Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Banku Millennium szacuje zysk netto za czwarty kwartał na 173 mln zł

Udostępnij

Grupa Kapitałowa Banku Millennium odnotowała w czwartym kwartale 2024 r. zysk netto w wysokości 173 mln zł oraz 719 mln zł w całym 2024 roku (wzrost o 25% r/r). Przekładając się na annualizowany wskaźnik ROE na poziomie 9% w czwartym kwartale br. (cały rok 2024: 9,8%). Ten solidny wynik kwartalny został osiągnięty pomimo utrzymujących się wysokich kosztów związanych z portfelem kredytów hipotecznych w walutach obcych (768 mln zł po opodatkowaniu).

4kw24 był kolejnym kwartałem solidnych wyników operacyjnych. Wzrost kredytów pozostał umiarkowany (wpływ szybko kurczącego się portfela kredytów hipotecznych w walutach obcych), ale portfel korporacyjny wykazał wczesne oznaki ożywienia (+1% kw/kw, +5% r/r). Nadwyżka płynności wzrosła (depozyty wzrosły o 3% kw/kw i o 9% r/r, podczas gdy wskaźnik L/D osiągnął nowe minimum na poziomie 64%), co w połączeniu z obniżonym oprocentowaniem depozytów przełożyło się na dalszy wzrost NII (+1% kw/kw, +5% r/r) i NIM. Liczba aktywnych klientów detalicznych pozostawała w stałym trendzie wzrostowym (3,148 mln, wzrost o 5% r/r), podczas gdy wolumen produktów inwestycyjnych wzrósł o 5% kw/kw do 11,1 mld zł.

„Czwarty kwartał, jak i cały 2024 rok, przyniósł solidne rezultaty w bankowości i detalicznej i korporacyjnej Banku. Zakończyliśmy rok zyskiem netto na poziomie 719 mln zł, pomimo utrzymujących się wysokich kosztów portfela kredytów hipotecznych w walutach obcych. W ostatnim kwartale 2024 roku osiągnęliśmy szereg istotnych kamieni milowych – wzrost liczby aktywnych klientów detalicznych do poziomu 3 148 tys., z czego 92% to aktywni cyfrowo, wzrost kredytów gotówkowych o 11% r/r, kredytów hipotecznych o 22% r/r i leasingu o 25% r/r. Wdrożyliśmy także nowe rozwiązania dla naszych klientów, np. w aplikacji mobilnej umożliwiliśmy wymianę walut, uporządkowaliśmy usługi i odświeżyliśmy strony produktów w aplikacji, wprowadziliśmy nową usługę BNPL (kup teraz, zapłać później ). Dla klientów bankowości korporacyjnej poszerzyliśmy ofertę produktową, rozwinęliśmy współpracę z KUKE i BGK oraz kontynuowaliśmy cyfryzację. Wszystko to osiągnęliśmy przy ciągłej dbałości o jakość naszej obsługi i pozytywne doświadczenia klientów, dla których jesteśmy uhonorowani nagrodami branżowymi. Skupiliśmy się także na dalszej poprawie atrakcyjności Banku jako pracodawcy. – komentował Joao Bras Jorge, Prezes Banku Millennium.

Bank przykładał także wysoką wagę do redukcji swojego portfela walutowych kredytów hipotecznych oraz związanego z nim ryzyka i dlatego pozostał otwarty na indywidualnie negocjowane polubowne rozwiązania. Liczba dobrowolnych ugód w 4kw24 wyniosła 1 261 (2024: 4 458), istotnie powyżej liczby w poprzednim kwartale i ponownie przewyższyła liczbę nowych pozwów przeciwko Bankowi. Od początku roku 2020, kiedy ugody zaczęły być aktywniej oferowane, zawarto niemal 26 000 polubownych ugód. Stanowi to ponad 42% liczby umów kredytowych dotyczących walutowych kredytów hipotecznych aktywnych w momencie startu programu oferowania ugód. W wyniku tych negocjacji, zasądzonych wyroków oraz innych naturalnych czynników, w 4kw24 liczba aktywnych walutowych kredytów hipotecznych zmniejszyła się o 2 134 do 24 573 (2024: spadek o 7 852), po spadku o 2 052 w 3kw24 i o 5 586 w całym roku 2023.

Podsumowując prezentację wyników Joao Bras Jorge powiedział: „Czwarty kwartał 2024 był jednocześnie ostatnim kwartałem realizacji strategii MIL (MILLENNIUM) na lata 2022-2024 „Inspirowani ludźmi”, którą Bank zrealizował z sukcesem. Dla mnie osobiście jest to bardzo ważne jest, aby spojrzeć wstecz i podsumować to, co zaplanowaliśmy i co osiągnęliśmy. Z przyjemnością mogę stwierdzić, że przekroczyliśmy większość celów a wiele z nich zrealizowaliśmy przed zakładanym terminem np. przekroczyliśmy 3 miliony aktywnych klientów detalicznych oraz osiągnęliśmy poziom klientów cyfrowych powyżej 90%, udział walutowych kredytów hipotecznych we wszystkich kredytach spadł do poziomu 8%. W nowy czteroletni cykl strategiczny „Wartość i Rozwój” wchodzimy z mocną pozycją , mający na celu dynamiczny wzrost zarówno w segmencie bankowości korporacyjnej, jak i detalicznej, wspierany przez dalszą cyfryzację i wdrażanie innowacji technologicznych, poprawę efektywności operacyjnej i poprawę doświadczenia klientów, a wszystko to przy zachowaniu dyscypliny kosztowej Bank Millennium ma ambicję być głównym bankiem dla klientów, oferując najwyższą jakość usług i innowacyjne rozwiązania. "

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus