Każda firma w swojej działalności w mniejszym lub większym stopniu wykorzystuje technologie informacyjne. Dzięki technologii firma może się szybciej rozwijać i zwiększać swoje obroty oraz zyski. Przedsiębiorstwa zauważające potencjał wprowadzanych rozwiązań IT na pewnym etapie rozwoju muszą odpowiedzieć sobie na pytanie czy otwierać w swoich strukturach własny dział IT, który dostarczałby potrzebne rozwiązania, czy też nawiązać w tym celu współpracę z firmą zewnętrzną. To właśnie w tym miejscu pojawia się pojęcie outsourcingu usług programistycznych, który polega na tej drugiej opcji. Firmy po prostu decydują się na zlecanie tworzenia oprogramowania zewnętrznym podmiotom, takim jak przedmiot tego opracowania – Spyrosoft.
Fabryka kodu
Spyrosoft został założony w 2016 r we Wrocławiu. Jego debiut na rynku NewConnect miał miejsce w lutym 2020 r., natomiast już w marcu 2022 r. notowania zostały przeniesione na rynek główny. Od początku swojego istnienia, firma jest typowym software house’em, tworzy oprogramowanie na podstawie analizy procesów biznesowych i wskazówek klienta. Projekty realizowane przez software house’y cechują się wysokim stopniem skomplikowania, rozbudowaną strukturą i wieloma aktualizacjami uwzględniającymi coraz nowsze oczekiwania klienta. Działalność agencji interaktywnych tworzących np. strony www różnią się tym od usług software house’ów, że ich rozwiązanie jest wzorowane na pewnych szablonach, a dostosowanie do specyficznych potrzeb klienta często przerasta kompetencje zespołu. Usługa software house’owa charakteryzuje się ciągłą współpracą z klientem i unikalnością tworzonego rozwiązania.
Przedsiębiorstwa tworzące oprogramowanie skupiają się często na konkretnej technologii lub sprecyzowanym rodzaju produktu. Wrocławski software house oferuje usługi z szerokiego spectrum dziedzin technologicznych. Spyrosoft tworzy oprogramowanie, począwszy od rozwiązań wbudowanych, po wysokopoziomowe systemy oparte na chmurach publicznych. Spyrosoft posiada więc kompleksową ofertę, której realizację wspiera począwszy od tworzenia koncepcji produktów, aż po implementację, utrzymanie i prace rozwojowe. Dzięki szerokim kompetencjom, firma nie tylko tworzy oprogramowanie, ale też świadczy usługi doradcze w obszarze doboru rozwiązań informatycznych dla specyfiki danego klienta i branży w której funkcjonuje. Wrocławskie przedsiębiorstwo posiada ofertę dedykowaną dla przedsiębiorstw z branż: automotive, usługi finansowe, przemysł 4.0, usługi geoprzestrzenne, HR i edukacja, telemedycyna, ale wykonuje też zlecenia dla klientów z innych obszarów biznesu. Z biegiem czasu, m. in. przez realizowane akwizycje, firma otwiera się na nowe obszary technologiczne. Spyrosoft świadczy swoje usługi w modelu B2B, tworzy własność intelektualną, którą sprzedaje swoim klientom. Razem z zakończeniem projektu, prawa do oprogramowania są przenoszone w całości na klienta.
O ile SPR (SPYROSOFT) skupia się tworzeniu oprogramowania na zlecenie, o tyle niewielu inwestorów wie, że spółka posiada w swoim portfolio własne rozwiązania. Spółka w swoim portfolio posiada takie platformy jak m. in. AllPro (platforma do zarządzania pracownikami dedykowana firmom projektowym) czy DebtPro (platforma do zarządzania zadłużeniem). Pierwsze narzędzie pozwala zarządzać alokacją zasobów w wielu projektach, w zależności od doświadczenia oraz dyspozycyjności pracowników, natomiast DebtPro to system obsługi wierzytelności online, który może pomóc dłużnikom zarządzać swoimi wierzytelnościami.
Organicznie i przez przejęcia
Spyrosoft posiada sześć biur w Polsce (w Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Białymstoku i Szczecinie), ale też m. in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Argentynie, Indiach i USA. Wiele biur zlokalizowanych w różnych krajach pozwala na obsługę klientów z całego świata. Wraz z pozyskiwaniem nowych partnerów, Spyrosoft rozbudowuje swoje struktury w poszczególnych państwach i dąży do zwiększenia zatrudnienia. Priorytetem przedsiębiorstwa są przede wszystkim kontrahenci z najbogatszych regionów świata: USA i Europy Zachodniej.
Spyrosoft tworzy rozbudowaną grupę kapitałową, w której skład wchodzi kilkanaście podmiotów, w większości konsolidowanych metodą pełną. Przedsiębiorstwo posiada zróżnicowany odsetek udziałów w poszczególnych spółkach, co na końcu wpływa na wartość zysku netto przypadającą akcjonariuszom jednostki dominującej. Poszczególne podmioty realizują specyficzne zadania i specjalizują się w konkretnych obszarach. Funkcjonowanie w ramach jednej struktury pozwala na cross-selling i wsparcie przy pracy nad konkretnymi projektami.
Poza wzrostem organicznym, Spyrosoft mocno stawia na przejęcia. Ostatnimi nabytkami Grupy jest 60% udziałów przedsiębiorstwa Better Software Group oraz 57,5% akcji Codibly. To co warto zauważyć to fakt, że przy przejęciach, Spyrosoft często nie dąży do przejęcia wszystkich udziałów, a przynajmniej nie od razu. Zgodnie z założeniami akwizycji, przejmowane przedsiębiorstwa cały czas działają pod własnymi markami, a część udziałów pozostaje w rękach właścicieli. Grupie zależy na tym, aby zarządzający przejmowanego podmiotu wciąż mieli wysoką motywację do pracy i dbali o jego wzrost.
Rozwój budowany na zaufaniu
Model biznesowy Spyrosoft jest oparty na decentralizacji i klarownym podziale odpowiedzialności podmiotów w Grupie. Szerokie kompetencje w poszczególnych zespołach dają dużą swobodę w działaniu menadżerom, co ma się przekładać na łatwiejsze skalowanie wzrostu. Z kolei agregacja spółek w ramach wspólnej Grupy pozwala na ich wzajemne uzupełnianie i współpracę.
Spyrosoft, wybierając swoje cele akwizycyjne bierze pod uwagę głównie cztery czynniki: strefy czasowe klientów, dostępność talentów na rynku, posiadane relacje z doświadczonymi menadżerami i kompetencje dziedzinowe. Należy pamiętać, że każdy z tych czynników ma fundamentalne znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa. W kontekście pierwszych aspektów należy pamiętać, że podstawą stworzenia efektywnego rozwiązania jest ciągły kontakt z klientem i dostosowywanie projektu do jego wymagań. Po stworzeniu produktu, współpraca z danym klientem często trwa nadal, a dedykowany zespół optymalizuje technologię i wprowadza nowe możliwości. To właśnie ze względu na konieczność stałej interakcji z partnerami, tak ważne jest posiadanie zespołu w tej samej strefie czasowej. Nierzadko, kontrahenci doceniają również bliskość z deweloperami, dlatego firmy, pomimo wyższych kosztów pracy, decydują się na otwieranie biur m. in. w USA czy Europie Zachodniej.
Wpływ na destynacje przejęć i otwieranie nowych placówek ma również wynagrodzenie pracowników w danym kraju. Światowe firmy, kierując się właśnie kosztami wynagrodzeń, dla obsługi klientów w Europie Zachodniej decydują się na otwieranie biur w Europie Środkowo-Wschodniej. Pracownicy z Polski, Białorusi czy Ukrainy cały czas charakteryzują się korzystnym współczynnikiem ceny do jakości, co przekłada się na wysokie zainteresowanie nimi w Europie. W Azji, dużą popularnością cechują się programiści z Indii, którzy są relatywnie „tańsi” od europejskich kolegów i w większości stosunkowo dobrze wykwalifikowani. Aspekt ekonomiczny przyświeca także firmom otwierającym biura w Ameryce Łacińskiej, których celem jest obsługa klientów z USA (z uwagi na strefy czasowe).
Równie ważne jak aspekty geograficzne, są także czynniki wewnętrzne, jak wspomniane wcześniej relacje z doświadczonymi menadżerami i kompetencje dziedzinowe. Wykwalifikowani zarządzający są w stanie efektywnie zarządzać zespołem, a także w dobrym kierunku prowadzić prace nad realizowanymi projektami. Często dochodzi do sytuacji, w której klienci zlecający stworzenie oprogramowania sami do końca nie wiedzą czego finalnie oczekują. Stąd tak istotne jest posiadanie kompetentnych osób, które pomogą przekuć wymagania w konkretną wizję, a następnie finalny produkt. Posiadane doświadczenie pomaga w doradzaniu klientom, które rozwiązania byłyby najlepsze dla danego modelu biznesowego. Poszczególne zespoły specjalizują się w konkretnych technologiach i niszach. Dla przykładu jeden zespół w Grupie zajmuje się przede wszystkim aspektami związanymi ze sztuczną inteligencją. Podczas gdy jakiś projekt będzie wymagał implementacji rozwiązania z tego zakresu, zgłosi się z prośbą do tych specjalistów. Dzięki funkcjonowaniu w ramach jednej Grupy, powstaje korzystny efekt synergii poprzez współpracę zespołów na danym polu, którego efektem jest wyższa jakość produktów.