Grupa AB ocenia, że mocna sytuacja finansowa i szeroka oferta są rękojmią dalszych wzrostów sprzedaży i ekspansji biznesowej, poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Grzegorz Ochędzan.
"Początek roku wygląda obiecująco w gospodarce. Widzimy to w pierwszych wynikach przychodowych. Dysponujemy bardzo szeroką ofertą produktową, która jest rękojmią odnotowywania dalszych wzrostów sprzedaży" - powiedział Ochędzan podczas konferencji prasowej.
W roku kalendarzowym 2016 przychody Grupy AB wzrosły o 15% r/r, do ponad 8,1 mld zł, wynik EBITDA zwiększył się o 7%, do blisko 119 mln zł, a zysk netto przekroczył 68 mln zł (+4%). W II półroczu 2016 roku (I półrocze roku finansowego 2016/2017) przychody zbliżyły się do 4,5 mld zł (+15% r/r), wynik EBITDA przebił 71 mln zł (+11%), a zysk netto miał wartość prawie 42 mln zł (+10%). W ostatnim kwartale 2016 (II kw. roku finansowego 2016/2017) przy wzroście przychodów o 9% do 2,6 mld zł, Grupa AB wygenerowała blisko 44 mln zł wyniku EBITDA (+12%) i prawie 28 mln zł zysku netto (+11%).
"Systematyczny, zrównoważony wzrost i bezpieczna struktura finansowania z wysokimi kapitałami własnymi (629 mln zł na koniec 2016 r.) stanowią trwały fundament grupy. Jesteśmy wiarygodnym partnerem, a wysoka płynność finansowa jest rękojmią dla dalszego wzrostu skali działania grupy" - dodał dyrektor finansowy.
Prezes Andrzej Przybyło stwierdził, że Grupa "ciągle pracuje" nad poszerzaniem, już największej w regionie oferty produktowej, Podkreślił zdobycie w IV kw. dystrybucji konsoli xBox, co ma dać wzmocnienie pozycji w segmencie gamingu.
Zarząd AB SA podkreślił również, że w obliczu trudnych warunków w segmencie VAD Grupa zwiększyła w 2016 roku udziały rynkowe o 20%. Prowadzono szereg inicjatyw w zakresie VAD, jak chociażby Centrum Kompetencyjne, Akademię Integracji, DemoLab czy Noc IT. Z kolei sieć Optimus, opierająca się na obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw z sektora prywatnego, ma w ocenie władz AB przed sobą możliwości dynamicznego wzrostu biznesu dzięki nowej perspektywie środków unijnych oraz zwiększeniu przejrzystości sfery przetargów publicznych.
Tymczasem w 2016 roku sprzedaż produktów w segmencie AGD/RTV wzrosła o 83%. W ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Kakto, dedykowanej produktom z tego segmentu, obroty w 2016 roku skoczyły w ujęciu o 85% r/r, a sieć przekroczyła 200 punktów sprzedaży. Na tle rosnącej sprzedaży w segmencie zabawek Grupa AB podkreśla wzrost przychodów (+50% w 2016 r.) realizowanych w ramach ogólnopolskiej sieci franczyzowej Wyspa Szkrabów. W jej ramach działa już 86 punktów sprzedaży, 37% więcej niż na koniec 2015 roku.
Przybyło ponownie podkreślił szanse, przed którą stoi grupa dzięki rozwojowi e-commerce. "Jesteśmy przygotowani we wszystkich obszarach - najszerszej oferty produktów, zautomatyzowanej i wysoko wydajnej logistyki, technologii e-commerce, big data z analizą zachowania użytkowników i contentu w oparciu o m.in. własne profesjonalne opisy produktów i studio fotografii produktowej. O ile według szacunków rynek e-commerce wzrósł w Polsce w 2016 roku o 11%, o tyle my notujemy na przykład dwa razy większy wzrost liczby wysyłek dropshippingowych" - wskazał prezes.
Grupa AB jest czołowym europejskim dystrybutorem. Prowadzi działalność w Polsce, Czechach i na Słowacji, sprzedając produkty największych światowych producentów nowoczesnych technologii do ponad 16 tys. partnerów handlowych. AB S.A. jest spółką notowaną na rynku głównym GPW od 2006 roku.