Drodzy Akcjonariusze,
Miniony rok finansowy charakteryzował się znaczącymi decyzjami strategicznymi oraz imponującymi osiągnięciami finansowymi dla naszej firmy. Pomimo dynamicznego środowiska ekonomicznego, z powodzeniem umocniliśmy naszą pozycję lidera w sektorze turystycznym w całej Europie Środkowej i Wschodniej, jednocześnie tworząc solidne podstawy dla przyszłego wzrostu i rozwoju.
Kluczowym kamieniem milowym było niewątpliwie udane podwyższenie kapitału akcyjnego poprzez emisję akcji o wartości 120 milionów euro, co podkreśla zaufanie naszych akcjonariuszy do naszej strategii i długoterminowego potencjału firmy. To umożliwiło nam kontynuację rozwoju, podnoszenie jakości naszych usług oraz wzmacnianie naszej przewagi konkurencyjnej.
W połączeniu ze wzrostem kapitału akcyjnego, zabezpieczyliśmy kolejne istotne osiągnięcie w obszarze finansowania zewnętrznego, finalizując kompleksowy pakiet finansowy. Pakiet ten składał się z kredytu senioralnego w wysokości 180 milionów euro od wiodących banków słowackich, czeskich i polskich, a także kredytu w wysokości 110 milionów euro od J&T Banka. Środki zostały przeznaczone na refinansowanie i uregulowanie prawie wszystkich istniejących zobowiązań bankowych i obligacji TMR (TATRY). To wsparcie ze strony renomowanych instytucji finansowych jest dowodem ich zaufania do naszej stabilności, wiarygodności oraz zdolności do generowania trwałej wartości dla wszystkich interesariuszy.
W roku finansowym 2023/24 całkowite przychody Grupy osiągnęły 207 milionów euro – wzrost o 9,8% rok do roku – przy zysku operacyjnym (EBITDA) w wysokości 57,7 miliona euro. Po uwzględnieniu amortyzacji, kosztów finansowych i podatków, odnotowaliśmy skonsolidowaną stratę w wysokości 1,4 miliona euro. Pomimo tej straty, utrzymaliśmy stabilne przepływy pieniężne i spełniliśmy wszystkie zobowiązania Grupy.
Sezon zimowy okazał się udany, szczególnie w naszych słowackich kurortach, mimo wahań pogodowych. Wyższe położenie i długoterminowe inwestycje w poprawę infrastruktury naśnieżającej pozwoliły nam utrzymać działalność narciarską na wyższych wysokościach przez prawie pięć miesięcy. W przeciwieństwie do tego, nasze ośrodki w Czechach i Polsce doświadczyły zmniejszonej frekwencji, a tym samym niższych przychodów z powodu wyższych temperatur, podczas gdy zainteresowanie naszymi austriackimi kurortami wzrosło w porównaniu do poprzedniego roku finansowego.
Oba nasze aquaparki, Bešeňová i Tatralandia, cieszyły się udanymi sezonami zimowymi i letnimi, osiągając rekordową frekwencję ponad 1,4 miliona odwiedzających w roku finansowym – wzrost o prawie 5% w porównaniu do poprzedniego roku. Chociaż nasz park rozrywki Legendia odnotował 7% spadek liczby odwiedzających, ogólna frekwencja w segmencie parków rozrywki (w tym aquaparków) wzrosła o prawie 2%.
Hotele w portfolio TMR znacząco przyczyniły się do naszych wyników, z przychodami rosnącymi o 11,6%. Kontynuowaliśmy budowanie trendu pobytów w hotelach TMR połączonych z karnetami narciarskimi i wodnymi wliczonymi w cenę noclegu, co skutkowało 4,3% wzrostem średniej ceny pokoju.
Przez cały rok organizowaliśmy nasze popularne wydarzenia. Najważniejszym wydarzeniem minionej zimy były Mistrzostwa Świata w Narciarstwie Alpejskim Kobiet w Jasnej, które przyciągnęły 12 000 odwiedzających, były transmitowane przez ponad 100 milionów widzów na całym świecie i odniosły znaczący międzynarodowy sukces. W regionie tatrzańskim Tatrzańska Lodowa Świątynia na Hrebienoku – zaprojektowana na podobieństwo londyńskiego Opactwa Westminster – pozostała najbardziej odwiedzaną atrakcją. Dodatkowo, wprowadziliśmy liczne nowe i atrakcyjne oferty dla naszych klientów za pośrednictwem naszego e-sklepu i programu lojalnościowego Gopass.
W ciągu ostatniego roku zainwestowaliśmy ponownie 19 milionów euro, głównie w nasze słowackie kurorty, koncentrując się na projekcie Jasná Central Resort Hotel. Znaczące inwestycje obejmowały nabycie Hotelu Sasanka oraz gruntów w Tatrach Wysokich, a także inwestycje w nasze zagraniczne kurorty w Polsce, Czechach i Austrii.
Patrząc w przyszłość, będziemy nadal podnosić jakość usług w naszych kurortach i wzmacniać ich konkurencyjność poprzez innowacje produktowe. Kluczowym wydarzeniem od 1 listopada 2024 r. jest uruchomienie nowego programu lojalnościowego Gopass Cashback, który umożliwia klientom zarabianie cashbacku w formie GoX, zamiast punktów lojalnościowych używanych w przeszłości. Cashback GoX może być wykorzystany do zakupu dodatkowych produktów i usług od naszych partnerów programu. Nowy system nagród oferuje uniwersalną, wciąż przejrzystą metodę uzyskiwania korzyści w szerokiej gamie naszych działań i produktów.
Igor Rattaj
Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Grupy TMR
(tłumaczenie z języka angielskiego)