Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wiesz w co inwestujesz: Lubawa [BR Premium]

Udostępnij

Wydatki Polski na obronność rosną, a w 2025 r. mogą sięgnąć rekordowych 5% PKB. Nie dziwi zatem, że inwestorzy szukają na warszawskim parkiecie spółek, które będą na tym korzystać. I chociaż skład samozwańczego WIG-Wojna może pozostawiać wiele do życzenia, zaliczana do niego Lubawa faktycznie w coraz większym stopniu stoi zbrojeniówką. A nie zawsze tak było.

 

Od tkanin i materiałów reklamowych…

LBW (LUBAWA), choć w ostatnim czasie kojarzona głównie z militariami, jest przede wszystkim producentem tkanin i dzianin. Początki Lubawy sięgają 1951 r. gdy powołano Państwowe Wschodnie Zakłady Konfekcji Technicznej. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 1996 r., ale jej nowożytny charakter można datować na 2010 r., kiedy po przejęciu spółek Miranda i Effect System, a niedługo później i Litex, parafrazując ówczesnego prezesa Piotra Ostaszewskiego, rozpoczęła się budowa grupy wytwarzającej wyroby na bazie tkanin i materiałów powlekanych. Przejęciu faktycznie bliżej było jednak do połączenia. Przychody samej Mirandy wynosiły wówczas ponad 80 mln zł, przeszło dwukrotnie więcej niż przejmującej Lubawy. Transakcja nie tylko skokowo zwiększyła więc wyniki spółki, ale i jej strukturę właścicielską. Wskutek finansującej fuzję emisji akcji, kierowanej do właściciela przejmowanych spółek, Stanisława Litwina, stał się on większościowym akcjonariuszem powstałej grupy. Którym pozostaje do dziś.

Również ukuty wówczas kształt grupy nie zmienił się od tego czasu znacząco. LBW (LUBAWA) w dalszym ciągu wyróżnia trzy podstawowe segmenty działalności: materiałów reklamowych, tkanin oraz specjalistyczny. Jednocześnie w trakcie dekady poprzedzającej 2023 r., to dwa pierwsze obszary odpowiadały za ok. 75% do nawet 80% całości sprzedaży spółki.

Od akwizycji do 2022 r., największym kontrybutorem do przychodów grupy pozostawała reprezentująca w dużej mierze segment tkaniny, Miranda. Obszar w swoich najlepszych latach generował sprzedaż na poziomie ponad 120 mln zł.  Samo tkaniny jest też pojęciem niezwykle szerokim, w asortymencie spółki znajdziemy bowiem tak poliestrowe tkaniny obrusowe, zasłonowe i dekoracyjne, jak i tkaniny i dzianiny wykorzystywane przy produkcji parasoli oraz namiotów, czy wreszcie techniczne tkaniny wodoszczelne, wodoodporne, antybakteryjne i trudnopalne, znajdujące zastosowanie w produkcji specjalistycznej odzieży i akcesoriów, jak plecaki, kamizelki czy pokrycia maskujące. Oraz wiele innych.

Jednocześnie działalność w tym obszarze zazębia się z pozostałymi dwoma segmentami, a nawet do kilkunastu procent przychodów tkanin to sprzedaż wewnętrzna. Kierowana do m.in. Litex Promo i Effect System, czyli producentów i dystrybutorów materiałów reklamowych, takich jak banery reklamowe, parasole ogrodowe i ogródkowe, flagi i inne nośniki reklamy, np. markizy czy namioty reklamowe. Z kolei sama Lubawa odpowiada głównie za bodaj najbardziej różnorodny segment specjalistyczny. Znajdziemy tu produkty z takich obszarów jak BHP (kombinezony do pracy w wodzie, łodzie i tratwy pneumatyczne), ochrona indywidualna (hełmy, kamizelki kuloodporne i ratunkowe, tarcze balistyczne), kamuflaż (makiety pneumatyczne, systemy kamuflażu), sprzęt pirotechniczny (kombinezony, tarcze) czy znajdujące zastosowanie w czasie pandemii kabiny izolacyjne, namioty polowe i odzież przeciwchemiczną. Brak tu więc dominującego, stałego asortymentu (choć można mówić o specjalizacji w przypadku kilku grup produktów), zwłaszcza, że zamówienia w ramach segmentu pozyskiwane są głównie w drodze przetargów publicznych.

Dodatkowo, działalność w ostatnim z wymienionych obszarów jest możliwa dzięki uzyskanym koncesjom. Miranda posiada koncesję w zakresie wytwarzania i obrotu wyrobów o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym, natomiast Lubawa S.A. szereg uprawnień, w tym dotyczących m.in. obrotu materiałami wybuchowymi, wytwarzania i obrotu określonych rodzajów broni i amunicji czy obrotu wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.

Płynnie przechodzimy zatem do potocznie tytułowanych kontraktów wojskowych, które w 2023 r. całkowicie zmieniły układ sił w segmentach Lubawy.

 

… po kamizelki kuloodporne i hełmy

Sprzęt specjalistyczny, który w okresie 2015-2022 generował średnio 18% przychodów grupy, w 2023 r. stał się do nich największym kontrybutorem, odpowiadając za 38%, czyli ponad 142 mln zł sprzedaży Lubawy. Rozpoczęcia inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 r. niemal z dnia na dzień (przy zachowaniu procedury przetargów publicznych, które zazwyczaj startują przełomie II i III kwartału) uaktywniło zwiększenie wydatków na obronność zgłaszane przez służby mundurowe. Tylko w ciągu kolejnych kilku kwartałów spółka zawarła m.in. kontrakt na dostawę zestawów minersko – rozpoznawczych o wartości do 14,2 mln zł netto (kwiecień 2022), namiotów o wartości 20,6 mln zł brutto (lipiec 2023), pokryć maskujących za 67,54 mln zł brutto (maj 2023) oraz podpisała wieloletnią umowę na dostawę kamizelek kuloodpornych za maksymalnie 350 mln zł brutto (marzec 2023). Nietrudno domyślić się efektów tylu podpisanych umów, a 2023 r., a w szczególności ostatni kwartał roku (ponieważ to wówczas rozliczane są produkty uzależnione od budżetów centralnych), okazał się dla wyników spółki przełomowy.

Pełna treść opracowania jest dostępna dla użytkowników BR Premium i BR MAX
Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus