Rynek spożywczy w Polsce wzrósł o 3,8% r/r, do 253,8 mld zł w 2016 r. W tym samym okresie kanały dyskontowy oraz convenience rosły w ponad dwukrotnie szybszym tempie. Taka tendencja będzie się utrzymywać co najmniej do końca 2022 r., wynika z raportu PMR "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2017".
"Wysokim wzrostom sprzedaży w wymienionych wyżej kanałach sprzyjać będą zmiany w zwyczajach konsumentów, którzy coraz częściej preferują dokonywanie mniejszych i częstszych zakupów w sklepach położonych blisko domu lub pracy ponad cotygodniowe wyprawy do hipermarketów. Konsumenci coraz częściej decydują się także na robienie w dyskontach zakupów kompleksowych, a nawet niespożywczych, czemu sprzyja rosnący asortyment tego typu sklepów. Nie bez powodu dwa pierwsze miejsca na liście sklepów, w których badani przez PMR robią zakupy zajęły Biedronka i Lidl, regularnie odwiedzane przez odpowiednio 61% i 29% respondentów" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Zmiany w przyzwyczajeniach konsumentów wpływają także na dynamicznie rosnącą popularność sklepów convenience. To specyficzny rodzaj małych sklepów spożywczych, które zaprojektowane zostały przede wszystkim z myślą o centrach wielkich miast. Mają dłuższe godziny otwarcia, ofertę gastronomiczną, a także proponują dodatkowe usługi, takie jak np. możliwość opłacenia rachunków. Sklepy typu convenience zyskiwać będą dzięki zmianom w charakterystyce konsumpcji (brak czasu na samodzielne przygotowanie posiłków, korzystanie z oferty dań gotowych i gastronomii), a z drugiej dzięki zmianom demograficznym (rosnąca liczba małych, nawet jednoosobowych gospodarstw domowych), które skutkują dokonywaniem mniejszych zakupów, podano także.
"O tym, że format convenience jest uważany za bardzo przyszłościowy, może świadczyć fakt, że na początku 2017 r. lider tego kanału, Żabka Polska (właściciel sieci Żabka i Freshmarket) stał się bohaterem największej, szacowanej na 1,1 mld euro, transakcji przejęcia w historii rynku spożywczego. Warto także podkreślić, że właściwie każdy większy gracz na rynku spożywczym testował lub ma w planach testy sklepu w formacie convenience. Rok 2016 pokazał także, jaki będzie kierunek zmian w tym kanale - praktycznie wszyscy gracze postawili na rozszerzenie oferty gastronomicznej oraz dań gotowych" - podsumowano.