Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Zysk netto Mex Polska spadł w trzecim kwartale do 2 mln zł

Udostępnij

Mex Polska SA, gastronomiczna spółka z głównego parkietu GPW, zgodnie z oczekiwaniami osiągnęła na koniec III kwartału 2024 r. 80 mln zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży, co oznacza wzrost o 8,5 proc rr. Zysk operacyjny EBIT na koniec września wyniósł 5,3 mln zł, a EBITDA przekroczyła 13 mln zł. Zysk netto liczył 3,4 mln zł, jednak na jego wysokość wpływ miało zastosowanie standardu MSSF16, który wpłynął na strukturę kosztów oraz aktywa i zobowiązania z umów najmu. Bez uwzględnienia tego czynnika wynik netto osiągnąłby stabilny poziom 4,1 mln zł vs 4,3 mln zł z analogicznego okresu roku ubiegłego. Obecnie Grupa zarządza 52 dochodowymi lokalami usytuowanymi w największych miastach i najpopularniejszych aglomeracjach turystycznych w kraju.

- Jak już kilkakrotnie podkreślałem, MSSF16 ma szczególne znaczenie w naszej branży, gdyż najem lokali stanowi kluczowy element działalności gastronimocznej. Gdybyśmy pominęli ten czynnik, raportowany okres zakończyłby się jedynie nieznacznym spadkiem wyniku netto, który jest efektem konsekwentnej rozbudowy naszego portfolio. Otwarcie nowych lokali w naturalny sposób wiąże się z początkowym obciążeniem finansowym, zanim dany lokal osiągnie oczekiwaną rentowność. Niemniej jednak nie zamierzamy zwalniać tempa i będziemy kontynuować nasze plany, mając na celu dalszy wzrost przychodów oraz umocnienie pozycji lidera na rynku. – mówi Dariusz Kowalik, Członek Zarządu i Dyrektor Finansowy Mex Polska SA. – Środki na kolejne otwarcia lokali mamy zapewnione. Kapitał własny na koniec września wynosił ponad 17 mln zł. Dzięki solidnej podstawie finansowej możemy bez obaw inwestować w nowe lokale i optymalizować rozpoczęte procesy, co ma wpływ na naszą konkurencyjność i wychodzenie naprzeciw rosnącym wymaganiom klientów. – dodaje Dariusz Kowalik.

W trzecim kwartale br. Grupa MEX (MEXPOLSKA) Polska otworzyła dwa nowe lokale na terenie Małopolski. W połowie sierpnia prestiżową lokalizację krakowskiego Pasażu Bielaka wzbogaciły nowoczesne koncepty Chicas&Gorillas oraz pierwszy lokal spod nowego szyldu Spoko Taco. Kilka tygodni później, w październiku, otwarte zostały kolejne trzy lokale Grupy. Pijalnia Wódki i Piwa oraz Chicas&Gorillas wróciły do Katowic, a w Krakowie, tuż obok Pasażu Bielaka, przy Rynku Głównym 9, zadebiutował najnowszy lokal marki Pankejk. Obecnie Grupa zarządza 52 dochodowymi lokalami gastronomicznymi, a liczba ta już na przełomie roku ma wzrosnąć o kolejne dwa otwarcia – Pizzanova w Krakowie oraz Chicas&Gorillas w Warszawie.

Strategiczne założenia grupy kapitałowej obejmują rozwój działalności Mex Polska w dużych miastach oraz popularnych miejscowościach turystycznych, umacnianie obecnych marek oraz otwieranie nowych, wysokomarżowych lokali, z planowanym tempem sześciu nowych obiektów rocznie. Ponadto, spółka dąży do utrzymania rentowności lokali własnych, a także do dalszego rozwoju franczyz dla marek o stabilnych fundamentach. Jednym z kluczowych celów spółki jest również stałe utrzymywanie transparentności wobec interesariuszy i akcjonariuszy.

Perspektywy dla rodzimego rynku HoReCa na koniec 2024 roku są optymistyczne, z prognozowanym wzrostem wartości rynku o 8,4% w porównaniu do roku poprzedniego. – Zgodnie z ogólnodostępnymi danymi rynkowymi, za główne czynniki napędzające rozwój branży uważa się wzrost konsumpcji po pandemii, rozwój barów szybkiej obsługi, pozytywne warunki makroekonomiczne oraz rosnący popyt wśród młodszych pokoleń. Staramy się umiejętnie wykorzystywać te zmiany. Koncentrujemy się na oferowaniu szybkiej, ale jednocześnie wysokiej jakości obsługi, dostosowując naszą ofertę do trendów rynkowych i preferencji smakowych wszystkich pokoleń.  – podsumowuje Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska SA.

Jednocześnie na świecie wartość rynku gastronomicznego osiągnęła już poziom 4,1 bln USD, co jest najwyższym poziomem w historii tej branży. Świadczy to o globalnym wzroście popytu na usługi gastronomiczne, napędzanym przez rosnącą konsumpcję.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus