Oferta publiczna łącznie 864 tys. akcji spółki Maxcom o max. wartości ok. 62 mln zł, rozpoczyna się dziś od budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych. Cena maksymalna ustalona została na 72 zł na walor, podała spółka w prospekcie. Oferta obejmuje do 660 tys. nowo emitowanych akcji, z których spółka chce pozyskać ok. 45 mln zł na wprowadzenie i rozwój nowych modeli klasycznych telefonów komórkowych oraz smartfonów, a także ekspansję w Europie.
Oferta obejmuje nie więcej niż 864 000 akcji, w tym nie więcej niż 660 000 nowo emitowanych serii B i nie więcej niż 204 000 istniejących akcji serii A. Dla inwestorów indywidualnych przeznaczone będzie ok. 10% oferowanych akcji. Cena maksymalna akcji oferowanych na potrzeby składania zapisów przez inwestorów indywidualnych wynosi 72 zł. Oferującym i prowadzącym księgę popytu jest Bank Zachodni WBK.
Harmonogram oferty zakłada, że w dniach 5-13 czerwca odbędzie się proces budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych. W dniach 6-12 czerwca przewidziany jest okres przyjmowania zapisów w transzy inwestorów indywidualnych. Z kolei 13 czerwca zaplanowano ustalenie i opublikowanie ostatecznej liczby akcji oferowanych oraz ceny akcji. W dniach 14-20 czerwca nastąpi przyjmowanie zapisów w transzy inwestorów instytucjonalnych. W dniu 21 czerwca zaplanowano przydział akcji oferowanych. 30 czerwca zakładany jest pierwszy dzień notowania akcji i PDA na GPW.
Spółka oczekuje, że wpływy netto z emisji akcji oferowanych wyniosą ok. 45 mln zł. Na wprowadzenie i rozwój nowych modeli klasycznych telefonów komórkowych oraz smartfonów i pozyskanie dzięki nim nowych klientów we wszystkich kanałach sprzedaży spółka planuje przeznaczyć 23 mln zł. Na wprowadzenie innowacyjnego smartfona dla seniorów przeznaczone jest 5 mln zł. Ekspansja na rynki zagraniczne w Europie przewiduje akwizycje zagranicznych przedsiębiorstw - dystrybutorów (10 mln zł z IPO) uruchomienie własnych przedstawicielstw handlowych na rynkach zagranicznych (5 mln zł z IPO). Wprowadzenie i rozwój akcesoriów dedykowanych do telefonów Maxcom to kwota 2 mln zł.
Dotychczasowymi akcjonariuszami Maxcom są założyciele spółki Arkadiusz Wilusz i Andrzej Wilusz posiadający odpowiednio 90% i 10% kapitału i głosów na walnym. Przy założeniu objęcia przez nowych akcjonariuszy wszystkich oferowanych akcji, ich udział w akcjonariacie wyniesie 32% Arkadiusz Wilusz posiadać będzie 61,2%, a Andrzej Wilusz 6,8%.
Przychody grupy w 2016 r. osiągnęły poziom 109,22 mln zł, co oznacza wzrost o 116,5% r/r. W ocenie zarządu, największe znaczenie dla tak dynamicznej poprawy poziomu przychodów miały: nawiązanie współpracy z kolejnymi operatorami telefonii komórkowej oraz sieciami handlowymi zarówno w Polsce, jak i w Europie oraz lepsza penetracja rynku będąca efektem rozszerzania portfolio produktów (linia strong obejmująca telefony wzmocnione, linia smart obejmująca smartfony oraz marka Maxton – kierowana do supermarketów). Zysk operacyjny wyniósł 16,9 mln zł, wobec 6,2 mln zł rok wcześniej. Zysk netto wypracowany w 2016 r. wyniósł 12,24 mln zł, co oznacza wzrost o 207,6% r/r.
Według prognoz spółki, w 2017 r. przychody mają wynieść 156,7 mln zł, EBITDA 22,9 mln zł, a zysk netto 17,7 mln zł. W 2018 r. przychody są szacowane na ok. 210 mln zł, EBITDA na ok. 29 mln zł, a zysk netto na 22 mln zł.
"Działamy na rynku, na którym praktycznie nie ma ograniczeń w zakresie globalnego rozwoju. Stworzyliśmy niezawodne urządzenia i zdobyliśmy pozycję lidera w naszym segmencie. Zamierzamy wykorzystać dotychczasowe doświadczenia i rozszerzyć działalność na kolejne kraje oraz wprowadzać następne innowacyjne urządzenia, takie jak smartfony dla seniorów. Pieniądze od inwestorów pomogą nam wykorzystać pojawiającą się szansę ekspansji. Jako spółka notowana na GPW znajdziemy się w gronie innowacyjnych firm z ekspozycją na globalny wzrost" - powiedział prezes Arkadiusz Wilusz, cytowany w komunikacie.
Maxcom ma ponad 15-letnie doświadczenie w produkcji oraz dystrybucji własnych marek produktów telekomunikacyjnych. Spółka działa na ponad 20 rynkach, a jej udział w polskim rynku klasycznych telefonów komórkowych wyniósł w I kw. 2017 r. 40-45 proc. Głównymi odbiorcami spółki zarówno w Polsce jak i zagranicą są czołowi operatorzy telekomunikacyjni (m.in. Orange, Play, T-Mobile, Plus, O2, Telenor) oraz sieci handlowe i dystrybutorzy. Dzięki własnemu działowi badań i rozwoju Maxcom jest w stanie szybko reagować na zmieniające się potrzeby klientów i wprowadzać na rynek nowe modele telefonów. Produkcja urządzeń prowadzona jest przez sprawdzonych partnerów spółki w Chinach.
Maxcom zajmuje się produkcją oraz dystrybucją własnych marek produktów telekomunikacyjnych: telefonów komórkowych (GSM), telefonów stacjonarnych (przewodowych i bezprzewodowych) oraz pozostałej elektroniki użytkowej (w tym krótkofalówek oraz nawigacji satelitarnych). W skład grupy wchodzą marka Maxcom (główna marka, której sprzedaż przekroczyła 1 mln urządzeń) oraz marka Maxton (rozwijana od 2014 r. marka budżetowa, kierowana do mniej wymagających klientów).