Szanowni Akcjonariusze i Inwestorzy,
zapraszam do zapoznania się z rocznym jednostkowym oraz skonsolidowanym sprawozdaniem finansowym oraz sprawozdaniem z działalności Zarządu Grupy Kapitałowej Europejskiego Centrum Odszkodowań S.A. (EUC (EUCO)) w 2024 roku.
Europejskie Centrum Odszkodowań S.A. prowadzi swoją działalność od 2004 r. Przez cały ten okres pomagamy osobom poszkodowanym i ich rodzinom, biorąc na siebie ryzyko prowadzenia sprawy i z góry ponosząc wszystkie koszty pojawiające się w postępowaniu likwidacyjnym. Wynagrodzenie uzyskiwane jest dopiero w momencie skutecznego wyegzekwowania świadczeń na rzecz osób poszkodowanych.
Taki model biznesowy sprawdzał się przez wiele lat i Spółka osiągała na rynku odszkodowawczym znaczne sukcesy, stając się liderem w swojej branży.
W 2022 r. wprowadzony został model podzielonej płatności. Towarzystwa ubezpieczeniowe przekazują wywalczone przez Spółkę świadczenia bezpośrednio na konta osób poszkodowanych, natomiast na konto EuCO trafia jedynie ustalone umową wynagrodzenie. To obecnie najbezpieczniejsza forma realizacji tego typu umów.
W związku z problemami płynnościowymi zaistniałymi m.in. na skutek pandemicznych ograniczeń, uniemożliwiających prowadzenie działalności operacyjnej w dotychczasowej formule, władze Spółki natychmiast zareagowały i w październiku 2022 r. został złożony do Sądu w Legnicy wniosek restrukturyzacyjny, który został pozytywnie rozpatrzony. To działanie nie tylko uchroniło firmę przed upadłością, ale dało szansę na ustabilizowanie sytuacji i poprawę kondycji finansowej. Stało się to dzięki odpowiedzialnym decyzjom władz Spółki. Sąd wyznaczył Zarządcę restrukturyzacyjnego (KMS Michalak Sokół sp. z o.o.), pod nadzorem, którego realizowany jest proces uzdrawiania Spółki.
W 2024 roku - kontynuując rozpoczęte w roku poprzednim działania restrukturyzacyjne, konsekwentnie rozwijana była działalność podstawowa - odszkodowawcza, która polega na świadczeniu pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń od ubezpieczycieli. Chodzi przede wszystkim o szkody osobowe, w tym dotyczące m.in. obrażeń ciała w wypadkach komunikacyjnych, roszczeń rentowych oraz roszczeń po śmierci osoby bliskiej., Od momentu rozpoczęcia postępowania restrukturyzacyjnego – dzięki działaniom podejmowanym przez Spółkę jako profesjonalnego pełnomocnika – osoby poszkodowane otrzymały na swoje konta bankowe ponad 91 mln zł, które zostały przekazane bezpośrednio przez towarzystwa ubezpieczeniowe i inne podmioty zobowiązane do naprawienia szkody. To pokazuje, że Spółka nadal świadczy usługi na najwyższym poziomie i wciąż pozostaje podmiotem liczącym się na rynku odszkodowań w sporach z ubezpieczycielami.
Chcąc utrzymać wcześniejszy poziom sprzedaży po załamaniu produktu świadczeń pielęgnacyjnych, przeprowadzono bardzo szeroką analizę rynku odszkodowań w wielu sektorach. Na podstawie pozyskanych informacji podjęto decyzję o wprowadzeniu do oferty Spółek GK kolejnego dochodowego produktu, jakim są roszczenia bankowe – czyli reprezentacja kredytobiorców w sporze z kredytodawcami.
W ramach produktów bankowych oferowana jest profesjonalna pomoc konsumentom, którzy zawarli niekorzystne umowy kredytowe z bankami. Ze względu na stosowane przez banki, a zakazane prawem zapisy abuzywne w takich umowach kredytobiorcy mogą uwolnić się od kosztów kredytu i uzyskać znaczące korzyści. Spółki GK dzięki reprezentacji konsumentów uzyskują dodatkowe wpływy ze sprzedaży tych usług.
Na skutek aktywnej kampanii szkoleniowej produkty bankowe zyskały bardzo duże zainteresowanie sieci Sprzedaży. Dzięki temu w każdym miesiącu Spółki GK przeprowadzają ok. 280 analiz umów kredytowych i podpisują ok. 50 umów z klientami. Należy wziąć pod uwagę, że część konsumentów dłużej podejmuje decyzje o podjęciu współpracy i dlatego nadal jest potencjał w analizach, z których nie podpisano umów. W sprawach bankowych Spółka otrzymuje opłatę wstępną za prowadzenie sprawy oraz prowizję od sukcesu po jej zakończeniu.
Spółka spodziewa się, że projekt produktów bankowych będzie się rozwijał, ponieważ obecnie rynek czeka na uregulowanie prawne i orzeczenie TSUE. To najprawdopodobniej spowoduje wzmożone zainteresowanie konsumentów korzystaniem z pomocy profesjonalnego pełnomocnika.
Obecnie sytuacja Spółki ustabilizowała się. Sąd w Legnicy zatwierdził układ przyjęty w toku głosowania przez wierzycieli. W związku z tym zakończeniu uległo postępowanie restrukturyzacyjne Europejskiego Centrum Odszkodowań S.A. i Spółka przystąpiła do realizacji układu.
Płatności na rzecz wierzycieli będą następować w ustalonych terminach i na warunkach wynikających z prawomocnie zatwierdzonego układu, właściwych dla poszczególnych grup wierzycieli.
Do dnia 19 marca 2025 r. zgodnie z zatwierdzonym układem - Spółka dokonała spłaty pierwszej raty dla wierzycieli fizycznych z Grupy I oraz pierszej raty dla wierzycieli finansowych. Wartość spłaconej raty wyniosła ponad 1 mln zł.
Zarząd Spółki dokłada wszelkich starań, by jak najszybciej wrócić do pełnej zdolności operacyjnej i odzyskać płynność finansową Tylko stabilnie działająca Spółka będzie zdolna regulować wszystkie zobowiązania, a to właśnie jest traktowane priorytetowo.
Chciałabym podziękować wszystkim Akcjonariuszom i Inwestorim za zaufanie jakim nas Państwo obdarzyliście. Jednocześnie pragnę zapewnić, że zarówno ja, jak i cały Zarząd Spółki dołożymy wszelkich starań, by zawirowania jakie nas dotknęły, miały charakter jedynie przejściowy. Jestem przekonana, że zakończony proces restrukturyzacji pozwoli wrócić nam na pozycję lidera wśród firm odszkodowawczych.
Renata Sawicz - Patora
PREZES ZARZĄDU
EUROPEJSKIEGO CENTRUM ODSZKODOWAŃ S.A.