OPL (ORANGEPL) prognozuje na 2017 r. skorygowaną EBITDA w przedziale 2,8-3 mld zł, podała spółka. Spodziewa się utrzymania presji na przychody.
"Zarząd prognozuje w 2017 r. skorygowaną EBITDA w przedziale 2,8-3 mld zł, odzwierciedlającą głównie dalszą presję na przychody z usług tradycyjnych oraz przewidywany wpływ nowych regulacji roamingowych i niepewności w segmencie usług przedpłaconych" - czytamy w raporcie.
Skorygowana EBITDA w 2016 r. wyniosła 3 163 mln zł wobec 3 517 mln zł rok wcześniej.
"Wysokość skorygowanego zysku EBITDA będzie odzwierciedlać presję na przychody, wynikającą przede wszystkim z niekorzystnych tendencji strukturalnych w tradycyjnych usługach stacjonarnych (głównie stacjonarne usługi głosowe i niektóre usługi hurtowe) - spadek w tym segmencie niemal w całości przenosi się na spadek zysków. Przewidujemy także niższy wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu do usług komórkowych, a przychody z usług mobilnych będą odzwierciedlać wpływ nowych regulacji roamingowych i niepewności w segmencie usług przedpłaconych. Ponadto, przewidujemy wzrost kosztów bezpośrednich ze względu na wyższe koszty międzyoperatorskie, sprzętu dla klientów oraz udostępnianych treści. Natomiast koszty pośrednie powinny być niższe w wyniku nowych inicjatyw oszczędnościowych oraz przychodów ze sprzedaży portfela nieruchomości" - podano w raporcie.
"Nasze wyniki finansowe w 2016 roku były zgodne z oczekiwaniami. Osiągnęliśmy cel w zakresie skorygowanej EBITDA i dźwigni finansowej. Dzięki znacznie wyższym przychodom ze sprzedaży sprzętu i mniejszemu spadkowi przychodów z usług, poprawie uległ trend w zakresie przychodów w segmencie mobilnym. W segmencie stacjonarnym, wyniki nie uległy zmianie i odzwierciedlały dalszą presję na tradycyjne usługi oraz wpływ niższych cen dostępu do internetu. Ewolucja wskaźnika EBITDA odzwierciedlała niższe przychody oraz aktywne podejście do pozyskania klientów. Wynik netto za 2016 został obciążony niegotówkowym odpisem na aktywa, wynikającym z przeszacowania przyszłych przepływów pieniężnych w powiązaniu ze wzrostem stopy dyskontowej, w celu odzwierciedlenia większego ryzyka gospodarczego" - powiedział członek zarządu ds. finansów Maciej Nowohoński, cytowany w komunikacie.
Dodał, że niższe przyszłe przepływy pieniężne są głównie konsekwencją bardziej konserwatywnych założeń dotyczących wyników na rynku komórkowym, niepewności w segmencie komórkowych usług przedpłaconych, dalszego pogarszania się wyników w tradycyjnych usługach telefonii stacjonarnej oraz spadającej konkurencyjności usług opartych na technologii ADSL.
"Co do roku 2017, planujemy osiągnąć skorygowaną EBITDA w przedziale 2,8-3 mld zł. Utrzyma się presja na przychody. W zakresie przychodów z tradycyjnych usług stacjonarnych (PSTN, usługi hurtowe), przewidujemy dalszy spadek o charakterze strukturalnym. W segmencie mobilnym, przewidujemy niższy wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu, a jednocześnie na przychody z usług będzie wpływać utrzymująca się presja konkurencyjna, nowe regulacje roamingowe oraz niepewność w obszarze usług przedpłaconych. Podobnie jak w 2016 roku, planujemy odpowiedzieć na te wyzwania poprzez dalszą optymalizację kosztów pośrednich; jednocześnie przewidujemy wzrost kosztów bezpośrednich" - powiedział także członek zarządu ds. finansów operatora.
Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP).