MRC (MERCATOR) odnotowała 0,01 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2017 r. wobec 2,58 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie.
"Jesteśmy zadowoleni z efektów działań naszego międzynarodowego zespołu sprzedażowego, który kontynuuje dynamiczny trend wzrostowy skali biznesu grupy Mercator Medical. Choć podjęliśmy wiele inicjatyw optymalizujących uzyskiwane marże, niestandardowa sytuacja rynkowa, która zaskoczyła wszystkich producentów rękawic, odbiła się na naszych rezultatach finansowych. Ten efekt jest dodatkowo wzmocniony tym, że w odbiorze uczestników rynku nagły i mocny wzrost ceny lateksu naturalnego był chwilowy, przez co nie nastąpił adekwatny wzrost cen wyrobów gotowych. Szczególnie w segmencie produkcyjnym mocno zaniżyła ta sytuacja nasze marże" - powiedział prezes Wiesław Żyznowski, cytowany w komunikacie.
Prezes podkreślił, że wyniki finansowe pierwszego kwartału byłyby wyraźnie lepsze rok do roku, gdyby nie zawirowania podaży lateksu syntetycznego, które przejściowo wywindowały ceny lateksu naturalnego, używanego przez spółkę do produkcji rękawic.
"Dodatkowo jeszcze odczuliśmy wysoki kurs USD/PLN. Co jednak ważne, w tak niesprzyjających warunkach uzyskaliśmy ponad dwa razy lepszy cash flow operacyjny" - powiedział także Żyznowski.
Zysk operacyjny wyniósł 1,72 mln zł wobec 4,28 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 73,59 mln zł w I kw. 2017 r. wobec 59,42 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I kw. 2017 r. wyniósł 1,12 mln zł wobec 0,84 mln zł zysku rok wcześniej.
"Lateks naturalny jest wciąż o około połowę droższy niż przed rokiem, dlatego też nie możemy być jeszcze w pełni zadowoleni, choć oczywiście trend spadku jego cen jest dla nas korzystny. Spadek kursu USD/PLN poniżej 3,9 również działa na naszą korzyść. Może się więc wydawać, że drugie półrocze powinno być znacznie lepsze dla producentów i dystrybutorów rękawic medycznych" - podsumował Żyznowski.
Grupa Mercator Medical podaje, że jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii o wydajności około 110 mln rękawic miesięcznie. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach. W 2013 r. spółka debiutowała na GPW.