Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

List do akcjonariuszy Asseco South Eastern Europe 2024

Udostępnij

Szanowni Akcjonariusze,

w minionym roku odnotowaliśmy umiarkowany wzrost wyników operacyjnych w ujęciu rok do roku, odzwierciedlający stabilne środowisko biznesowe, osiągając 9% wzrostu przychodów całej Grupy ASEE, w tym Payten i 6% wzrostu zysku operacyjnego w porównaniu do 2023 roku. Doskonałe wyniki odnotował segment Rozwiązania płatnicze, uzyskując dwucyfrowy (18%) wzrost przychodów ze sprzedaży oraz 30% wzrost zysku operacyjnego. Pomimo pewnych wyzwań związanych głównie z ujęciem w ubiegłym roku jednorazowych odpisów na dwóch większych starszych projektach, Grupa ASE (ASSECOSEE), w tym Payten, jest na dobrej drodze do dalszego wzrostu i dostarczania długoterminowej wartości. Dzięki zdyscyplinowanej realizacji zadań i ciągłemu koncentrowaniu się na potrzebach klientów, wykorzystaliśmy nowe możliwości, które dają nam potencjał do dalszego rozwoju, głównie w oparciu o wzrost przychodów powtarzalnych. Jestem dumny z wprowadzonych przez nas innowacji i podjętych inicjatyw rozwojowych. Niektóre z nich przedstawię bardziej szczegółowo poniżej.

Nowi członkowie Grupy ASEE i Payten

W 2024 roku z powodzeniem rozszerzyliśmy naszą globalną obecność poprzez akwizycje Paygate India i Paygate Dubai, które wzmocniły naszą pozycję rynkową w szybko rosnącym sektorze płatności w Azji i na Bliskim Wschodzie. Z kolei przejęcie firmy Askepnet, wiodącej cyfrowej platformy opieki zdrowotnej, wzmocni nasze kompetencje w dynamicznym obszarze technologii ochrony zdrowia. Kolejną akwizycją było nabycie WEO będącego dostawcą rozwiązań do fakturowania i płatności, który jeszcze bardziej umacnia możliwości biznesowe Grupy i uzupełnia portfolio rozwiązań Payten dedykowanych dla handlowców.

Payten – Siła napędowa innowacji i sukcesu w 2025 roku

Dzięki regionalnemu wzrostowi gospodarczemu rośnie handel elektroniczny, a także wykorzystanie gotówki oraz wolumeny transakcji w sklepach. Trend ten doprowadził do wzrostu popytu na wszystkie oferowane przez nas usługi płatnicze.

Płatności dla handlowców

Odnotowaliśmy imponujący wzrost w obszarze rozwiązań dla handlowców, który obejmuje trzy kluczowe linie biznesowe: e-commerce, niezależną sieć terminali płatniczych oraz elektroniczne kasy fiskalne, które mają obecnie istotny dwucyfrowy udział procentowy w ogólnych zyskach, mimo że są najmłodszym przedsięwzięciem w ramach rozwiązań dla handlowców. Odzwierciedla to rosnące strategiczne znaczenie rozwiązań dla handlowców w naszej działalności. W ostatnich latach biznes ten osiągnął znaczący wzrost organiczny dzięki poszerzeniu bazy klientów na istniejących rynkach i wchodzeniu na nowe rynki. Tak dobre wyniki podkreślają kluczową rolę tego segmentu w naszym dalszym rozwoju.

Jesteśmy szczególnie dumni, że zdobyliśmy zaufanie kilku najbardziej renomowanych marek detalicznych na świecie, które nie tylko cenią sobie naszą współpracę, ale także wybierają nas jako wiarygodnego partnera przy wchodzeniu na nowe rynki w regionach, gdzie jesteśmy obecni.

W 2025 roku będziemy nadal koncentrować się na pielęgnowaniu i wzmacnianiu bezpośrednich relacji z klientami, dostarczając wielokanałowe rozwiązania płatnicze dostosowane do ich potrzeb, które pomogą im osiągnąć cele biznesowe. Będziemy dużo inwestować we własne rozwiązania, integracje z bankami i nowe rynki.

e-Commerce

Nasze linie biznesowe odpowiedzialne za e-commerce i przetwarzanie transakcji płatniczych odnotowały największy wzrost przychodów w 2024 roku, bo aż o 57%. Mają one również największy udział w zysku operacyjnym Payten. Jest to wynikiem naszej strategii świadczenia kompleksowych usług dla rynku płatności e-commerce, gdzie obsługujemy zarówno segment przedsiębiorstw, w tym banki i instytucje finansowe, jak i sprzedawców detalicznych i małe firmy. Wszystkie nasze rozwiązania zostały zaprojektowane, aby służyć jako źródła generowania przychodów powtarzalnych i są oferowane za pośrednictwem modeli SaaS, tam gdzie to możliwe, oraz są w pełni zgodne z obowiązującymi przepisami i dostosowane do specyficznych wymagań rynku. Ponadto dostarczamy kompleksowe oprogramowanie i rozwiązania infrastrukturalne dla PSP i e-portfeli w modelu SaaS, kierowane do szybko rozwijającego się sektora fintech. Nasze usługi bramek płatniczych stale wspierają zarówno dużych, jak i małych sprzedawców w handlu elektronicznym, podczas gdy nasze usługi finansowe są oparte na licencjach uzyskanych od banków centralnych w Turcji, Serbii, Portugalii i Egipcie, a obecnie ubiegamy się o licencje również w Indiach i Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Myśląc o roku 2025 oraz kolejnych latach, zamierzamy utrzymać znaczący udział w tureckim sektorze płatności e-commerce dla przedsiębiorstw, jednocześnie rozszerzając naszą działalność na inne rynki Europy, Bliskiego Wschodu i Indii. Nasze strategiczne priorytety obejmują rozszerzenie regionalnych licencji na usługi finansowe na całą Unię Europejską, zwiększenie liczby handlowców bezpośrednio przez nas obsługiwanych oraz zbudowanie silnej pozycji wiodącej regionalnej firmy płatniczej w Europie i innych regionach, w których jesteśmy obecni.

Produkty związane z bankomatami i terminalami płatniczymi

W segmencie bankomatów obserwuje się rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane, inteligentne systemy recyklingu gotówki i oprogramowanie w miejsce tradycyjnych urządzeń wydających pieniądze. Ta reorientacja pozwala nam dostarczać więcej usług o wartości dodanej i oprogramowania w ramach realizowanych projektów, wzbogacając naszą ofertę dla klientów.

W biznesie terminali płatniczych EFT POS trwa obecnie proces przechodzenia na technologię opartą na systemie Android. Ta nowoczesna technologia oferuje nowe możliwości zarządzania transakcjami, raportowania i integracji z różnymi systemami informatycznymi klientów.

Ponadto coraz większy nacisk kładzie się na szersze wdrażanie rozwiązań SoftPOS – akceptacji kart opartej na oprogramowaniu – dla klientów takich jak kurierzy i dostawcy podobnych usług. Zmiana ta zapewnia większą elastyczność i wydajność przetwarzania płatności w różnych środowiskach biznesowych.

Rozwiązania dla bankowości ASEE

W 2024 roku zainicjowaliśmy nowy program rozwoju rozwiązań bankowości cyfrowej Digital Core Banking. Celem tego programu jest strategiczna inwestycja w odświeżenie naszego portfolio oprogramowania dla bankowości, aby zachować wiodącą pozycję technologiczną na obecnych rynkach w perspektywie długoterminowej, ale także, aby móc konkurować poza naszym regionem. Program ten koncentruje się na rozwiązaniach, na które jest popyt i które dobrze uzupełniają nasze obecne portfolio oprogramowania bankowego.

W 2024 roku zidentyfikowaliśmy zapotrzebowanie rynku na rozwiązanie, które scentralizuje wszystkie komunikaty o transakcjach płatniczych, jakie są wymieniane przez banki z różnymi dostawcami i zaczęliśmy opracowywać nasze rozwiązanie Financial Gateway. Produkt ten już teraz udowadnia swój ogromny potencjał – w niespełna 8 miesięcy od rozpoczęcia jego rozwoju mamy już jednego klienta w trakcie uruchomienia produkcyjnego oraz ponad 10 innych klientów w trakcie procesu dostawy. Przewidujemy co najmniej 30 nowych potencjalnych projektów w 2025 roku i oczekujemy, że produkt ten będzie miał jeden z najlepszych zwrotów z inwestycji spośród wszystkich produktów w naszej historii. Kolejną częścią wspomnianego programu jest nasze nowe rozwiązanie Digital Collateral Management, które ma zostać uruchomione u klienta w pierwszej połowie 2025 roku. Program rozwoju będzie kontynuowany, w 2025 roku planujemy rozpocząć tworzenie co najmniej 2 nowych modułów. Dla jednego z nich, Digital Pricing, pozyskaliśmy już dwóch klientów, a jego rozwój już się rozpoczął.

Kolejnym produktem, który wyróżnił się w 2024 roku, jest nowa wersja naszego rozwiązania Open Banking, która zdobyła 9 nowych klientów w ciągu niecałych 2 lat od premiery, a w 2025 roku spodziewamy się podwojenia tej liczby. Z kolei rozwiązanie Digital Origination, umożliwiające udzielanie pożyczek online, było nadal dominującym produktem w swojej kategorii na naszych rynkach, w 2024 roku pozyskało kilku nowych klientów jednocześnie poprawiając swoją ogólną rentowność, która powinna ulec dalszej poprawie w 2025 roku.

Jeżeli chodzi o konkretne rynki to ASEE przoduje również w procesach cyfrowej transformacji w Serbii, realizując projekty w ponad 30 bankach. Kluczowe osiągnięcia w ramach naszego portfolio centralnych systemów bankowych zostały uzupełnione naszymi nowymi rozwiązaniami Digital Frontline. Kolejny duży wkład do dobrych wyników za 2024 rok wniosło ASEE Chorwacja, które zrealizowało kilka dużych projektów w zakresie rozwiązań wielokanałowych i bezpieczeństwa.

W 2024 roku ASEE poczyniło znaczące inwestycje w nowe rozwiązania dla bankowości, które w istotny sposób wpłynęły na rozszerzenie naszej oferty i umocnienie pozycji lidera w segmencie oprogramowania bankowego. Inicjatywy te nie tylko wzmocniły nasze możliwości technologiczne, ale także przygotowały fundament pod długoterminowy wzrost i innowacje. Warto w tym miejscu przypomnieć, że wydatkowanie środków na rozwój jest częścią polityki Grupy ASEE i Payten.

Wybiegając w przyszłość, w 2025 roku zamierzamy zwiększyć nasze inwestycje w nowe i innowacyjne rozwiązania. Wykorzystując sukcesy i lekcje z minionego roku, jesteśmy gotowi dostarczać większą wartość naszym klientom, a jednocześnie osiągać nowe kamienie milowe dla firmy.

Rozwiązania dedykowane ASEE

Rok 2024 był okresem wolniejszego rozwoju w naszym segmencie Rozwiązań dedykowanych. Kontynuowaliśmy ulepszanie naszych produktów należących do tego segmentu i wprowadzaliśmy nowe rozwiązania, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na rynku i szybkiemu tempu rozwoju technologii.

Opracowanie nowej wersji rozwiązania Live CRM i Contact Center, oferowanego przez ASEE Chorwacja, pozwoliło nam pozyskać nowych klientów. Rozpoczęliśmy migrację Xalq Bank, jednego z wiodących banków w Uzbekistanie, do wersji rozwiązania Live 3.0, rozszerzając funkcjonalności istniejącego contact center. Umowa ta wzmacnia obecność ASEE na rynku Azji Środkowej. OTP Bank w Chorwacji również zdecydował się pójść tą drogą, przechodząc na Live 3.0. Ponadto liczba klientów rozwiązania ASEE Live stale rośnie dzięki nowym wdrożeniom w Aircash, Groupama, Addiko Bank, ASA Banka oraz w Pošte Republike Srbije. Warto również wspomnieć o wdrożeniu w Ministerstwie Informacji i Telekomunikacji Serbii, gdzie ASEE Live wspiera programy takie jak „Znajdź mnie”/Amber Alert i „Bezpieczeństwo dzieci w Internecie”.

W minionym roku skonsolidowaliśmy również nasze portfolio produktów BPM/DMS, aby obsługiwać różne sektory gospodarki. Zaowocowało to ciekawymi projektami, takimi jak wdrożenie platformy obiegu dokumentów dla Banku Erste w Chorwacji i Czarnogórze, wdrożenie DMS dla międzynarodowego lotniska w Zagrzebiu, wdrożenie rozwiązania Bithat DMS w Narodowym Banku Rumunii, ciągła ekspansja ABC DMS w serbskich ministerstwach i instytucjach publicznych, umożliwiająca cyfryzację administracji rządowej (z cyfrowej kancelarii korzysta już przeszło 15 000 użytkowników w ponad 130 różnych podmiotach). Nasze prace obejmują również rozwój produktu i ulepszenie wersji BPM OfficePoint v3 wraz z pełną integracją z MS Teams i CapturePoint. Największy potencjał dla wszystkich rozwiązań BPM widzimy na rynkach Chorwacji, Serbii i Rumunii.

W 2024 roku wdrożyliśmy również kompleksowe rozwiązanie zarządzania leasingiem LeaseFlex w nowej firmie leasingowej utworzonej przez wiodący bank w Turcji. Stanowi to dobry sygnał dla rynku, świadczący o naszej silnej pozycji w tym obszarze. Z kolei nasza firma specjalizująca się w rozwiązaniach bilingowych dla sektora użyteczności publicznej Dwelt miała słabszy okres, jeżeli chodzi o zawieranie nowych umów w ubiegłym roku, ale udało nam się spozycjonować ją jako ważnego gracza na serbskim rynku przedsiębiorstw energetycznych i użyteczności publicznej, co zaprocentuje w nowych projektach, które pomogą przedsiębiorstwom użyteczności publicznej w przejściu cyfrowej transformacji. Innym ważnym projektem w segmencie Rozwiązania dedykowane był udział Helius w konsorcjum firm, które będą wspierać realizację strategii cyfrowej transformacji w Albanii. e-Albania to oficjalny portal internetowy albańskiego rządu, który udostępnia cyfrowe usługi publiczne i informacje obywatelom, firmom i instytucjom. Uruchomiona i zarządzana przez Krajową Agencję Społeczeństwa Informacyjnego (AKSHI), e-Albania ma na celu uproszczenie procedur administracyjnych i zwiększenie dostępności usług rządowych poprzez oferowanie ich drogą elektroniczną na jednej centralnej platformie. To również znacząco przyczyni się do wzrostu naszych wyników w 2025 roku.

Końcowe uwagi

Żadne z naszych zeszłorocznych osiągnięć nie byłoby możliwe bez zaangażowania naszych pracowników, lojalności naszych klientów oraz zaufania.

Będziemy nadal koncentrować się na budowaniu źródeł przychodów powtarzalnych oraz na dostarczaniu rozwiązań w modelu SaaS tam gdzie to możliwe.

Patrząc w przyszłość, oczekujemy przyspieszenia tempa wzrostu i pozostajemy zaangażowani w stymulowanie zrównoważonego rozwoju, wspieranie innowacji i kreowanie długoterminowej wartości dla wszystkich naszych interesariuszy. Chociaż wyzwania są nieuniknione, wierzymy w naszą strategię, nasze przywództwo oraz wytrwałość naszego zespołu.

Dziękuję za nieustające zaufanie do naszej firmy. Razem zbudujemy jeszcze silniejszą przyszłość.

Piotr Jeleński, Prezes Zarządu ASEE i Payten

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus