OPL (ORANGEPL) osiągnął w 2024 r. solidne wyniki operacyjne i finansowe. Dynamicznie rozwijają się kluczowe usługi telekomunikacyjne, dzięki rosnącej liczbie klientów światłowodu, usług mobilnych i pakietów konwergentnych, przychody z nich wzrosły o 5,4% rok do roku. Firma kontynuowała inwestycje w nowoczesną infrastrukturę zwiększając jakość i dostępność usług w najnowszych technologiach. Łączne przychody Orange Polska, zgodnie z prognozą, były nieco niższe niż w 2023 r. Natomiast w bardzo dobrym tempie, o 4,6% rok do roku, rosła rentowność operacyjna EBITDAaL. Firma z sukcesem zrealizowała strategię .Grow, stając się dużo silniejszym graczem na polskim rynku telekomunikacyjnym.
- Za nami bardzo udany rok dla Orange Polska. Nasze wyniki finansowe i komercyjne odzwierciedlają stałe, solidne tempo wzrostu, choć mierzyliśmy się także z wyzwaniami, zwłaszcza na wymagającym rynku biznesowym. Podjęliśmy duży wysiłek inwestycyjny dla rozwoju nowoczesnej cyfrowej infrastruktury, by zapewniać klientom usługi na najwyższym poziomie. Udostępniliśmy możliwość korzystania z superszybkiego mobilnego internetu 5G na bazie nowych częstotliwości blisko 40% mieszkańców kraju. Wprowadziliśmy nową jakość do naszej oferty światłowodowej – ultraszybką prędkość do 8 Gb/s. W zasięgu tej opcji jest już 2,5 mln gospodarstw domowych w kraju. Łączny zasięg Orange Światłowodu zwiększyliśmy o milion gospodarstw domowych. Cieszymy się, że jakość naszej sieci znajduje potwierdzenie w niezależnym rankingu SpeedTest.pl za rok 2024, bazującym na pomiarach prędkości internetu przez użytkowników - Orange jest numerem jeden, zarówno jeśli chodzi o 5G jak i światłowód FTTH. Jesteśmy dumni i wdzięczni, że klienci doceniają nasze starania. W 2024 roku osiągnęliśmy czołową pozycję na rynku pod względem wskaźnika rekomendacji NPS, mierzącego satysfakcję klientów i skłonność do polecania usług innym. To dla nas niezwykle cenne wyróżnienie, ale jednocześnie odpowiedzialność, by kontynuować nasze podejście, w którym klient jest na pierwszym miejscu we wszystkich naszych działaniach - powiedziała Liudmila Climoc, prezeska Orange Polska.
Odnosząc się do realizacji strategii .Grow, Liudmila Climoc dodała: - Osiągnęliśmy cele i ambicje .Grow, pomimo wielu wyzwań w otoczeniu makroekonomicznym, których nie sposób było przewidzieć. Jesteśmy dziś silniejsi, mamy mocniejszą pozycję na rynku i potrafimy skutecznie działać w zmieniających się warunkach. To zasługa pracy całego zespołu Orange Polska. Już w marcu przedstawimy naszą strategię na kolejne lata. Jestem przekonana, że będzie ona podstawą dla dalszego rozwoju - z korzyścią dla naszych klientów i akcjonariuszy.
Kluczowe usługi telekomunikacyjne zyskują kolejnych klientów
W minionym roku w dobrym tempie rosła liczba klientów wszystkich kluczowych usług telekomunikacyjnych oferowanych przez Orange. Na koniec grudnia z Orange Światłowodu korzystało już blisko 1,6 mln klientów indywidualnych. W ostatnich trzech miesiącach roku przybyło ich 72 tys., w tym 26 tys. w wyniku zakupu przez Orange lokalnych operatorów. W skali całego roku liczba użytkowników światłowodu zwiększyła się o ponad 200 tys. Firma konsekwentnie rozszerza zasięg Orange Światłowodu, obecnie może z niego korzystać już 9 mln gospodarstw domowych w kraju.
Z konwergentnych pakietów usług dla domu korzysta już blisko 1,8 mln klientów, czyli o 85 tys. więcej niż rok wcześniej. Liczba klientów abonamentowych usług mobilnych na koniec roku wynosiła blisko 9,2 mln, w ciągu roku zwiększyła się o ponad 250 tys., a w samym 4 kwartale o 66 tys. Podejście „więcej za więcej” w tworzeniu ofert buduje także odpowiednią wartość – we wszystkich usługach rośnie ARPO, czyli średni przychód na usługę.
Poprawa kluczowych wyników finansowych, cele osiągnięte
W minionym roku przychody z kluczowych usług telekomunikacyjnych wzrosły o 5,4% w porównaniu do 2023. Rosnąca dynamika wzrostu w tym obszarze nie zdołała jednak zrównoważyć spadku przychodów z usług IT i integratorskich, a także z odsprzedaży energii. Łączne przychody firmy były niższe o 1,8% rok do roku, zgodnie z przewidywaniami. Firma osiągnęła jednak wyraźny wzrost EBITDAaL, o 4,6% rok do roku. Jest to przede wszystkim zasługa marży z kluczowych usług telekomunikacyjnych – mocnych fundamentów biznesowych, które napędzają wzrost.
Orange Polska zainwestował w minionym roku ponad 2 mld zł, kładąc nacisk zwłaszcza na rozwój 5G i modernizację radiowej sieci dostępowej oraz inwestycje światłowodowe w ramach projektów unijnych. Po odliczeniu przychodów ze sprzedaży nieruchomości, wskaźnik eCapex wyniósł 1,8 mld zł.
W 2025 dalszy wzrost wyników i dywidendy dla akcjonariuszy
Priorytety firmy na ten rok to dalszy wzrost w kluczowych usługach telekomunikacyjnych oraz przywrócenie wzrostu w usługach ICT, pomimo wciąż niepewnej sytuacji na tym rynku. Chcemy również dalej inwestować w infrastrukturę dając najlepsze doświadczenie naszym klientom. W 2025 roku zarząd Orange Polska przewiduje osiągnięcie niskiego, jednocyfrowy wzrostu przychodów oraz EBITDAaL. Wskaźnik eCapex (nakłady inwestycyjne pomniejszone o wpływy ze sprzedaży nieruchomości) będą w przedziale 1,8-1,9 mld zł, czyli na podobnym poziomie jak w roku 2024.
Mając na uwadze dobre wyniki, mocny bilans finansowy, a także dobre perspektywy na przyszłość, zarząd Orange Polska będzie rekomendował wypłatę w 2025 roku dywidendy dla akcjonariuszy na poziomie 0,53 zł na akcję, co będzie oznaczać 10% wzrostu w stosunku do dywidendy wypłaconej w roku ubiegłym.
Sukces strategii .Grow
Orange Polska zrealizował założenia i ambicje strategii .Grow obowiązującej w latach 2021–2024, pomimo wielu wyzwań zewnętrznych, trudnych do przewidzenia w czasie jej tworzenia: wybuch wojny w Ukrainie, inflacja, kryzys energetyczny. Firma osiągnęła zakładane wskaźniki finansowe, przede wszystkim wzrost przychodów (średnio rocznie o 2,6%) oraz wzrost EBITDAaL (średnio rocznie o 4,4%, co jest wynikiem w górnym przedziale celu.) W ciągu 4 lat strategii .Grow Orange Polska zwiększył EBITDAaL o ponad 500 mln zł, co pokazuje zdolność firmy do konsekwentnego budowania wartości dla akcjonariuszy nawet w zmieniającym się otoczeniu makroekonomicznym. Sukces finansowy strategii .Grow. pozwolił firmie powrócić do stabilnych wypłat dywidendy.
Strategia .Grow zakładała budowanie wartości w oparciu o podstawową działalność firmy, wykorzystanie możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie do budowania nowych rozwiązań i wewnętrznej transformacji firmy oraz odpowiedzialność w wymiarze środowiskowym, społecznym oraz zarządzania.
Więcej z biznesu: Rozwój nowoczesnej infrastruktury światłowodowej, jako bazy dla konwergentnej oferty dla domu był jednym z podstawowych założeń. Dziś w zasięgu Orange Światłowodu jest już 9 mln domów i mieszkań w kraju, w porównaniu do 5 mln cztery lata temu. Zwiększanie zasięgu bazowało na łączach budowanych przez spółkę Światłowód Inwestycje, w której Orange ma 50% udziałów, inwestycjach na terenach białych plam przy wsparciu funduszy unijnych, a także współpracy z innymi operatorami hurtowymi oraz zakupie lokalnych sieci światłowodowych.
Liczba klientów usług konwergentnych zwiększyła się w czasie realizacji strategii o 20%, zgodnie z zakładanym celem, a przychody z konwergencji wzrosły o blisko 50%.
Ważnym elementem budowania wartości z podstawowego biznesu było wykorzystanie potencjału infrastruktury Orange na rynku hurtowym. W czasie realizacji .Grow przychody z usług hurtowych (z wyłączeniem infrastruktury miedzianej oraz interkonektu) wzrosły o blisko 60%, a liczba klientów korzystających z ofert innych operatorów w oparciu o infrastrukturę światłowodową Orange zwiększyła się 6-krotnie.
Nowe możliwości: Na rynku biznesowym, Orange skutecznie umacniał swoją pozycję partnera w cyfrowej transformacji dla firm, wykorzystując zwłaszcza mocne kompetencje w dziedzinie ICT. Średnio roczne przychody z usług IT i integratorskich rosły w tempie 12 %, czyli szybciej, niż zakładana w strategii ambicja na poziomie 9-10%. Główne filary wzrostu stanowiły rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa, IoT dla przemysłu i smart city oraz rozwiązania softwarowe oparte o chmurę oraz Data & AI.
Nasz potencjał: Nowoczesne cyfrowe rozwiązania to odpowiedź na oczekiwania klientów jak również skuteczne narzędzia zwiększające efektywność firmy. Coraz więcej klientów kupując usługi Orange korzysta z wygodnych, cyfrowych rozwiązań – dziś już 25% sprzedaży odbywa się w kanałach cyfrowych, zwłaszcza za sprawą aplikacji Mój Orange. Liczba jej użytkowników wzrosła trzykrotnie w ciągu 4 lat. We wszystkich salonach sprzedaży formalności realizowane są bez użycia papieru, z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
Technologie takie jak sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe pozwoliły stworzyć innowacyjne rozwiązania, m.in. platformę umożliwiającą tworzenie spersonalizowanych ofert dla klientów czy rozwój asystenta AI Maxa, który dzięki generatywnej sztucznej inteligencji pomaga dziś klientom także przy wyborze odpowiedniego smartfonu.
W ciągu 4 lat w Orange powstało ponad 1000 robotów usprawniających i automatyzujących wiele procesów wewnętrznych w organizacji.
Odpowiedzialność: Orange Polska zrealizował ambitne cele środowiskowe: ograniczył emisje własne CO2 względem roku 2015 o 78% i obecnie większość potrzeb energetycznych firmy jest realizowanych z odnawialnych źródeł energii. Firma kontynuowała realizację misji dotyczącej edukacji i włączania cyfrowego. Z działań kierowanych do dzieci, nauczycieli i seniorów, głównie realizowanych poprzez długofalowe programy Fundacji Orange, w latach 2021 – 2024 skorzystało 470 tysięcy osób. Z kolei w wymiarze odpowiedzialnego zarządzania i różnorodności, udział kobiet na pozycjach liderskich zwiększył się do 36%.
Plan strategiczny na kolejne lata Orange Polska przedstawi 19 marca 2025r.