SFD S.A. opublikowała raport kwartalny za 4 kwartał i 12 miesięcy 2024r. Przychody Spółki w 4 kwartale 2024r. wzrosły do 93,5 mln zł (+24% r/r), natomiast narastająco od początku roku wynoszą 355 mln zł (+3,4% r/r). W 4 kwartale 2024 r. wzrost przychodów odnotowano w prawie wszystkich kanałach sprzedaży, najwyższy w ogólnopolskich sieciach handlowych oraz we własnych sklepach e-commerce.
Spółka w 2024 r realizowała planowane kampanie marketingowe, co przełożyło się na powrót do trendu wzrostowego sprzedaży w 2 połowie roku, oraz istotnie zwiększyła koszty kontroli jakości. Wynik netto w 12 miesiącach 2024 r. wyniósł -360 tys. zł (vs 544 tys zysku netto w 2023 r.), zaś w samym 4 kwartale 2024 r. strata netto wyniosła 433 tys zł (vs 5,1 mln zł straty netto w 4 kwartale 2023 r.).
„W 4 kwartale 2024 r. odnotowaliśmy wzrost przychodów do 93,4 mln zł, o prawie 24% więcej w porównaniu z 4 kwartałem 2023 r. Struktura sprzedaży oraz dynamika wzrostu potwierdzają powrót do trendu wzrostowego przychodów Spółki oraz przynoszą również poprawę rentowności w poszczególnych kanałach sprzedaży. Podobną dynamikę przychodów obserwujemy również w styczniu i lutym bieżącego roku. Przychody w 4 kwartale 2024 r. odzwierciedlają odbudowę biznesu po obniżonych przychodach 4 kwartału ubiegłego roku. To przede wszystkim wysoki wzrost, około 75% r/r. w segmencie ogólnopolskich sieci handlowych dzięki rosnącej liczbie produktów w tzw „stałych listingach”, wejście do nowych sieci w tym do sieci drogerii DM oraz Kaufland. Przychody w kanale własnego e-commerce wzrosły o 22% r/r i stanowiły, podobnie jak w 4 kwartale 2023 r., 54% całości przychodów. Na wynik w tym segmencie wpływ miał bardzo udany okres Black Friday przy ogólnym trendzie wzrostowym w sprzedaży napojów kolagenowych, białek i kreatyn oraz słodyczy i suplementów. Sprzedaż w zagranicznych sklepach własnych e-commerce była stabilna w 4 kwartale 2024 r. przy czym w tym kanale spółka skupia się obecnie na najbardziej perspektywicznych rynkach oraz produktach. Sklepy stacjonarne, zarówno własne jak i franczyzowe, pomijając zamknięte punkty, również odnotowały wzrost przychodów ze sprzedaży. W całym 2024 roku przychody ze sprzedaży Spółki wzrosły w porównaniu z ubiegłym rokiem o 3,4% do 355 mln zł
- komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD S.A.
Wynik EBITDA oraz wynik netto Spółki w ubiegłym roku były pod presją nie tylko obniżonych przychodów w pierwszej połowie roku, ale również realizowanych planowanych kampanii marketingowych oraz kilkukrotnie wyższych kosztów kontroli jakości produktów oraz składników dostarczanych do produkcji. Obecnie nasze przychody powróciły do trendu wzrostowego, nasze kampanie marketingowe będziemy zatem realizować adekwatnie do potrzeb i już w 4 kwartale 2024 ich koszty uległy obniżeniu relatywnie do przychodów. Nasze własne laboratorium kontroli jakości, które uruchamiamy w marcu 2025 r., pozwoli nam przy znacznie zwiększonej skali kontroli nie tylko obniżyć koszty jednostkowe badań, ale przede wszystkim skróci czas ich realizacji, co jest kluczowe we współpracy z sieciami handlowymi.”
‘’Komponent logistyki kontraktowej jest w trakcie integracji z systemami operatora. Obecnie funkcje magazynowo-logistyczne realizujemy poprzez magazyn własny oraz jeden magazyn zewnętrzny, który wspiera obsługę pełnopaletowych dostaw do sieci handlowych w Polsce oraz pełni funkcję magazynu zapasu. Dodatkowy magazyn logistyki kontraktowej będzie obsługiwać część dostaw w dynamicznie rozwijającej się sprzedaży e-commerce. Pracujemy nad długoterminową strategią logistyczną, aby zwiększyć efektywność operacyjną na kolejne lata. Naszym głównym celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu przepustowości, skrócenie czasów dostawy oraz zwiększenie dostępności produktów przy jednoczesnej optymalizacji kosztów jednostkowych.”
– komentuje Bartosz Kogut, wiceprezes zarządu ds. operacyjnych SFD S.A.”
„Na koniec 4 kwartału 2024 r. Spółka wykazywała dużo wyższy poziom zapasów, który był niezbędny do realizacji sprzedaży w 1 kwartale bieżącego roku. Priorytetem w naszej gospodarce magazynowej jest zabezpieczenie poziomów zapasów niezbędnych dla rosnącej sprzedaży. Inwestycja uruchomienia własnego laboratorium do badań produktów w kwocie około 1 mln zł, według naszych założeń, zwróci się w okresie 3 lat przy jednoczesnym skróceniu czasu oczekiwania na wyniki badań. Ubiegły rok był dla naszej Spółki słabszy przede wszystkim pod względem rentowności, ale jednoznacznie oceniamy, że wyniki osiągnięte w ostatnim kwartale roku oraz pierwsze miesiące 2025 r wskazują, że możemy spodziewać się trwałej poprawy sytuacji.”
– komentuje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu ds. finansów SFD S.A.
„W 4 kwartale 2024 r. wprowadziliśmy do oferty 48 nowych produktów pod markami ALLNUTRITION, ALLNATURE, SFD i FITKING. Nowości produktowe to napoje kolagenowe, colostrum, kompleksy witaminowe, smakowe żele energetyczne oraz wyciągi z korzeni i ziół. Naszą ofertę uzupełniliśmy także o nowe słodycze, niskowęglowodanowe dodatki do potraw i deserów oraz produkty deserowe z pistacjami. W naszych nowościach, jak zawsze, znajdują się produkty wegańskie. Dział badań i rozwoju na bieżąco opracowuje nowe produkty, zarówno pod kątem smaków jak i formuł stosując nowe technologie np. poprawiające wchłanianie. Sięgamy również po tradycyjne smaki oraz produkty i produkujemy je w nowych odsłonach, tak jak bezcukrową odmianę kultowych Michałków opracowaną we współpracy ze Śnieżką, którą wprowadziliśmy do sprzedaży w poprzednim kwartale, i która cieszy się dużą popularnością.”
– komentuje Natalia Pazdan, wiceprezes zarządu ds. produktów SFD S.A.
W 4 kwartale 2024r. Spółka zrealizowała przychody ze sprzedaży w wysokości 93.386.966,50 zł, co stanowi blisko 123,9% przychodów osiągniętych w analogicznym okresie roku 2023, kiedy to wyniosły 75.348.535,42 zł. W 4 kwartale 2024 r. wzrosty przychodów zanotowaliśmy w prawie wszystkich kanałach sprzedaży. W największych sieciach handlowych w Polsce pojawiają się kolejne produkty Spółki w ramach tzw “stałych listingów” i w tym kanale sprzedaży wzrosty były największe. Powróciliśmy również do wzrostów w naszym najważniejszym kanale sprzedaży jakim jest e-commerce z szeroką gamą kategorii, które przyczyniły się do tych wzrostów, w tym naszej tradycyjnej kategorii, jaką są białka i kreatyny. W 4 kwartale 2024 r. udział kanału e-commerce w naszych przychodach ogółem wyniósł 54%, taki sam jak w porównywalnym okresie roku poprzedniego. Spółka na koniec 4 kwartału 2024 r. posiadała 20 sklepów własnych, w porównaniu do 23 sklepów w roku poprzednim. W segmencie sklepów stacjonarnych Spółka zrealizowała wzrosty.
Średnia wartość zamówienia w internetowym Sklepie SFD wyniosła 157 zł vs 148 zł w 4 kwartale ubiegłego roku. W całym 2024 roku średni koszyk wyniósł 153 zł vs 155 zł w roku poprzednim. We wszystkich kanałach e-commerce klienci dokonali 387 tys. transakcji vs 317 tys. transakcji w 4 kwartale ubiegłego roku. W 4 kwartale 2024 roku SFD zrealizowało 9 akcji in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych, w tym 1 duża akcja standowa. Rozpoczęliśmy również współpracę z siecią Kaufland oraz DM Drogerie. W porównywalnym kwartale ubiegłego roku zrealizowaliśmy 10 akcji in&out.
W 4 kwartale 2024 r. EBITDA wyniosła 786 tys. zł w porównaniu do -3.270 tys. zł w 4 kwartale 2023 r. Narastająco w całym roku 2024 wynik EBITDA wyniósł 6.259 tys. zł w porównaniu do 7.796 tys. zł w roku poprzednim. Głównymi czynnikami determinującymi spadek wyniku EBITDA były rosnące, zaplanowane koszty marketingowe oraz koszty badań produktów których wartość wzrosła kilkukrotnie względem poprzedniego roku z uwagi na wprowadzone procedury kontroli jakości.
W 4 kwartale 2024 r. spółka SFD poniosła stratę w wysokości -433 tys. zł, kiedy to w porównywalnym okresie zeszłego roku strata wyniosła -5.137 tys. zł. Narastająco wynik netto w roku 2024 wyniósł -360 tys. zł, w porównaniu do 544 tys. zł zysku w roku poprzednim.
Na koniec 4 kwartału 2024 r., porównując r/r poziom zapasów wzrósł o 26%, stan środków pieniężnych na koniec 4 kwartału 2024 r. wyniósł 5 mln zł vs 7,4 mln zł na koniec 4 kwartału ubiegłego roku.
Wskaźnik zadłużenia ogólnego na koniec 4 kwartału 2024 r. wyniósł 0,56 vs 0,52 na koniec 4 kwartału 2023 r. i pozostaje nadal na bezpiecznym poziomie. Wskaźnik rotacji należności z tytułu dostaw i usług w dniach w 4 kwartale 2024 r. wyniósł 14 vs 16 w 4 kwartale 2023 r. Wskaźnik rotacji zapasów w dniach wyniósł 79 vs 89 w 4 kwartale 2023. Wskaźnik rotacji zobowiązań z tytułu dostaw i usług w 4 kwartale 2024 r. wyniósł 25 dni vs 24 dni w 4 kwartale 2023 r