był bardzo dobry kwartał i część tych prowizji została zapłacona jednorazowo" - powiedział Sikora podczas konferencji prasowej.
Jak wyjaśnił prezes, dynamiczny wzrost wyniku prowizyjnego w segmencie bankowości instytucjonalnej to efekt wzrostu wolumenów kredytowych w tym segmencie oraz zmiany modelu cenowego. Wzrost kredytów w sektorze bankowości instytucjonalnej ogółem sięgnął 32% kw/kw. zaś w sektorze bankowości detalicznej wyniósł 1%.
W II kw. kredyty klientów instytucjonalnych wzrosły o 14% r/r i 6% w ujęciu kwartalnym do 13,15 mld zł. Kredyty klientów korporacyjnych wzrosły o 29% r/r, kredyty klientów globalnych zwiększyły się o 13% r/r, zaś sektora małych i średnich firm spadły o 1% w skali roku.
"Wyniki sprzedaży kwartalne mogą wahać się. SME są naszym segmentem strategicznie ważnym i biorąc pod uwagę akwizycje w tym segmencie, to nasza pozycja wzmacnia się, choć kwartalnie mamy niższą sprzedaż" - wskazał Sikora.
Sikora dodał, że koszt ryzyka, który w I półroczu wzrósł o 195% r/r do 43 mln zł nie napawa niepokojem.
"Nasze koszty ryzyka trzymają się na dobrym poziomie. Główny czynnik, który powoduje wzrost kosztów ryzyka to wzrost wolumenów w detalu oraz brak tzw. odzyskanych kredytów. Nie mamy tutaj żadnych niepokojów, czy efektów wzrostu ryzyka kredytowego" - zapewnił prezes.
W II kw. koszt ryzyka wyniósł 13 mln zł wobec 20 mln zł w II kw. 2016 r. i wobec 29 mln zł w I kw. 2017 r.
Sikora poinformował, że II kwartał 2017 roku pod względem wyników finansowych był istotnie lepszy nie tylko od pierwszego kwartału, ale również w porównywalnym obszarze (bez transakcji Visa w II kw. 2016 r.) zdecydowanie lepszy od wyników rok wcześniej.
"Drugi kwartał jest zgodny z oczekiwaniami i nastraja mnie pozytywnie na drugą połowę roku" - zaznaczył prezes.
Bank Handlowy odnotował 157,98 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w II kw. 2017 r. wobec 221,98 mln zł zysku rok wcześniej.
Citi Handlowy powstał z połączenia Banku Handlowego w Warszawie - najstarszego komercyjnego banku w Polsce i Citibank (Poland) S.A. W ofercie grupy kapitałowej oprócz klasycznych usług bankowych znajdują się usługi i produkty rynku kapitałowego oferowane przez dom maklerski oraz produkty leasingowe. Bank jest notowany na rynku głównym GPW od 1997 r.