WYBRANE DANE FINANSOWE (TYS. PLN) | 3 kwartały 2024 | 3 kwartały 2023 | dynamika |
---|---|---|---|
Przychody ze sprzedaży | 1 579 007 | 2 442 655 | -35,4% |
Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -53 563 | 125 453 | |
Zysk (strata) przed opodatkowaniem | -81 398 | 111 660 | |
Zysk (strata) netto | -82 936 | 85 152 | |
Zysk (strata) netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego | -80 023 | 85 055 | |
Zysk (strata) na akcję (PLN) | -1,33 | 1,41 | |
Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej | -88 803 | 130 648 | |
Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej | -53 779 | -110 095 | |
Środki pieniężne netto z działalności finansowej | 113 158 | -60 973 | |
Zmiana netto stanu środków pieniężnych i ich ekwiwalentów | -29 424 | -40 420 | |
30.09.2024 | 31.12.2023 | ||
Aktywa | 1 959 756 | 2 002 354 | -2,1% |
Zobowiązania długoterminowe | 203 166 | 268 580 | -24,4% |
Zobowiązania krótkoterminowe | 1 214 265 | 1 106 469 | 9,7% |
Kapitał własny | 542 325 | 627 305 | -13,5% |
Kapitał własny przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej | 537 580 | 619 472 | -13,2% |
Szanowni Akcjonariusze,
Narastające od miesięcy problemy z jakimi boryka się branża motoryzacyjna spowodowały, że ta gałąź gospodarki obecnie przechodzi jeden z dynamiczniejszych i trudniejszych okresów od wielu lat. Globalne perturbacje gospodarcze, nasilające się wymagania regulacyjne oraz rosnące koszty operacyjne znacząco odbiły się na kondycji firm transportowych doprowadzając do wzrostu zadłużenia firm z sektora oraz rosnącej liczby postępowań restrukturyzacyjnych.
Sytuacja ta negatywnie oddziaływała na wiele sektorów gospodarki i w takich okolicznościach trudno było spodziewać się w trzecim kwartale wzrostu zapotrzebowania i zamówień na nowe naczepy i przyczepy. Kurczący się w ujęciu styczeń-wrzesień europejski rynek naczep i przyczep od około 10 proc. rdr. w Niemczech do ponad 31 proc. rdr. w Polsce i Wielkiej Brytanii, w trzecim kwartale dodatkowo był potęgowany sezonowością branży. Te wszystkie uwarunkowania wymagały od nas dużej elastyczności, szybkiej adaptacji do licznych wyzwań i dostosowania naszej działalności do aktualnego poziomu zamówień.
Mimo trudności i niesprzyjających warunków, na większości kluczowych rynków europejskich Grupa WLT (WIELTON) zachowała swoje pozycje rynkowe. Łącznie w okresie od stycznia do września br. sprzedano 10 997 sztuk pojazdów marek wchodzących w skład Grupy WLT (WIELTON), co oznacza spadek o niemal 30 proc. rdr. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wyniosły 1 579,0 mln zł wobec 2 442,7 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku. EBITDA osiągnęła poziom 10,7 mln zł, przy marży EBITDA wynoszącej 0,7 proc.
Na rynku francuskim, gdzie w 2024 roku odnotowano najwyższą od kilkudziesięciu lat liczbę upadłości przedsiębiorstw transportowych, spółka Fruehauf utrzymała pozycję lidera rynku francuskiego z udziałami na poziomie 15,8 proc. Po dziewięciu miesiącach br. Grupa Wielton we Francji sprzedała 1992 pojazdy (spadek o ponad 32 proc. rdr.) oraz osiągnęła niższy o niemal 39 proc rdr. poziom przychodów ze sprzedaży ogółem w postaci 309,4 mln zł. Na zmniejszonym o ponad 31 proc. rdr. rynku polskim spółki Wielton oraz Langendorf uplasowały się na drugiej pozycji z łącznymi udziałami na poziomie 12,5 proc. W Polsce Grupa sprzedała łącznie 2404 pojazdy, wobec 3822 sztuk w analogicznym okresie 2023 roku. Przychody osiągnęły poziom 327,7 mln zł malejąc rdr. o ponad 41 proc.
Według dostępnych danych rejestracyjnych, brytyjski rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 31,3 proc. rdr., a spółka Lawrence David uplasowała się na 3 pozycji z udziałami na poziomie 7,4 proc. W ciągu trzech kwartałów br. Grupa Wielton wypracowała 241,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem w Wielkiej Brytanii, co oznacza spadek o około 47 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Sprzedaż pojazdów na tym rynku osiągnęła poziom 1889 pojazdów, czyli o niemal 33 proc. rdr. Po dziewięciu miesiącach br. na mniejszym o niemal 10 proc. rdr. rynku niemieckim borykającym się ze spadkiem nowych zamówień i produkcji, z udziałami na poziomie 2,5 proc., na piątej pozycji uplasowały się spółki Langendorf i Wielton GmbH. Grupa Wielton sprzedając w tym kraju łącznie 1046 sztuk produktów wobec 1039 przed rokiem, osiągnęła o 8,5 proc. większe przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 188,9 mln zł w porównaniu do 174,1 mln zł rok wcześniej.
W krajach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie szczególnie w segmencie naczep kurtynowych odczuwalna jest presja cenowa, Grupa Wielton umocniła się na piątej pozycji w rynku ze wzrostem udziałów do 6,4 proc. Na zmniejszonym o ponad 20 proc. rdr. rynku CEE sprzedano 1 111 pojazdów Grupy Wielton, czyli o ponad 14 proc. mniej rdr. Pozwoliło to na osiągnięcie 142,7 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, wobec 182,8 mln zł przed rokiem. Na rynku włoskim zmagającym się z krytycznym niedoborem kierowców zawodowych na czwartej pozycji uplasowały się spółki Viberti oraz Fruehauf z udziałami na poziomie 8,0 proc. We Włoszech, gdzie rynek zmniejszył się o ponad 14 proc. rdr. Grupa Wielton sprzedała 733 pojazdy w ciągu dziewięciu miesięcy br., wobec 1 092 szt. rok wcześniej, osiągając przychód ze sprzedaży ogółem na poziomie 88,8 mln zł (spadek o niemal 32 proc rdr.). W Hiszpanii, w trzech kwartałach br. Grupa sprzedała 294 pojazdy, czyli o niemal 16 proc. rdr. więcej wobec 254 sztuk rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem Grupy z rynku hiszpańskiego wyniosły 39,7 mln zł. wobec 47,6 mln zł przed rokiem. Spółka Guillén z udziałami na poziomie 2,7 proc. wobec 2,1 proc rok wcześniej awansowała na ósmą pozycję na rynku hiszpańskim.
W skutek tegorocznego załamania rynku naczep i przyczep, we wszystkich spółkach w Grupie bezzwłocznie podjęliśmy kroki mające na celu dostosowanie organizacji do bieżącej sytuacji i licznych wyzwań. Ograniczenie poziomu wydatków inwestycyjnych w bieżącym roku i odpowiednie przesunięcie ich w czasie, jak również przeprowadzona w minionych miesiącach optymalizacja struktur zatrudnienia oraz stała współpraca z instytucjami finansującymi podyktowane były dbałością o bezpieczeństwo finansowe Grupy Wielton. Prezentacja szerokiego portfolio i rozwiązań spółek Wielton, Langendorf, Aberg Service oraz Aberg Connect podczas kluczowego tegorocznego wydarzenia w branży jakim są Międzynarodowe Targi IAA Transportation w Hanowerze, zaowocowała podpisaniem zamówień na kilkaset produktów marek Grupy Wielton.
Obecnie naszym priorytetem pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego oraz zagwarantowanie odpowiedniego obłożenia produkcji i efektywne jej wykorzystanie. Liczne wyzwania i aktualna kondycja branży powodują, iż w czwartym kwartale br. nie należy spodziewać się poprawy sytuacji przewoźników, a tym samym ożywienia popytu na nowe naczepy i przyczepy. Zakładamy, iż odbicie rynku nastąpić może w pierwszym półroczu przyszłego roku. Zapewniam, że wszystkie podejmowane decyzje są poprzedzane szeregiem analiz, a działania realizowane są z myślą o przyszłości naszej organizacji i mają na celu przyniesienie wymiernych efektów oraz dalszy rozwój Grupy Wielton.
Zapraszam do lektury raportu.
Z wyrazami szacunku
Paweł Szataniak