OPL (ORANGEPL) zdecydował o rekomendowaniu niewypłacania dywidendy za 2016 r. i przekierowaniu tych środków na inwestycje, w celu zapewnienia w przyszłości wypłat dywidend generowanych z podstawowej działalności, poinformował członek zarządu ds. finansowych Maciej Nowohoński.
"Wydamy w tym roku ok. 800 mln zł na FTTH wobec 530 mln rok wcześniej. Cała różnica, która mogła być przeznaczona na dywidendę ma kierunek inwestycyjny. Ta decyzja ma zapewnić w przyszłości dywidendę wygenerowaną z core-businessu " - powiedział Nowohoński podczas spotkania z dziennikarzami.
Zaznaczył, że rozwiązanie w postaci zadłużenia pod dywidendę ma ograniczenia i nie kreuje wartości. Jednocześnie podkreślił, że decyzje o odpisie zarząd podjął w momencie, w którym widać pierwsze pozytywne efekty w FTTH i postpaid, co - w jego ocenie- świadczy o odpowiedzialności zarządu w budowie wartości operatora w przyszłości.
"Te decyzje były najlepsze dla firmy i akcjonariuszy w długim terminie. Nie chcemy przesądzać, kiedy może nastąpić powrót do dywidendy. Najwcześniej w lipcu przedstawimy perspektywę długoterminową. Niczego w tej chwili nie przesądzam, ale nie jestem przekonany, że to już będzie moment mówienia o dywidendzie. Nie sądzę, abyśmy chcieli zmienić nagle strategiczne decyzje o FTTH" - dodał członek zarządu ds. finansowych.
Jak zaznaczył, rewaluacja aktywów podjęta została po analizie szacunków wyników Orange Polska w przyszłości. Czynniki, które pokazują, że monetyzacja strategii będzie dłuższa to: kontynuacja spadków przychodów i marży w segmencie stacjonarnym, malejąca konkurencyjność ADSL, presja konkurencyjna w biznesie mobilnym (oczekiwania co do dynamiki przychodów mniejsze niż do tej pory) oraz konsekwencje rejestracji prepaid (mniejszy rynek niż do tej pory).
Według słów Nowohońskiego, operator kładzie nacisk na rozwój FTTH, LTE, poszukiwanie oszczędności, a także komercyjną aktywność, by lepiej obronić udziały rynkowe i "później przejść do fazy odzyskiwania udziałów".
Optymalizacja biznesu ma objąć m.in. skrócenie okresu budowy FTTH, czy jeszcze lepsze wykorzystanie sił sprzedażowych. Nowohoński zaznaczył, że profil inwestycyjny operatora w kolejnych latach może nadal być podobny do realizowanego w 2016/2017.
Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP).