W pierwszym półroczu roku obrotowego 2024/2025 sprzedaż Grupy AMBRA wzrosła o 3,0% w ujęciu ilościowym, a przychody ze sprzedaży o 0,2%. Liderami wzrostu były wina bezalkoholowe CIN&CIN Free, napoje bezalkoholowe PICCOLO, a także wina musujące DORATO i ZAREA.
Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów konsumenckich i spowolnienia dynamiki rynku wina Grupa AMB (AMBRA) zwiększyła przychody na swoim największym rynku, czyli w Polsce. Obok dynamicznie rosnącej sprzedaży win bezalkoholowychCIN&CIN Free rosła również sprzedaż mainstreamowych marek PORTADA i CONO SUR oraz win musujących DORATO. Marki te umocniły swoją pozycję rynkową, potwierdzając wiodące pozycje w swoich segmentach rynkowych.
Po raz kolejny najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż w Rumunii – o 8,9% w walucie lokalnej. Marka ZAREA – lider rumuńskiego rynku win musujących - ponownie zwiększyła swoje udziały rynkowe, czemu sprzyjało bardzo dobre przyjęcie nowej linii produktów ZAREA Coctail To GO. Dynamicznie rosła również sprzedaż win marki PELIN CARPATIN, przejętej w 2023 roku. Wraz z wcześniej zakupioną marką SANGE DE TAUR, Grupa AMBRA zalicza się teraz do czołowych producentów win w Rumunii.
W Czechach i na Słowacji osiągnięte zostały słabsze wyniki sprzedażowe, na co wpływ miała szczególnie wysoka wrażliwość cenowa na tych rynkach. Wprowadzone wcześniej podwyżki cen spowodowały przesunięcie popytu do bardziej atrakcyjnych cenowo segmentów rynku, co szczególnie negatywnie wpłynęło na sprzedaż win musujących MUCHA SEKT.
Poprawa rentowności marży netto ze sprzedaży o 2,5 punktu procentowego w pierwszym półroczu 2024/2025 r. wynikała głównie z niższych kosztów zakupu surowców i materiałów oraz wzmocnienia złotego wobec euro. Negatywnie na poziom rentowności wpłynął natomiast wzrost kosztów dystrybucji – o 8,3% - związany przede wszystkim z rosnącymi wynagrodzeniami w sektorze logistycznym. Dzięki poprawie rentowności sprzedaży zysk operacyjny EBIT wzrósł o 7,1%, a zysk netto przypadającego akcjonariuszom jednostki dominującej o 5,2%.
„Pomimo niższej dynamiki rynku nasze marki umocniły swoją pozycję, dlatego uznajemy to półrocze za udane. Kontynuujemy nasz program inwestycyjny zarówno w obszarze produkcji, jak i obsługi operacji, dzięki czemu będziemy rozwijać się szybciej i efektywniej” – podsumowuje Robert Ogór, Prezes Grupy AMBRA.
