Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

ML System stawia na standaryzację produkcji

Udostępnij

MLS (MLSYSTEM) opublikował aktualizację strategii rozwoju. Jej głównymi filarami są standaryzacja, eksport, optymalizacja potencjału produkcyjnego oraz poprawa dochodowości. W ramach realizacji tych założeń spółka planuje skoncentrować się na stopniowym zwiększaniu udziału w miksie produktowym rozwiązań, takich jak Photonroof (fotowoltaiczna dachówka ceramiczna), Photonwall (fotowoltaiczna płyta elewacyjna) oraz fotowoltaiczne żaluzje szklane.

Firma wdrożyła plan płynnościowy, który pozwoli na osiągnięcie oszczędności przekraczających 13 mln PLN w 2025 roku.

Na koniec lutego br. łączna wartość złożonych ofert wyniosła 1,86 mld zł
(+1249% w porównaniu z początkiem 2024 roku), a portfel zamówień osiągnął poziom 222 mln zł (+281% w porównaniu z początkiem 2024 roku). Nowo pozyskane kontrakty charakteryzują się wysoką marżowością.

Wdrożenie działań naprawczych

W odpowiedzi na wyzwania rynkowe, firma podjęła już szereg działań naprawczych i dostosowawczych, które mają na celu ograniczenie zadłużenia oraz poprawę efektywności operacyjnej. Dzięki wdrożeniu szczegółowego planu płynnościowego, firma zakłada, że w 2025 roku zaoszczędzi ponad 13 mln PLN poprzez redukcję kosztów stałych. Prowadzone działania obejmują zmiany organizacyjne oraz optymalizację procesów, które pozwalają na skuteczniejsze zarządzanie zasobami i minimalizowanie wydatków.

W ostatnich miesiącach sytuacja na rynku uległa poprawie, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym portfelu zamówień. Firma odnotowuje wyższy wolumen zamówień oraz ich lepszą marżowość, szczególnie w przypadku nowych kontraktów. Wzrost liczby zapytań o projekty wielkoskalowe i ich wyższa jakość potwierdzają pozytywne zmiany w otoczeniu rynkowym. W odpowiedzi na te zmiany firma postanowiła skupić się na realizacji większych projektów, rezygnując z mniej opłacalnych zleceń.

Wśród nowo pozyskanych kontraktów obejmujących produkty standaryzowane znajdują się m.in.:

  • Dostawa fotowoltaicznych płyt elewacyjnych z linii produktowej Photonwall w ramach realizacji jednego z najwyższych budynków w Bułgarii (Sofia, Hotel Marriott),
  • Dostawa fotowoltaicznych żaluzji pionowych na parking wielopoziomowy
    w Danii (Hillerød).

Główne założenia zaktualizowanej strategii

- Zaktualizowana strategia firmy, oparta na dotychczasowych inwestycjach i analizach rynkowych, koncentruje się na rozwoju produktów standaryzowanych. Charakteryzujące się powtarzalnością i określonymi wzorami, produkty te umożliwiają optymalizację kosztów surowców i procesów produkcyjnych. Firma stawia na eksport, gdzie zlecenia o wyższych marżach wspierają realizację celów strategicznych. Działania te nie wymagają dodatkowych inwestycji, co pozwala na efektywne zarządzanie dostępnymi aktywami. Wzrost przychodów będzie możliwy dzięki dalszej współpracy z liderami rynku szklarskiego oraz nowym partnerstwom w branży fasadowo-aluminiowej – komentuje Edyta Stanek, prezes ML System.

W 2025 roku ML System skoncentruje się na optymalizacji procesów produkcyjnych, eliminując wąskie gardła i ograniczając produkcję customizowanych produktów, a do 2026 roku wdroży cyfryzację i automatyzację procesów sprzedażowych. W 2027 roku produkty standaryzowane mają stanowić fundament oferty.

Ponadto, firma planuje zwiększyć wydajność produkcji oraz znacząco dywersyfikować bazę dostawców. Ekspansja zagraniczna obejmie USA, Skandynawię oraz regiony DACH i Beneluksu. W obszarze finansowym spółka rozważa leasing zwrotny nieruchomości, sprzedaż wybranych środków trwałych, pozyskanie inwestorów lub emisję obligacji.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus