Szanowni Państwo!
W imieniu Zarządu Labo Print S.A. mam przyjemność przedstawić Państwu raport roczny za rok 2024.
Miniony rok był jednym z najtrudniejszych w historii Spółki i Grupy. Utrzymujące się wysokie ceny energii oraz niepewność polityczno-gospodarcza związana z agresją Rosji na Ukrainę, a w drugiej połowie roku – również wyborami prezydenckimi w Stanach Zjednoczonych, nie sprzyjały stabilizacji gospodarki europejskiej, a ostrożność w wydawaniu środków przez firmy i konsumentów rosła. Dodatkowo, utrzymująca się przez cały rok siła złotego wobec euro powodowała obniżenie konkurencyjności produktów Grupy na rynkach europejskich, w szczególności w segmencie druku cyfrowego, co przełożyło się na niższe wolumeny zamówień i niższe wpływy ze sprzedaży zleceń zrealizowanych.
Obserwując otoczenie, Grupa podjęła szereg działań mających zmienić jej pozycję konkurencyjną, głównie w zakresie druku cyfrowego. Z jednej strony podjęto szereg działań optymalizujących koszty materiałów, energii i pracy, z drugiej podjęto działania mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów wymagających większej ilości obróbki finalnej. W wyniku tych działań jednostkowy wynik z działalności operacyjnej segmentu druk cyfrowy wyniósł (-)58 tys. zł, a skonsolidowany wynik z działalności operacyjnej tego segmentu 4.818 tys. zł, co stanowi potwierdzenie słuszności rozwijania działalności spółek zależnych, koncentrujących się na sprzedaży produktów wytwarzanych przez Spółkę w innych kanałach sprzedażowych.
W 2024 roku Grupa konsekwentnie rozwijała produkcję i sprzedaż w segmencie etykiety, rozszerzając ofertę o opakowania elastyczne. Ze względu na dłuższe od planowanych okresy dostosowania klientów do nowych opakowań, przychody ze sprzedaży w roku 2024 ukształtowały się poniżej założeń, co przełożyło się na skonsolidowany wynik operacyjny segmentu etykiety 2.205 tys. zł wobec 4.313 tys. zł w roku 2024.
Obserwując sytuację na rynku opakowań z tektury, w 2024 roku Spółka podjęła kroki zmierzające do sprzedaży aktywów i pasywów segmentu opakowania, celem skupienia się na produkcji związanej bezpośrednio z drukiem cyfrowym. Wobec niepowodzenia tych działań, po ponownym przeprowadzeniu analiz, pod koniec 2024 roku Spółka podjęła decyzję o kontynuacji działalności segmentu opakowania.
W 2024 roku Spółka osiągnęła przychody ze sprzedaży 141,5 mln zł wobec 137,3 mln zł w roku 2023, natomiast Grupa 153,9 mln zł wobec 149,9 mln zł, co w obu przypadkach oznacza wzrost o 3%. Obniżeniu uległy skonsolidowane przychody segmentu opakowania ((-)10%) oraz druk cyfrowy ((-)1%), przy wzroście przychodów segmentu etykiety o 26%. Co interesujące, przychody skonsolidowane w roku 2024 wyniosły niemal dokładnie tyle, co w roku 2022 (153,5 mln zł), przy czym spadek średniego rocznego kursu EUR/PLN wyniósł w tym okresie (-)8,2%.
Wzrost skonsolidowanych przychodów w roku 2024 o 3%, przy nieco niższym wzroście kosztów pracy bezpośredniej oraz innych zmiennych kosztów produkcji wyrażonych w złotym, przełożył się na wzrost rentowności na poziomie skonsolidowanego wyniku brutto ze sprzedaży o 2% (45.710 tys. zł vs. 44.770 tys. zł). Jednocześnie, ze względu na wzrost kosztów sprzedaży o 14%, rentowność na poziomie skonsolidowanego wyniku z działalności operacyjnej spadła o (-)48% (5.576 tys. zł vs. 10.766 tys. zł).
Na wartość skonsolidowanego wyniku brutto pozytywny wpływ miał natomiast wynik na działalności finansowej, którego wartość w 2024 roku była jednak niższa o (-)52% wobec roku 2023 (1.743 tys. zł vs. 3.650 tys. zł). Wpływ na to miała niższa wycena kontraktów forward oraz wyższe koszty odsetkowe. Ostatecznie, skonsolidowany wynik brutto obniżył się o (-)49% (7.319 tys. zł vs. 14.416 tys. zł).
Koncentrując się na poprawie wyników, w pierwszym kwartale 2025 roku Spółka kontynuowała zmiany w zakresie cenników dla klientów europejskich oraz optymalizacje kosztowe, głównie w zakresie produkcji segmentu druk cyfrowy. Równolegle, po zakończeniu montażu kompletu urządzeń do produkcji opakowań elastycznych, zintensyfikowaliśmy procesy sprzedażowe dla tego obszaru produktowego. Liczymy, że dzięki rozpoczętej w 2024 roku edukacji rynku, jeszcze w drugim kwartale 2025 roku sprzedaż opakowań elastycznych osiągnie poziom pozwalający na osiągnięcie miesięcznego break even point.
Pomimo wypracowania w 2024 roku dodatniego wyniku netto, do dnia publikacji niniejszego raportu nie podjęliśmy – jako Zarząd – decyzji odnośnie rekomendacji podziału zysku i wypłaty dywidendy za rok 2024. Wpływ na to ma głównie duża niepewność gospodarcza wywołana działaniami StanówZjednoczonych przeciwko wolnemu handlowi.
W 2025 roku Spółka zakończy notowanie akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Zawiązane na początku 2025 roku porozumienie akcjonariuszy dokonało wezwania na akcje Spółki, a następnie przeprowadziło wykup przymusowy. Decyzja o rozstaniu z Giełdą jest podyktowana względami pragmatycznymi. Spółka jest obecnie podmiotem wyposażonym w wystarczający, nowoczesny park maszynowy, co było możliwe m. in. dzięki bardzo dobrej współpracy z bankami, rozumiejącymi specyfikę działalności Spółki i Grupy oraz jej możliwości i potrzeby. Nie są zatem potrzebne znaczące nakłady na środki trwałe. Jednocześnie rosnąca liczba obowiązków informacyjnych, absorbująca nie tylko środki finansowe, ale i czas, nie stanowi równowagi dla korzyści z ewentualnej publicznej oferty akcji w przyszłości. W tym miejscu chciałbym podziękować za zaufanie wszystkim z Państwa, którzy byliście w okresie ostatnich 10 lat akcjonariuszami LAB (LABOPRINT).
Szanowni Państwo!
Rok 2025 będzie stał pod znakiem dużej niepewności gospodarczej, wywołanej działaniami Stanów Zjednoczonych przeciwko wolnemu handlowi. Jako podmiot prowadzący sprzedaż wyłącznie do klientów europejskich nie dotkną nas bezpośrednio podwyższane cła. W zależności jednak od wyników działań podejmowanych przez Unię Europejską i Chiny w odpowiedzi na działania Stanów Zjednoczonych trudnym do przewidzenia jest zarówno kurs EUR/PLN, jak i zmiany w chińskiej polityce handlowej, zwłaszcza w zakresie cen towarów sprzedawanych do Europy i kosztów transportu morskiego.
Liczę jednak, że zarówno w dotychczasowych obszarach produktowych, jak i w zakresie opakowań elastycznych, Grupa Labo Print osiągnie w roku 2025 wzrost przychodów ze sprzedaży, a podjętedziałania optymalizacyjne wpłyną pozytywnie na wyniki finansowe.
Serdecznie Państwa pozdrawiam!
Krzysztof Fryc
Prezes Zarządu