Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

XTB zamyka kwartał z 194 mln zł zysku netto

Udostępnij

XTB osiągnęło w I kwartale 2025 r. 580,3 mln zł przychodów operacyjnych, co stanowi wzrost o 4,4% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego oraz o 24,7% w stosunku do poprzedniego kwartału. Jednocześnie spółka pozyskała ponad 194 tysiące nowych klientów, co oznacza wzrost o 49,8% r/r. Łączna liczba klientów przekroczyła 1,5 mln, zwiększając się o 51,5% w porównaniu z I kwartałem 2024 r.

XTB zanotowała również wzrost liczby aktywnych klientów, która osiągnęła poziom 735,4 tysięcy, co stanowi wzrost o 76,5% w stosunku do 416,6 tysięcy w analogicznym okresie roku poprzedniego. Zwiększona aktywność klientów przełożyła się na wzrost liczby zawartych kontraktów CFD w lotach o 24,9% rok do roku oraz wzrost obrotu instrumentami pochodnymi CFD w wartości nominalnej o 61,2% w porównaniu z I kwartałem 2024 roku.

Skonsolidowany zysk netto w I kwartale 2025 r. wyniósł 193,9 mln zł, co stanowi spadek w porównaniu do 302,7 mln zł osiągniętych rok wcześniej. Spadek zysku netto, mimo wzrostu przychodów, wynika z istotnego zwiększenia kosztów działalności operacyjnej, które wzrosły do 315,8 mln zł z 205,0 mln zł w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Wzrost kosztów działalności operacyjnej wynikał głównie z wyższych nakładów na kampanie marketingowe online i offline (wzrost o 59,9 mln zł), zwiększenia kosztów wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych w związku ze wzrostem zatrudnienia (wzrost o 22,2 mln zł), wzrostu kosztów prowizji zapłaconych dostawcom usług płatniczych (wzrost o 12,5 mln zł) oraz zwiększenia nakładów na pozostałe usługi obce, szczególnie systemy IT i licencje oraz wsparcie informatyczne (wzrost o 12,6 mln zł).

"W związku z dynamicznym rozwojem XTB, Zarząd ocenia, że w 2025 r. łączne koszty działalności operacyjnej mogą kształtować się na poziomie wyższym nawet o około 40% do tego, jaki zaobserwowano w 2024 r. Priorytetem Zarządu jest dalszy przyrost bazy klienckiej oraz budowanie marki globalnej. W konsekwencji realizowanych działań nakłady na marketing mogą wzrosnąć o około 80% w stosunku do roku ubiegłego, przy jednoczesnym założeniu, że średni koszt pozyskania klienta powinien być porównywalny do tego jaki zaobserwowaliśmy w latach 2023 - 2024" - dodano w komunikacie

W strukturze przychodów dominowały instrumenty CFD oparte na indeksach, które stanowiły 52,3% całości przychodów, co oznacza wzrost z poziomu 41,9% w I kwartale 2024 r. Największą dochodowość odnotowano na instrumentach CFD opartych o niemiecki indeks akcji DAX (DE40) oraz amerykańskie indeksy US100 i US500. Drugą najważniejszą klasą aktywów były instrumenty CFD oparte na towarach, które odpowiadały za 29,1% przychodów, w porównaniu do 48,7% rok wcześniej. Szczególnie dochodowe okazały się instrumenty oparte na notowaniach cen gazu ziemnego, złota oraz kawy. Przychody na instrumentach CFD opartych o waluty stanowiły 13,5% wszystkich przychodów, wobec 23,2% w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus