Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Fabrity Holding podsumowuje trzy kwartały 2024 roku

Udostępnij

Technologiczna Grupa FAB (FABRITY) utrzymuje dwucyfrową dynamikę wzrostu skali biznesu, a zysk netto uzyskał wsparcie dzięki ujęciu nadpłaty CIT.

W okresie trzech kwartałów 2024 roku Grupa Fabrity Holding osiągnęła 56,1 mln zł przychodów ze sprzedaży usług, co oznacza wzrost o 14% rok do roku (+6,8 mln zł). Wypracowała również 6,4 mln zł wyniku EBITDA (+0,2 mln zł rdr) oraz 5,1 mln zł zysku operacyjnego (+0,6 mln zł rdr).

- Wyniki Grupy Fabrity po trzech kwartałach 2024 r. są pierwszymi sygnałami pokazującymi, że jesteśmy w stanie skutecznie realizować założenia Strategii 2024-2026 i potwierdzają zasadność przyjętych w niej kierunków rozwoju. Zwiększamy przychody i wynik operacyjny, nasze działania ukierunkowane są na zwiększanie wartości dostarczanej klientom. Realizujemy to poprzez doskonalenie oferty i rozwój kompetencji, także w oparciu o nowe partnerstwa. W naszej skali mamy już możliwość dywersyfikacji biznesu pomiędzy różnymi branżami i rynkami, co poszerza wachlarz dostępnych działań w reakcji na zmiany rynkowe. Mamy przekonanie, że w naszym zasięgu jest utrzymanie dynamiki rozwoju organicznego, którego uzupełnieniem jest rozwój poprzez akwizycje, przede wszystkim pod kątem pozyskiwania lub wzmacniania konkretnych specjalizacji orazzwiększania przychodów z wybranych rynków - komentuje Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity Holding S.A.

Grupa Fabrity Holding zanotowała również w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku 7,9 mln zł zysku netto. W sposób negatywny wpłynął na jego wartość wynik spółki PerfectBot, konsolidowanej metodą praw własności (-0,8 mln zł), z kolei pozytywny wpływ miało zaksięgowanie w czerwcu br. blisko 1,8 mln zł zwrotu podatku CIT za rok 2023 oraz rozpoznanie 2,5 mln zł nadpłaty podatku za rok 2022 (RB 45/2024, 55/2024, 63/2024).

- W latach poprzednich dezinwestycje spółek spoza naszej działalności podstawowej (chmura, marketing) istotnie wspierały nasz zysk netto i pozwalały na wypłatę solidnych dywidend. Pozostajemy w tym aspekcie konsekwentni i właśnie dopiero co w listopadzie wypłaciliśmy 1,3 zł na akcję zaliczki na poczet dywidendy za rok 2024. W roku obecnym pozytywnym zdarzeniem wpływającym na poziom zysku netto jest ujęcie nadpłat podatku CIT związanych z wykorzystaniem ulgi holdingowej przy transakcjach sprzedaży spółek zależnych. Naszą ambicją jest, aby w dalszym ciągu być spółką nie tylko z potencjałem wzrostowym, ale również o charakterze dywidendowym, szczególnie że praktycznie nie mamy długu, a nasza działalność nie jest kapitałochłonna – wskazuje Artur Piątek, Wiceprezes Zarządu Fabrity Holding S.A.

Patrząc na kolejne okresy, Grupa Fabrity widzi przestrzeń do rozwoju zarówno w dotychczasowym spektrum kompetencji, jak również w nowych obszarach.

- W zakresie rozwoju usług koncentrujemy się w Fabrity przede wszystkim na obszarach Industry 5.0, Generative AI i Machine Learning. Liczymy, że w kolejnych latach dojdzie do wyraźnego zwiększenia przychodów w tym zakresie. Nowym obszarem, w którym zwiększamy poziom kompetencji, jest Cloud Data Platform, obejmujący wiele dziedzin związanych ze strategicznym podejściem do danych w organizacjach, w tym również w obszarze sztucznej inteligencji. Tutaj skupiamy się przede wszystkim na nowym partnerstwie ze Snowflake. W obszarze usług i rozwiązań e-commerce poszerzyliśmy współpracę partnerską z firmą Hyva oraz zawiązaliśmy partnerstwo z PIM Core, dostawcą rozwiązań klasy Product Inventory Management – mówi Rafał Graboś, Wiceprezes Zarządu Fabrity Holding S.A.

Patrząc z kolei na minione kwartały, należy zauważyć, że na efektywność operacyjną Grupy Fabrity pozytywnie wpływa brak obciążenia kosztami tzw. „ławki”, czyli specjalistów IT, nieposiadających alokacji w projektach realizowanych dla klientów. Po stronie kosztów ogólnych Fabrity przeprowadziło transformację polegającą na dostosowaniu poziomu kosztów do zmniejszonej skali działalności po sprzedaży we wrześniu 2022 r. spółek segmentu marketingowego.

W trzecim kwartale br.spółka Fabrity w planowy sposób zmniejszała przychody z kończących się umów ramowych z agencją Frontex, jednocześnie systematycznie zwiększała przychody z pozostałej bazy stałych klientów, skutecznie odnawiała pozostałe umowy ramowe, a także pozyskała do współpracy nowych klientów. Usługi realizowane dla unijnej agencji Frontex skokowo zwiększyły przychody od drugiego kwartału 2023 r. i powiększyły bazę porównawczą dla obecnego okresu. Fabrity liczy na kontynuację rozwoju współpracy z agencją Frontex w przyszłym roku, mając na względzie rozstrzygnięcia przetargów na zawarcie nowych umów ramowych. Na przychody realizowane w trzecim kwartale br. dodatkowo, podobnie jak we wcześniejszych miesiącach, negatywnie wpływał niższy kurs EUR/PLN (euro jest drugą pod względem ważności po złotym walutą rozliczeniową Fabrity).

Pomimo zmiany struktury przychodów w segmencie Software oraz jednorazowych kosztów związanych z procesem połączenia spółek Fabrity sp.z o.o. i Fabrity Holding S.A. wynik operacyjny oraz poszczególne poziomy rentowności pozostały stabilne.

- Jest to tym bardziej pozytywna informacja, że w poprzednim kwartale i również we wcześniejszych okresach rentowność produkcji zauważalnie rosła i została utrzymana nawet w okresie urlopowym – komentuje Tomasz Burczyński, Prezes Zarządu Fabrity Holding S.A.

W III kw. 2024 r. spółka Fabrity zabezpieczyła do dalszej realizacji kolejne istotne umów oraz pozyskała kontrakty z nowymi firmami. Wśród dotychczasowych klientów największe znaczenie miało przedłużenie współpracy z Miastem st. Warszawa i potencjalna możliwość realizacji dodatkowych zleceń. Wśród nowych klientów wymienić należy przede wszystkim dużego producenta opon, czołową markę na tym rynku, z którym współpraca ma potencjał długookresowy i rozwojowy. Fabrity zawarła równieżtrzyletnią umowę ramową z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). W obszarze usług i rozwiązań e-commerce pozyskanych zostało kilku perspektywicznych klientów, w tym dwie firmy z sektora dystrybucji części samochodowych, z których jedna pochodzi z USA.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus