Grupa Mercator Medical zakończyła 2024 rok z poprawą wyników finansowych. Według danych rocznych, przychody ze sprzedaży przekroczyły 542 mln zł, co oznacza prawie 16 proc. wzrost względem 2023 roku. Wynik EBITDA wyniósł blisko 55 mln zł, natomiast zysk netto niemal 50 mln zł. Kluczowy wpływ na poprawę wyników miała poprawa sytuacji na rynku rękawic jednorazowych oraz częściowe odwrócenie odpisów wartości majątku w bilansie. Jednocześnie spółka realizuje strategiczne cele na przyszłość i koncentruje się na zwiększeniu rentowności, dywersyfikacji działalności oraz wdrażaniu regulacji z obszaru ESG w swojej działalności.
- Rok 2024 był czasem intensywnych działań operacyjnych i strategicznych. Osiągnęliśmy zauważalną poprawę wyników, ale przede wszystkim zbudowaliśmy solidne fundamenty do dalszego wzrostu. Koncentrowaliśmy się na efektywności, optymalizacji procesów i przygotowaniu Grupy na nowe wyzwania.– komentuje Monika Żyznowska, Prezes Zarządu Mercator Medical S.A.
Grupa zanotowała znaczący wzrost EBITDA w segmencie produkcyjnym, który w 2024 r. wyniósł 81,5 mln zł w porównaniu ze stratą na poziomie 45,4 mln zł rok wcześniej. Na wynik operacyjny istotny wpływ miało częściowe odwrócenie odpisów wartości majątku w bilansie – w wysokości 57 mln zł – związane m.in. z poprawą perspektyw działalności produkcyjnej oraz spodziewanymi oszczędnościami z uruchomienia elektrociepłowni w 2026 roku. Grupa MRC (MERCATOR) w ubiegłym roku wypracowała zysk z działalności finansowej na poziomie 10,8 mln zł.
- Grupa konsekwentnie pracuje nad wzrostem EBITDA w obu kluczowych segmentach działalności – dystrybucji i produkcji. W tym drugim widać już pierwsze pozytywne efekty. Kontynuujemy prace nad zwiększeniem rentowności oraz dywersyfikacją oferty produktowej. Tak jak wspominałem przy okazji szacunkowych wyników za czwarty kwartał, Grupa Mercator nadal ponosi koszty rozwoju działalności deweloperskiej, której przychody pojawią się w kolejnych latach. Niezależnie od tego zakończyliśmy rok z dodatnim wynikiem netto, co traktujemy jako dobry punkt wyjścia do dalszego, stabilnego wzrostu – komentuje Mariusz Popek, Członek Zarządu Mercator Medical S.A.
W 2024 roku Mercator kontynuował dywersyfikację działalności poprzez rozwój segmentu nieruchomości. Spółka Mercator Estates sfinalizowała zakup dwóch zabytkowych kamienic w centrum Krakowa za 11 mln euro netto. Obecnie trwają prace koncepcyjne nad projektem, natomiast w styczniu 2025 roku na stanowisko prezesa Mercator Estates powołano Macieja Wójcika, wieloletniego prezesa TDJ Estate.
W 2024 roku Grupa Mercator Medical wzmocniła działania w obszarze ESG, traktując odpowiedzialność środowiskową, społeczną i korporacyjną jako integralny element prowadzonej działalności. W wymiarze społecznym Mercator powołał i rozwinął działalność Fundacji Hear ME, wspierającej dzieci z niedosłuchem i ich rodziny.
- Misją Grupy Mercator jest kształtowanie bezpieczniejszego świata poprzez doskonalenie naszego zrównoważonego modelu biznesowego. Koncentrujemy się na rozwoju oraz spełnianiu potrzeb naszych klientów, jednocześnie dbając o środowisko. Naszym celem jest tworzenie wartości dla klientów z różnych branż, wspierając ich rozwój i oferując rozwiązania, które przyczyniają się do budowania lepszej przyszłości. Nasze działania są zakorzenione w wartościach SAFER, które wyznaczają kierunek rozwoju i codziennej współpracy – wspieramy, reagujemy elastycznie, działamy odpowiedzialnie, z ambicją i rozsądkiem. Mimo dynamicznie zmieniającej się sytuacji globalnej patrzymy w przyszłość z ostrożnym optymizmem. Dywersyfikacja działalności oraz elastyczność operacyjna pozwalają nam z większym spokojem planować dalszy rozwój i ograniczać ryzyka zewnętrzne. – podsumowuje Monika Żyznowska.