MLS (MLSYSTEM) opublikował aktualizację strategii rozwoju. Jej głównymi filarami są standaryzacja, eksport, optymalizacja potencjału produkcyjnego oraz poprawa dochodowości. W ramach realizacji tych założeń spółka planuje skoncentrować się na stopniowym zwiększaniu udziału w miksie produktowym rozwiązań, takich jak Photonroof (fotowoltaiczna dachówka ceramiczna), Photonwall (fotowoltaiczna płyta elewacyjna) oraz fotowoltaiczne żaluzje szklane.
Firma wdrożyła plan płynnościowy, który pozwoli na osiągnięcie oszczędności przekraczających 13 mln PLN w 2025 roku.
Na koniec lutego br. łączna wartość złożonych ofert wyniosła 1,86 mld zł
(+1249% w porównaniu z początkiem 2024 roku), a portfel zamówień osiągnął poziom 222 mln zł (+281% w porównaniu z początkiem 2024 roku). Nowo pozyskane kontrakty charakteryzują się wysoką marżowością.
Wdrożenie działań naprawczych
W odpowiedzi na wyzwania rynkowe, firma podjęła już szereg działań naprawczych i dostosowawczych, które mają na celu ograniczenie zadłużenia oraz poprawę efektywności operacyjnej. Dzięki wdrożeniu szczegółowego planu płynnościowego, firma zakłada, że w 2025 roku zaoszczędzi ponad 13 mln PLN poprzez redukcję kosztów stałych. Prowadzone działania obejmują zmiany organizacyjne oraz optymalizację procesów, które pozwalają na skuteczniejsze zarządzanie zasobami i minimalizowanie wydatków.
W ostatnich miesiącach sytuacja na rynku uległa poprawie, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym portfelu zamówień. Firma odnotowuje wyższy wolumen zamówień oraz ich lepszą marżowość, szczególnie w przypadku nowych kontraktów. Wzrost liczby zapytań o projekty wielkoskalowe i ich wyższa jakość potwierdzają pozytywne zmiany w otoczeniu rynkowym. W odpowiedzi na te zmiany firma postanowiła skupić się na realizacji większych projektów, rezygnując z mniej opłacalnych zleceń.
Wśród nowo pozyskanych kontraktów obejmujących produkty standaryzowane znajdują się m.in.:
- Dostawa fotowoltaicznych płyt elewacyjnych z linii produktowej Photonwall w ramach realizacji jednego z najwyższych budynków w Bułgarii (Sofia, Hotel Marriott),
- Dostawa fotowoltaicznych żaluzji pionowych na parking wielopoziomowy
w Danii (Hillerød).
Główne założenia zaktualizowanej strategii
- Zaktualizowana strategia firmy, oparta na dotychczasowych inwestycjach i analizach rynkowych, koncentruje się na rozwoju produktów standaryzowanych. Charakteryzujące się powtarzalnością i określonymi wzorami, produkty te umożliwiają optymalizację kosztów surowców i procesów produkcyjnych. Firma stawia na eksport, gdzie zlecenia o wyższych marżach wspierają realizację celów strategicznych. Działania te nie wymagają dodatkowych inwestycji, co pozwala na efektywne zarządzanie dostępnymi aktywami. Wzrost przychodów będzie możliwy dzięki dalszej współpracy z liderami rynku szklarskiego oraz nowym partnerstwom w branży fasadowo-aluminiowej – komentuje Edyta Stanek, prezes ML System.
W 2025 roku ML System skoncentruje się na optymalizacji procesów produkcyjnych, eliminując wąskie gardła i ograniczając produkcję customizowanych produktów, a do 2026 roku wdroży cyfryzację i automatyzację procesów sprzedażowych. W 2027 roku produkty standaryzowane mają stanowić fundament oferty.
Ponadto, firma planuje zwiększyć wydajność produkcji oraz znacząco dywersyfikować bazę dostawców. Ekspansja zagraniczna obejmie USA, Skandynawię oraz regiony DACH i Beneluksu. W obszarze finansowym spółka rozważa leasing zwrotny nieruchomości, sprzedaż wybranych środków trwałych, pozyskanie inwestorów lub emisję obligacji.