BRA (BRASTER) chce w II kwartale br. przeprowadzić emisję do 3 mln nowych akcji bez prawa poboru, z której planuje pozyskać ok. 60-70 mln zł. Środki te umożliwią spółce m.in. wejście na 14 rynków zagranicznych w latach 2017-2018 oraz sfinalizowanie akwizycji w I półr. br., poinformował prezes Marcin Halicki.
"Nasz scenariusz bazowy to 60-70 mln zł środków z emisji. To nam umożliwi debiut na 14 rynkach i zabezpieczy środki na sprzedaż, w tym kapitał obrotowy. To są środki, które też chcemy wydać na inne rzeczy - akwizycje. Mamy też do sfinansowania umowę zakupu nieruchomości, na której stoi nasz zakład produkcyjny w Szeligach" - powiedział Halicki podczas konferencji prasowej.
Szacowane nakłady wejścia na małe rynki to 0,6-4 mln zł, zaś na rynki średnie lub duże to odpowiednio: 8 mln zł i 20 mln zł.
Prezes poinformował, że spółka jest w trakcie negocjacji w sprawie przejęcia. Na akwizycje zamierza wydać 16,8 mln zł.
"Mamy potencjalne projekty M&A, które są obecnie w negocjacji. Zamierzamy na nie przeznaczyć kwotę 16,8 mln zł. Na dziś mówimy o szeroko pojętej telemedycynie. Efekty prac nad przejęciem powinny być niedługo widoczne. W II kwartale powinniśmy poinformować o nich komunikatem" - dodał prezes.
Halicki poinformował, że informację o dokonaniu akwizycji spółka zamierza przekazać jeszcze przed planowaną emisją akcji.
"Prospekt jest obecnie przygotowywany. Instytucje, które pojawią się na walnym zgromadzeniu będą mieć proporcjonalne prawo poboru. Zakładamy, że emisja będzie w II kwartale. Oprócz emisji publicznej będzie uchwała o kapitale docelowym. Jeśli pojawią się kolejne, nowe projekty, to z tego kapitału będzie można szybko środki przeznaczyć na ich finansowanie. Planowana emisja zabezpiecza nam finansowanie tych trzech celów" - powiedział prezes.
Dodał, że jest zainteresowany akwizycją zarówno producentów urządzeń telemedycznych, firm świadczących usługi telemedyczne, jak i tych, które oferują usługi i produkty e-health.
Braster poinformował dziś w zaktualizowanej strategii na lata 2017-2021, że w najbliższych dwóch latach skoncentruje się na silnym wejściu na rynki zagraniczne.
Spółka chce w tym roku zadebiutować na 11 rynkach poza Polską m.in. w Danii, Holandii, Portugalii, Wielkiej Brytanii, Irlandii na przełomie I i II kw. br, zaś w II połroczu w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii, Chinach, Indiach, w regionie GCC oraz Azji. Na kolejne trzy - Niemcy, Japonia, Korea Południowa wejdzie w 2018 r.
"Kierunki ekspansji w tym roku to tak naprawdę cały świat. To nie oznacza, że w tym roku w tych krajach rozpoczniemy sprzedaż. Debiut na rynku za każdym razem oznacza coś konkretnego - rozpoczęcie sprzedaży, znalezienie partnera dystrybucyjnego lub rozpoczęcie pilotażu w danym kraju. Jesteśmy na różnych etapach zaangażowania rozmów, niektóre negocjacje trwają bardzo długo, ale część jest już bardzo bliska sfinalizowania" - powiedział prezes.
Braster oczekuje, że rozwój sprzedaży na rynkach zagranicznych, które mają znacznie wyższy potencjał komercyjny niż Polska, przełoży się średnioroczny wzrost przychodów o 230% w latach 2017-2021.
Halicki powiedział, że Braster chciałby rozpocząć projekt pilotażowy w którymś z krajów europejskich - Holandii lub Irlandii i przetestować swoje systemy logistyki i wsparcia, a jesienią br. na jednym z nich rozpocząć sprzedaż. Obecnie spółka pracuje nad selekcją partnerów dystrybucyjnych.
Do 2021 roku Braster planuje zadebiutować na rynkach gwarantujących dostęp do ponad 21 mln osób ze ściśle określonej grupy docelowej. Do tego czasu sprzedaż zagraniczna odpowiadać ma za ponad 90% sprzedaży ogółem.
Spółka planuje jednocześnie wykorzystać swój know-how w świadczeniu usług w ramach platformy telemedycznej. Spółka przewiduje rozwój działalności w zakresie konsultacji i usług medycznych online. Braster oczekuje, że do platformy przyłączą się producenci innych urządzeń telemedycznych.
"My możemy stać się integratorem różnych pomysłów telemedycznych. One będą dostępne na globalnej platformie telemedycznej Brastera. Mamy dużą wiedzę. Jesteśmy zainteresowani przejęciami, ale nie zawsze musimy stawać się właścicielem. Możemy oferować usługi na zasadzie komercyjnej" - podkreślił Halicki.
Braster wprowadził system Braster Tester do sprzedaży na rynku polskim w październiku 2016 r. W ciągu pierwszych 2,5 miesięcy obecności na rynku sprzedanych zostało blisko 2000 urządzeń oraz prawie 500 usług w formie abonamentu.
Halicki poinformował, że z badania rynków zagranicznych wynika, że Braster może sprzedawać swoje urządzenie wraz z abonamentem za cenę znacznie wyższą niż zaproponowana w Polsce. Spółka zakłada ujednolicenie cen w Polsce z rynkami zagranicznymi pod koniec tego roku lub na początku 2018 r.
Braster jako jedyna firma na świecie posiada sprawdzoną technologię produkcji matryc ciekłokrystalicznych, w oparciu o którą opracowała prototyp urządzenia Brater Tester - innowacyjnego medycznego testera termograficznego służącego do wczesnego wykrywania patologii piersi, w szczególności raka piersi. Spółka jest notowana na rynku głównym GPW od czerwca 2015 r.